AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
Texto Completo: | https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069 |
Resumo: | Learning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component. |
id |
IFES-1_fa3adacc2269cbb80c33bbec1195023d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/1069 |
network_acronym_str |
IFES-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository_id_str |
|
spelling |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACTManual de OrientaçãoIntérprete de LibrasPráticas AvaliativasLearning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component.A avaliação da aprendizagem é um tema que ainda provoca dúvidas, principalmente quando se precisa avaliar um estudante surdo. Pensando neste aspecto, nossa pesquisa buscou investigar as práticas avaliativas dos professores de Língua Portuguesa que atuam com alunos surdos no Instituto Federal do Piauí. A pesquisa foi de cunho qualitativo e teve como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada. Os resultados indicaram que os docentes compreendem a necessidade de uma avaliação da aprendizagem adequada às necessidades linguísticas dos alunos surdos, mas não sabem como construir este instrumento; os discentes surdos sentem dificuldades no momento da realização da avaliação da aprendizagem e os Intérpretes Educacionais não compreendem o seu real papel.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 142-1622594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069/864Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, RobertaFreire de Oliveira, FabioPrates Lorenzo, Vitor2021-12-28T14:59:05Zoai::article/1069Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.258474Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
title |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
spellingShingle |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT Gomes, Roberta Manual de Orientação Intérprete de Libras Práticas Avaliativas |
title_short |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
title_full |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
title_fullStr |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
title_full_unstemmed |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
title_sort |
AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT |
author |
Gomes, Roberta |
author_facet |
Gomes, Roberta Freire de Oliveira, Fabio Prates Lorenzo, Vitor |
author_role |
author |
author2 |
Freire de Oliveira, Fabio Prates Lorenzo, Vitor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Roberta Freire de Oliveira, Fabio Prates Lorenzo, Vitor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Manual de Orientação Intérprete de Libras Práticas Avaliativas |
topic |
Manual de Orientação Intérprete de Libras Práticas Avaliativas |
description |
Learning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069 |
url |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069/864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
publisher.none.fl_str_mv |
EDIFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 142-162 2594-4827 10.36524/profept.v5i3 reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) instacron:IFES |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
instacron_str |
IFES |
institution |
IFES |
reponame_str |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
collection |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com |
_version_ |
1798948029758177280 |