ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanetti Becalli, Fernanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Medici da Costa, Mônica Cristina, Pimentel do Nascimento, Luisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517
Resumo: This article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language.
id IFES-1_543586988e699bda4ed3825f86ce92de
oai_identifier_str oai::article/2517
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADESAlfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemiaThis article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language.Este artigo tem por objetivo explicitar as contribuições oriundas do desenvolvimento do projeto de extensão “Diálogos e alfabetização”, uma parceria de uma Unidade Municipal de Ensino Fundamental (Umef), do município de Vila Velha (ES), com o Laboratório de Psicologia da Educação e Alfabetização Escolar (PsicoAlfa) do Ifes campus Vila Velha. O referido projeto buscou garantir o direito de crianças, regularmente matriculadas nos 4º, 5º e 6º anos do Ensino Fundamental, que ainda não estavam alfabetizadas, no retorno às aulas no período pós-pandemia. Trata-se de uma abordagem qualitativa, fundada na perspectiva teórica histórico-cultural e na perspectiva bakhtiniana de linguagem, e, metodologicamente, adota a modalidade estudo de caso com coleta de dados a partir de diário de campo e procedimentos tipo observação participante. Conclui que, quando incentivadas a produzir textos, por meio da mediação pedagógica, as crianças escrevem expondo suas ideias e desejos e, nesse processo, realizam reflexões sobre os aspectos linguísticos, apropriando-se da linguagem escrita.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517/1111Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccess Zanetti Becalli, FernandaMedici da Costa, Mônica CristinaPimentel do Nascimento, Luisa2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2517Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:13.190997Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
title ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
spellingShingle ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
Zanetti Becalli, Fernanda
Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia
title_short ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
title_full ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
title_fullStr ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
title_full_unstemmed ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
title_sort ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
author Zanetti Becalli, Fernanda
author_facet Zanetti Becalli, Fernanda
Medici da Costa, Mônica Cristina
Pimentel do Nascimento, Luisa
author_role author
author2 Medici da Costa, Mônica Cristina
Pimentel do Nascimento, Luisa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanetti Becalli, Fernanda
Medici da Costa, Mônica Cristina
Pimentel do Nascimento, Luisa
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia
topic Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia
description This article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517/1111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea
2236-2150
10.36524/dect.v13i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029282123776