ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674 |
Resumo: | Scientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments. |
id |
IFES-1_854e04fe418c57ee6f489983a5da760b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1674 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTEFormação inicial docenteargumentação científicaabordagem socioculturalensino de químicaInitial teacher trainingscientific argumentationsociocultural approachchemistry educationScientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments.A argumentação científica é um importante saber docente na formação inicial de professores de química. Neste artigo apresentamos dados coletados com licenciandos em química de uma universidade pública do interior do estado de São Paulo que mostram importantes aspectos sobre a elaboração de significados com a argumentação científica. Os dados foram obtidos por meio de questionário e entrevistas com os participantes um ano após entrarem em contato com o tema e antes de sua retomada e aplicação nos estágios curriculares supervisionados. Organizamos os dados com base na Análise Textual Discursiva (ATD) utilizando como categorias a priori as concepções de Toulmin (TAP). Na análise dos resultados, partimos das concepções socioculturais de domínio de ferramentas culturais. Os dados evidenciaram a possibilidade de os licenciandos apresentarem domínio da TAP na resolução de atividades teóricas argumentativas e, ao mesmo tempo, não manifestarem domínio dos aspectos teóricos da TAP. Nossos dados também confirmam outros elementos já presentes na literatura, como a importância de a TAP estar ligada a conteúdos científicos e também a melhoria dos resultados quando estudantes elaboram de forma oral seus argumentos em comparação aos argumentos por escrito.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/167410.36524/dect.v12i1.1674Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 122236-215010.36524/dect.v12i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674/942Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGois, JacksonDelucia, Juliana2022-08-25T18:07:19Zoai::article/1674Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.317051Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
title |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
spellingShingle |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE Gois, Jackson Formação inicial docente argumentação científica abordagem sociocultural ensino de química Initial teacher training scientific argumentation sociocultural approach chemistry education |
title_short |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
title_full |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
title_fullStr |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
title_full_unstemmed |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
title_sort |
ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE |
author |
Gois, Jackson |
author_facet |
Gois, Jackson Delucia, Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Delucia, Juliana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gois, Jackson Delucia, Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial docente argumentação científica abordagem sociocultural ensino de química Initial teacher training scientific argumentation sociocultural approach chemistry education |
topic |
Formação inicial docente argumentação científica abordagem sociocultural ensino de química Initial teacher training scientific argumentation sociocultural approach chemistry education |
description |
Scientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674 10.36524/dect.v12i1.1674 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674 |
identifier_str_mv |
10.36524/dect.v12i1.1674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674/942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 12 2236-2150 10.36524/dect.v12i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948028962308096 |