EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713 |
Resumo: | The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use. |
id |
IFES-1_f3c735b6195ac637555de76693fd4d4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/713 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC.The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use.O início do século XXI suscitou a humanidade a uma mudança de comportamento em diversos segmentos para se adequar à pandemia desencadeada pela Covid-19. Dentre esses ambientes de transformação, a educação, embora já lidasse com as tecnologias digitais em determinados momentos, precisou se adaptar de modo radical a esses recursos. Essa realidade exigiu dos profissionais da educação habilidades até então não obrigatórias, pois mesmo quem não trabalhava com as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) passou a fazer uso delas para o processo de aprendizagem no momento em que se enfrenta a pandemia. Nesse cenário, o objetivo deste estudo é apresentar aplicativos e recursos educacionais para o trabalho on-line nas escolas. Para esse propósito, a metodologia do estudo, qualitativa e de caráter exploratória, evidencia as possibilidades de estratégias de aprendizagem por intermédio das tecnologias digitais. Constata-se que o meio digital, com uma integração estratégica de processo de ensino-aprendizagem e tecnologias, oferece inúmeros recursos eficazes de mediação remota para uso educacional.Instituto Federal do Espírito Santo2020-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/71310.36524/ric.v6i1.713Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Especial COVID-19; 23-392359-479910.36524/ric.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713/484Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência info:eu-repo/semantics/openAccessCani, Josiane Brunetti Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron SOARES, GILVAN MATEUSSCALZER, KAMILA2020-09-15T14:23:59Zoai::article/713Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:56:42.225290Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
title |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC Cani, Josiane Brunetti Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC. |
title_short |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
title_full |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
title_sort |
EDUCAÇÃO E COVID-19: A ARTE DE REINVENTAR A ESCOLA MEDIANDO A APRENDIZAGEM “prioritariamente” PELAS TDIC |
author |
Cani, Josiane Brunetti |
author_facet |
Cani, Josiane Brunetti Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron SOARES, GILVAN MATEUS SCALZER, KAMILA |
author_role |
author |
author2 |
Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron SOARES, GILVAN MATEUS SCALZER, KAMILA |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cani, Josiane Brunetti Sandrini, Elizabete Gerlânia Caron SOARES, GILVAN MATEUS SCALZER, KAMILA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC. |
topic |
Educação; Covid-19; ensino-aprendizagem; TDIC. |
description |
The beginning of the 21st century led humanity to a change in behavior in several segments to adapt to the pandemic triggered by Covid-19. Among these transformation environments, education, although it already dealt with digital technologies at certain times, had to adapt radically to these resources. This reality required education professionals to have previously non-compulsory skills, because even those who did not work with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) began to make use of them for the learning process at the time when facing the pandemic. In this scenario, the aim of this study is to present applications and educational resources for online work in schools. For this purpose, the methodology of the study, qualitative and exploratory, evidences the possibilities of learning strategies through digital technologies. It is observed that the digital environment, with a strategic integration of teaching-learning process and technologies, offers numerous effective resources of remote mediation for educational use. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713 10.36524/ric.v6i1.713 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713 |
identifier_str_mv |
10.36524/ric.v6i1.713 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713/484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ifes Ciência |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ifes Ciência ; v. 6 n. 1 (2020): Edição Especial COVID-19; 23-39 2359-4799 10.36524/ric.v6i1 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948025304875008 |