The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
Texto Completo: | https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528 |
Resumo: | In general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes. |
id |
IFFlu_1bc6998bb08c694f081f7bd8aeb28d34 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15528 |
network_acronym_str |
IFFlu |
network_name_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil)La Escuela es (en) el Parque: posibilidades espaciales para la Educación en Macaé (Brasil)A Escola é (n)o Parque: possibilidades espaciais para a Educação em Macaé/RJParkSchoolTeachingNon-formal spaceParqueColegioEnseñanzaEspacio no formalParqueEscolaEnsinoEspaço não formalIn general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes.En general, la ciudad cuenta con espacios educativos formales y no formales. Entre las posibilidades, está el parque urbano, que muchas veces no se aprovecha al máximo por problemas como falta de uso y apropiación, falta de mantenimiento y seguridad, abandono, delincuencia, etc. Sin embargo, si se cuida, puede proporcionar beneficios para la educación y la ciudad. En este contexto, el artículo tiene como objetivo presentar un proyecto para la recalificación del Parque da Cidade en Macaé (Brasil), caracterizándolo como un espacio educativo no formal de calidad, con el fin de potenciar su uso y apropiación por parte de la ciudadanía, incluida la comunidad escolar, a través de la creación de áreas de convivencia, recreación, deporte, cultura y otras. Para ello, la metodología implicó investigación bibliográfica y documental, investigación de campo y desarrollo de proyectos. Los resultados indican que es posible crear espacios públicos urbanos que puedan estimular el uso de parques con fines educativos.De modo geral, a cidade possui espaços formais e não formais de educação. Dentre as possibilidades, há o parque urbano, que muitas vezes não é plenamente aproveitado devido a problemas, como falta de uso e apropriação, ausência de manutenção e segurança, abandono, criminalidade etc. No entanto, se bem cuidado, ele pode proporcionar benefícios para a educação e para a cidade. Nesse contexto, o artigo objetiva apresentar um projeto de requalificação do Parque da Cidade em Macaé, caracterizando-o como um espaço educacional não formal de qualidade, de modo a potencializar seu uso e apropriação pelos cidadãos, inclusive a comunidade escolar, por meio da criação de áreas de convivência, recreação, esporte, cultura e outras. Para isso, a metodologia envolveu pesquisa bibliográfica e documental, pesquisa de campo e desenvolvimento projetual. Os resultados indicam que é possível criar espaços públicos urbanos que possam estimular o uso dos parques para fins educacionais. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1552810.19180/1809-2667.v22n32020p501-516Revista Vértices; Vol. 22 No. 3 (2020): Sept./Dec.; 501-516Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 3 (2020): sept./dic.; 501-516Revista Vértices; v. 22 n. 3 (2020): set./dez.; 501-5161809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13068https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13120https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/14238Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarãesinfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Aline Couto daGuimarães, Aryanne Gonçalves2021-12-24T09:14:40Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15528Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2021-12-24T09:14:40Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) La Escuela es (en) el Parque: posibilidades espaciales para la Educación en Macaé (Brasil) A Escola é (n)o Parque: possibilidades espaciais para a Educação em Macaé/RJ |
title |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
spellingShingle |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) Costa, Aline Couto da Park School Teaching Non-formal space Parque Colegio Enseñanza Espacio no formal Parque Escola Ensino Espaço não formal |
title_short |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
title_full |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
title_fullStr |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
title_full_unstemmed |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
title_sort |
The School is (in) the Park: spatial possibilities for Education in Macaé (Brazil) |
author |
Costa, Aline Couto da |
author_facet |
Costa, Aline Couto da Guimarães, Aryanne Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Aryanne Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Aline Couto da Guimarães, Aryanne Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Park School Teaching Non-formal space Parque Colegio Enseñanza Espacio no formal Parque Escola Ensino Espaço não formal |
topic |
Park School Teaching Non-formal space Parque Colegio Enseñanza Espacio no formal Parque Escola Ensino Espaço não formal |
description |
In general, the city has formal and non-formal educational spaces. Among the possibilities, there is the urban park, which is often not fully utilized due to problems, such as, lack of use and appropriation, lack of maintenance and security, abandonment, crime, etc. However, if taken care of, it can provide benefits for education and the city. In this context, the article aims to present a requalification project of Parque da Cidade in Macaé (Brazil), characterizing it as a non-formal educational space of quality, in order to enhance its use and appropriation by citizens, including the school community, through the creation areas of coexistence, recreation, sport, culture and others. For this, the methodology involved bibliographic and documentary research, field research and project development. The results indicate that it is possible to create urban public spaces that can stimulate the use of parks for educational purposes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528 10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516 |
url |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528 |
identifier_str_mv |
10.19180/1809-2667.v22n32020p501-516 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13068 https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/13120 https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15528/14238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarães info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Aline Couto da Costa, Aryanne Gonçalves Guimarães |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Vértices; Vol. 22 No. 3 (2020): Sept./Dec.; 501-516 Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 3 (2020): sept./dic.; 501-516 Revista Vértices; v. 22 n. 3 (2020): set./dez.; 501-516 1809-2667 1415-2843 reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes instacron:IFFluminense |
instname_str |
Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
instacron_str |
IFFluminense |
institution |
IFFluminense |
reponame_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
collection |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
repository.mail.fl_str_mv |
essentia@iff.edu.br |
_version_ |
1797077562810171392 |