EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cani, Josiane Brunetti
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron, SOARES, GILVAN MATEUS, SCALZER, KAMILA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713
Resumo: The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use.
id IFES-1_f3c735b6195ac637555de76693fd4d4c
oai_identifier_str oai::article/713
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC.The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use.O início do século XXI suscitou a humanidade a uma mudança de comportamento em diversos segmentos para se adequar à pandemia desencadeada pela Covid-19. Dentre esses ambientes de transformação, a educação, embora já lidasse com as tecnologias digitais em determinados momentos, precisou se adaptar de modo radical a esses recursos. Essa realidade exigiu dos profissionais da educação habilidades até então não obrigatórias, pois mesmo quem não trabalhava com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) passou a fazer uso delas para o processo de aprendizagem no momento em que se enfrenta a pandemia. Nesse cenário, o objetivo deste estudo é apresentar aplicativos e recursos educacionais para o trabalho on-line nas escolas. Para esse propósito, a metodologia do estudo, qualitativa e de caráter exploratória, evidencia as possibilidades de estratégias de aprendizagem por intermédio das tecnologias digitais. Constata-se que o meio digital, com uma integração estratégica de processo de ensino-aprendizagem e tecnologias, oferece inúmeros recursos eficazes de mediação remota para uso educacional.Instituto Federal do Espírito Santo2020-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/71310.36524/ric.v6i1.713Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Especial COVID-19; 23-392359-479910.36524/ric.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713/484Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência info:eu-repo/semantics/openAccessCani, Josiane Brunetti Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron SOARES, GILVAN MATEUSSCALZER, KAMILA2020-09-15T14:23:59Zoai::article/713Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:42.225290Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
title EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
spellingShingle EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
Cani, Josiane Brunetti
Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC.
title_short EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
title_full EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
title_fullStr EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
title_sort EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
author Cani, Josiane Brunetti
author_facet Cani, Josiane Brunetti
Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron
SOARES, GILVAN MATEUS
SCALZER, KAMILA
author_role author
author2 Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron
SOARES, GILVAN MATEUS
SCALZER, KAMILA
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cani, Josiane Brunetti
Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron
SOARES, GILVAN MATEUS
SCALZER, KAMILA
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC.
topic Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC.
description The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713
10.36524/ric.v6i1.713
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713
identifier_str_mv 10.36524/ric.v6i1.713
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713/484
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Especial COVID-19; 23-39
2359-4799
10.36524/ric.v6i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948025304875008