ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517 |
Resumo: | This article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language. |
id |
IFES-1_543586988e699bda4ed3825f86ce92de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/2517 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADESAlfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemiaThis article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language.Este artigo tem por objetivo explicitar as contribuições oriundas do desenvolvimento do projeto de extensão “Diálogos e alfabetização”, uma parceria de uma Unidade Municipal de Ensino Fundamental (Umef), do município de Vila Velha (ES), com o Laboratório de Psicologia da Educação e Alfabetização Escolar (PsicoAlfa) do Ifes campus Vila Velha. O referido projeto buscou garantir o direito de crianças, regularmente matriculadas nos 4º, 5º e 6º anos do Ensino Fundamental, que ainda não estavam alfabetizadas, no retorno às aulas no período pós-pandemia. Trata-se de uma abordagem qualitativa, fundada na perspectiva teórica histórico-cultural e na perspectiva bakhtiniana de linguagem, e, metodologicamente, adota a modalidade estudo de caso com coleta de dados a partir de diário de campo e procedimentos tipo observação participante. Conclui que, quando incentivadas a produzir textos, por meio da mediação pedagógica, as crianças escrevem expondo suas ideias e desejos e, nesse processo, realizam reflexões sobre os aspectos linguísticos, apropriando-se da linguagem escrita.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea2236-215010.36524/dect.v13i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517/1111Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccess Zanetti Becalli, FernandaMedici da Costa, Mônica CristinaPimentel do Nascimento, Luisa2023-12-16T12:07:17Zoai::article/2517Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:13.190997Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
spellingShingle |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES Zanetti Becalli, Fernanda Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia |
title_short |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_full |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_fullStr |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_full_unstemmed |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
title_sort |
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS NO PÓS-PANDEMIA : DESAFIOS E POSSIBILIDADES |
author |
Zanetti Becalli, Fernanda |
author_facet |
Zanetti Becalli, Fernanda Medici da Costa, Mônica Cristina Pimentel do Nascimento, Luisa |
author_role |
author |
author2 |
Medici da Costa, Mônica Cristina Pimentel do Nascimento, Luisa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanetti Becalli, Fernanda Medici da Costa, Mônica Cristina Pimentel do Nascimento, Luisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia |
topic |
Alfabetização, Produção de Textos, Pós-pandemia |
description |
This article aims to explain the contributions arising from the development of the extension project “Dialogues and literacy”, a partnership between the Municipal Elementary Education Unit (Umef), in the municipality of Vila Velha (ES), with the Laboratory of Educational Psychology and School Literacy (PsicoAlfa) at Ifes campus Vila Velha. This project sought to guarantee the right of children, regularly enrolled in the 4th, 5th and 6th year of Elementary School, who were not yet literate, to return to classes in the post-pandemic period. It is a qualitative approach, based on the socio-historical theoretical perspective and the Bakhtinian perspective of language, and, methodologically, it adopts the case study modality with data collection from a field diary and participant observation-type procedures. It concludes that, when encouraged to produce texts, through pedagogical mediation, children write exposing their ideas and desires and, in this process, reflect on linguistic aspects and appropriate written language. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/2517/1111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 13 n. 1 (2023): Debates na educação contemporânea 2236-2150 10.36524/dect.v13i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029282123776 |