Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Jemina de Araújo Moraes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Monte, Eloyze de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479
Resumo: The purpose of this article is to verify how the accessibility policies adopted at the institution reach students, especially those related to architectural and informational issues. It is a field research, with a qualitative approach. The problem is to examine how Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) has been working to meet the school’s inclusion policies for students with disabilities, especially in terms of architectural accessibility in furniture and information. Results show that the campus has been working to meet these policies. Despite such efforts, there are issues that deserve attention, mainly maintenance, furniture repair, architecture and information. The challenges are many; however, an inclusive system requires changes in several aspects, and is particularly achieved through the implementation of human rights values.
id IFFlu_10291f9b3f59e926552212bf2a29f06e
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15479
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, BrazilPolíticas de inclusión y accesibilidad en el Instituto Federal de Amazonia en Amapa, BrasilPolíticas de inclusão e acessibilidade no Instituto Federal da Amazônia AmapaenseInclusionAccessibility policiesStudents with disabilitiesInclusiónPolíticas de accesibilidadAlumnos con discapacidadInclusãoPolíticas de acessibilidadeAlunos com deficiênciaThe purpose of this article is to verify how the accessibility policies adopted at the institution reach students, especially those related to architectural and informational issues. It is a field research, with a qualitative approach. The problem is to examine how Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) has been working to meet the school’s inclusion policies for students with disabilities, especially in terms of architectural accessibility in furniture and information. Results show that the campus has been working to meet these policies. Despite such efforts, there are issues that deserve attention, mainly maintenance, furniture repair, architecture and information. The challenges are many; however, an inclusive system requires changes in several aspects, and is particularly achieved through the implementation of human rights values.El propósito de este artículo es verificar cómo las políticas de accesibilidad adoptadas llegan a los alumnos, especialmente en temas arquitectónicos e informativos. Es una investigación de campo, con un enfoque cualitativo. El problema es examinar cómo el Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) ha estado trabajando para cumplir con las políticas de inclusión escolar para alumnos con discapacidad, especialmente la accesibilidad arquitectónica en términos de mobiliario e información. Los resultados muestran que el campus ha estado trabajando para cumplir con las políticas de inclusión escolar. A pesar de los esfuerzos, hay puntos que merecen atención, especialmente con respecto al mantenimiento y reparación de muebles, arquitectura e información. Los desafíos son muchos, sin embargo, un sistema inclusivo requiere cambios en varios aspectos, siendo solo posible con la búsqueda de la implementación de la cultura de los derechos humanos.O presente artigo tem por objetivo verificar de que forma as políticas sobre acessibilidade adotadas alcançam os alunos, especialmente sobre as questões arquitetônicas e informativas. Trata-se de uma pesquisa de campo com abordagem qualitativa. O problema consiste em examinar como o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) vem trabalhando para atender as políticas de inclusão escolar para os alunos com deficiência, especialmente nas questões de acessibilidade arquitetônica nos mobiliários e na informação. Os resultados apontam que o campus vem trabalhando para atender as políticas de inclusão escolar. Apesar dos esforços, há pontos que merecem atenção, especialmente quanto à manutenção e ao reparo de mobiliários, parte arquitetônica e de informação. Os desafios são muitos, contudo um sistema inclusivo exige mudanças em vários aspectos, especialmente pela implementação da cultura dos direitos humanos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-08-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1547910.19180/1809-2667.v22n22020p368-391Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 368-391Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 368-391Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 368-3911809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/12947https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/12964https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/14286Copyright (c) 2020 Jemina de Araújo Moraes Andrade, Eloyze de Oliveira Monteinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Jemina de Araújo MoraesMonte, Eloyze de Oliveira2021-12-27T16:35:12Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15479Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2021-12-27T16:35:12Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
Políticas de inclusión y accesibilidad en el Instituto Federal de Amazonia en Amapa, Brasil
Políticas de inclusão e acessibilidade no Instituto Federal da Amazônia Amapaense
title Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
spellingShingle Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
Andrade, Jemina de Araújo Moraes
Inclusion
Accessibility policies
Students with disabilities
Inclusión
Políticas de accesibilidad
Alumnos con discapacidad
Inclusão
Políticas de acessibilidade
Alunos com deficiência
title_short Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
title_full Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
title_fullStr Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
title_full_unstemmed Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
title_sort Inclusion and accessibility policies at the Federal Institute of Amazonia in Amapa, Brazil
author Andrade, Jemina de Araújo Moraes
author_facet Andrade, Jemina de Araújo Moraes
Monte, Eloyze de Oliveira
author_role author
author2 Monte, Eloyze de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Jemina de Araújo Moraes
Monte, Eloyze de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Accessibility policies
Students with disabilities
Inclusión
Políticas de accesibilidad
Alumnos con discapacidad
Inclusão
Políticas de acessibilidade
Alunos com deficiência
topic Inclusion
Accessibility policies
Students with disabilities
Inclusión
Políticas de accesibilidad
Alumnos con discapacidad
Inclusão
Políticas de acessibilidade
Alunos com deficiência
description The purpose of this article is to verify how the accessibility policies adopted at the institution reach students, especially those related to architectural and informational issues. It is a field research, with a qualitative approach. The problem is to examine how Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) has been working to meet the school’s inclusion policies for students with disabilities, especially in terms of architectural accessibility in furniture and information. Results show that the campus has been working to meet these policies. Despite such efforts, there are issues that deserve attention, mainly maintenance, furniture repair, architecture and information. The challenges are many; however, an inclusive system requires changes in several aspects, and is particularly achieved through the implementation of human rights values.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479
10.19180/1809-2667.v22n22020p368-391
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v22n22020p368-391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/12947
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/12964
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15479/14286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Jemina de Araújo Moraes Andrade, Eloyze de Oliveira Monte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Jemina de Araújo Moraes Andrade, Eloyze de Oliveira Monte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 368-391
Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 368-391
Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 368-391
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077562788151296