Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pivetta, Elisa Maria
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Almeida, Ana Margarida Pisco, Saito, Daniela Satomi, Ulbricht, Vania Ribas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24686
Resumo: This paper presents a case study conducted with the Pedagogical Cabinet of the University of Aveiro (Portugal) aiming to find out in an educational institution, of a first world country, what a higher education institution has been done to the students with disabilities proceed in study, achieving the graduation and post-graduation levels. This study enabled to verify that the bigger challenges in accessibility are related to personal attitude, promoting inclusion, and the possibility of having a flexible learning, independent of time and space. The result also confirms the World Health Organization (WHO) statistics, showing that although slow, the number os students with disabilities searching for education in graduation and professional specialization levels is growing.
id PUC_RS-18_155d50b0af9f4e70667fac91815d524e
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24686
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Accessibility challenges in higher education: case study in University of AveiroDesafíos de la accesibilidad en la educación superior: estudío de caso en la Universidade de AveiroDesafios da acessibilidade no ensino superior: estudo de caso na Universidade de AveiroAccessibility. Inclusion. Students with disabilities. Higher education.Accesibilidad. Inclusión. Alumnos con discapacidades. Enseñanza superior.Acessibilidade. Inclusão. Alunos com deficiência. Ensino superior.This paper presents a case study conducted with the Pedagogical Cabinet of the University of Aveiro (Portugal) aiming to find out in an educational institution, of a first world country, what a higher education institution has been done to the students with disabilities proceed in study, achieving the graduation and post-graduation levels. This study enabled to verify that the bigger challenges in accessibility are related to personal attitude, promoting inclusion, and the possibility of having a flexible learning, independent of time and space. The result also confirms the World Health Organization (WHO) statistics, showing that although slow, the number os students with disabilities searching for education in graduation and professional specialization levels is growing.En este trabajo presentamos un estudio de caso realizado en el Gabinete Pedagógico de la Universidade de Aveiro (Portugal) con el objetivo de comprender que hace una instituición de educación superior para que los alumnos con discapacidades sigan sus estudios, alcanzando los niveles superior y de posgrado. El estudio ha permitido verificar que los principales desafíos para la accesibilidad están relacionados con la actitud personal, la promoción de la inclusión y la posibilidad de acceso a un aprendizaje flexible, independente del tiempo y del espacio. El resultado corrobora con las estadísticas de la Organización Mundial de Salud (OMS), que indica que es creciente, aunque despacio, el número de alumnos con discapacidades que buscan formación superior y perfeccionamiento profesional.Este artigo apresenta um estudo de caso realizado no Gabinete Pedagógico da Universidade de Aveiro (Portugal) com o intuito de compreender o que uma instituição de ensino superior tem feito para que alunos com deficiência prossigam seus estudos, alcançando os níveis superior e de pós-graduação. Esse estudo permitiu verificar que os maiores desafios para a acessibilidade estão relacionados com a atitude pessoal, com a promoção da inclusão e com a possibilidade de acesso a uma aprendizagem flexível, independentemente do tempo e do espaço. E o resultado corrobora com as estatísticas da Organização Mundial de Saúde (OMS), mostrando que é crescente, mesmo que lento, o número de alunos com deficiência que procuram formação superior e aperfeiçoamento profissional.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2468610.15448/1981-2582.2016.2.24686Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 166-174Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 166-174Educação; v. 39 n. 2 (2016); 166-1741981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.2.reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24686/14794Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPivetta, Elisa MariaAlmeida, Ana Margarida PiscoSaito, Daniela SatomiUlbricht, Vania Ribas2016-09-16T19:20:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24686Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-09-16T19:20:58Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
Desafíos de la accesibilidad en la educación superior: estudío de caso en la Universidade de Aveiro
Desafios da acessibilidade no ensino superior: estudo de caso na Universidade de Aveiro
title Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
spellingShingle Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
Pivetta, Elisa Maria
Accessibility. Inclusion. Students with disabilities. Higher education.
Accesibilidad. Inclusión. Alumnos con discapacidades. Enseñanza superior.
Acessibilidade. Inclusão. Alunos com deficiência. Ensino superior.
title_short Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
title_full Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
title_fullStr Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
title_full_unstemmed Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
title_sort Accessibility challenges in higher education: case study in University of Aveiro
author Pivetta, Elisa Maria
author_facet Pivetta, Elisa Maria
Almeida, Ana Margarida Pisco
Saito, Daniela Satomi
Ulbricht, Vania Ribas
author_role author
author2 Almeida, Ana Margarida Pisco
Saito, Daniela Satomi
Ulbricht, Vania Ribas
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pivetta, Elisa Maria
Almeida, Ana Margarida Pisco
Saito, Daniela Satomi
Ulbricht, Vania Ribas
dc.subject.por.fl_str_mv Accessibility. Inclusion. Students with disabilities. Higher education.
Accesibilidad. Inclusión. Alumnos con discapacidades. Enseñanza superior.
Acessibilidade. Inclusão. Alunos com deficiência. Ensino superior.
topic Accessibility. Inclusion. Students with disabilities. Higher education.
Accesibilidad. Inclusión. Alumnos con discapacidades. Enseñanza superior.
Acessibilidade. Inclusão. Alunos com deficiência. Ensino superior.
description This paper presents a case study conducted with the Pedagogical Cabinet of the University of Aveiro (Portugal) aiming to find out in an educational institution, of a first world country, what a higher education institution has been done to the students with disabilities proceed in study, achieving the graduation and post-graduation levels. This study enabled to verify that the bigger challenges in accessibility are related to personal attitude, promoting inclusion, and the possibility of having a flexible learning, independent of time and space. The result also confirms the World Health Organization (WHO) statistics, showing that although slow, the number os students with disabilities searching for education in graduation and professional specialization levels is growing.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24686
10.15448/1981-2582.2016.2.24686
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24686
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.2.24686
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/24686/14794
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 2 (2016); 166-174
Educação; Vol. 39 Núm. 2 (2016); 166-174
Educação; v. 39 n. 2 (2016); 166-174
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.2.
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744768569344