ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gois, Jackson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Delucia, Juliana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674
Resumo: Scientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments.
id IFES-1_854e04fe418c57ee6f489983a5da760b
oai_identifier_str oai::article/1674
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTEFormação inicial docenteargumentação científicaabordagem socioculturalensino de químicaInitial teacher trainingscientific argumentationsociocultural approachchemistry educationScientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments.A argumentação científica é um importante saber docente na formação inicial de professores de química. Neste artigo apresentamos dados coletados com licenciandos em química de uma universidade pública do interior do estado de São Paulo que mostram importantes aspectos sobre a elaboração de significados com a argumentação científica. Os dados foram obtidos por meio de questionário e entrevistas com os participantes um ano após entrarem em contato com o tema e antes de sua retomada e aplicação nos estágios curriculares supervisionados. Organizamos os dados com base na Análise Textual Discursiva (ATD) utilizando como categorias a priori as concepções de Toulmin (TAP). Na análise dos resultados, partimos das concepções socioculturais de domínio de ferramentas culturais. Os dados evidenciaram a possibilidade de os licenciandos apresentarem domínio da TAP na resolução de atividades teóricas argumentativas e, ao mesmo tempo, não manifestarem domínio dos aspectos teóricos da TAP. Nossos dados também confirmam outros elementos já presentes na literatura, como a importância de a TAP estar ligada a conteúdos científicos e também a melhoria dos resultados quando estudantes elaboram de forma oral seus argumentos em comparação aos argumentos por escrito.Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)2022-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/167410.36524/dect.v12i1.1674Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 122236-215010.36524/dect.v12i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674/942Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainfo:eu-repo/semantics/openAccessGois, JacksonDelucia, Juliana2022-08-25T18:07:19Zoai::article/1674Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:12.317051Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
title ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
spellingShingle ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
Gois, Jackson
Formação inicial docente
argumentação científica
abordagem sociocultural
ensino de química
Initial teacher training
scientific argumentation
sociocultural approach
chemistry education
title_short ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
title_full ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
title_fullStr ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
title_full_unstemmed ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
title_sort ARGUMENTAÇÃO CIENTÍFICA COMO FERRAMENTA CULTURAL NA FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE
author Gois, Jackson
author_facet Gois, Jackson
Delucia, Juliana
author_role author
author2 Delucia, Juliana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gois, Jackson
Delucia, Juliana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial docente
argumentação científica
abordagem sociocultural
ensino de química
Initial teacher training
scientific argumentation
sociocultural approach
chemistry education
topic Formação inicial docente
argumentação científica
abordagem sociocultural
ensino de química
Initial teacher training
scientific argumentation
sociocultural approach
chemistry education
description Scientific argumentation is an important teaching knowledge in the initial training of chemistry teachers. In this article, we collected data from undergraduates in chemistry from a public university in the interior of the state of São Paulo that show important aspects about the elaboration of meanings with scientific argumentation. Data were collected in the form of a questionnaire and interviews with participants one year after coming into contact with the topic, and before resuming the topic and applying it to supervised curricular internships. Data organization was based on Discursive Textual Analysis (DTA) using Toulmin's conceptions (TAP) as a priori categories. In the analysis of the results, we start from the sociocultural conceptions of mastery of cultural tools. The data evidenced the possibility that the undergraduates showed mastery of TAP in solving theoretical argumentative activities and at the same time did not master the theoretical aspects of TAP. The data also confirm other elements already present in the literature, such as the importance of TAP being linked to scientific content and also the improvement of results when students elaborate their arguments orally, compared to written arguments.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674
10.36524/dect.v12i1.1674
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674
identifier_str_mv 10.36524/dect.v12i1.1674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/dect/article/view/1674/942
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
publisher.none.fl_str_mv Editora do Instituto Federal do Espírito Santo (Edifes)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica; v. 12 n. 1 (2022): 2022 - 12
2236-2150
10.36524/dect.v12i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948028962308096