The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Aline Couto da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guimarães, Aryanne Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528
Resumo: In general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes.
id IFFlu_1bc6998bb08c694f081f7bd8aeb28d34
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15528
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)La Escuela es (en) el Parque: posibilidades espaciales para la Educación en Macaé (Brasil)A Escola é (n)o Parque: possibilidades espaciais para a Educação em Macaé/RJParkSchoolTeachingNon-formal spaceParqueColegioEnseñanzaEspacio no formalParqueEscolaEnsinoEspaço não formalIn general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes.En general, la ciudad cuenta con espacios educativos formales y no formales. Entre las posibilidades, está el parque urbano, que muchas veces no se aprovecha al máximo por problemas como falta de uso y apropiación, falta de mantenimiento y seguridad, abandono, delincuencia, etc. Sin embargo, si se cuida, puede proporcionar beneficios para la educación y la ciudad. En este contexto, el artículo tiene como objetivo presentar un proyecto para la recalificación del Parque da Cidade en Macaé (Brasil), caracterizándolo como un espacio educativo no formal de calidad, con el fin de potenciar su uso y apropiación por parte de la ciudadanía, incluida la comunidad escolar, a través de la creación de áreas de convivencia, recreación, deporte, cultura y otras. Para ello, la metodología implicó investigación bibliográfica y documental, investigación de campo y desarrollo de proyectos. Los resultados indican que es posible crear espacios públicos urbanos que puedan estimular el uso de parques con fines educativos.De modo geral, a cidade possui espaços formais e não formais de educação. Dentre as possibilidades, há o parque urbano, que muitas vezes não é plenamente aproveitado devido a problemas, como falta de uso e apropriação, ausência de manutenção e segurança, abandono, criminalidade etc. No entanto, se bem cuidado, ele pode proporcionar benefícios para a educação e para a cidade. Nesse contexto, o artigo objetiva apresentar um projeto de requalificação do Parque da Cidade em Macaé, caracterizando-o como um espaço educacional não formal de qualidade, de modo a potencializar seu uso e apropriação pelos cidadãos, inclusive a comunidade escolar, por meio da criação de áreas de convivência, recreação, esporte, cultura e outras. Para isso, a metodologia envolveu pesquisa bibliográfica e documental, pesquisa de campo e desenvolvimento projetual. Os resultados indicam que é possível criar espaços públicos urbanos que possam estimular o uso dos parques para fins educacionais.  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1552810.19180/1809-2667.v22n32020p501-516Revista Vértices; Vol. 22 No. 3 (2020): Sept./Dec.; 501-516Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 3 (2020): sept./dic.; 501-516Revista Vértices; v. 22 n. 3 (2020): set./dez.; 501-5161809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13068https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13120https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/14238Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Aline Couto daGuimarães, Aryanne Gonçalves2021-12-24T09:14:40Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15528Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2021-12-24T09:14:40Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
La Escuela es (en) el Parque: posibilidades espaciales para la Educación en Macaé (Brasil)
A Escola é (n)o Parque: possibilidades espaciais para a Educação em Macaé/RJ
title The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
spellingShingle The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
Costa, Aline Couto da
Park
School
Teaching
Non-formal space
Parque
Colegio
Enseñanza
Espacio no formal
Parque
Escola
Ensino
Espaço não formal
title_short The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
title_full The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
title_fullStr The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
title_full_unstemmed The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
title_sort The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
author Costa, Aline Couto da
author_facet Costa, Aline Couto da
Guimarães, Aryanne Gonçalves
author_role author
author2 Guimarães, Aryanne Gonçalves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Aline Couto da
Guimarães, Aryanne Gonçalves
dc.subject.por.fl_str_mv Park
School
Teaching
Non-formal space
Parque
Colegio
Enseñanza
Espacio no formal
Parque
Escola
Ensino
Espaço não formal
topic Park
School
Teaching
Non-formal space
Parque
Colegio
Enseñanza
Espacio no formal
Parque
Escola
Ensino
Espaço não formal
description In general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528
10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13068
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13120
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/14238
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarães
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarães
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 22 No. 3 (2020): Sept./Dec.; 501-516
Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 3 (2020): sept./dic.; 501-516
Revista Vértices; v. 22 n. 3 (2020): set./dez.; 501-516
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077562810171392