Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
Texto Completo: | https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400 |
Resumo: | Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal. |
id |
IFFlu_1fdf12f67544cd118d73f880a5db4fe9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15400 |
network_acronym_str |
IFFlu |
network_name_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) regionUso de Google Classroom como recurso didáctico: un informe de experiencia sobre la enseñanza de la Espectroscopia en la región infrarroja (IV)Uso do Google Classroom como recurso didático: um relato de experiência no ensino de Espectroscopia na região do infravermelho (IV)Google ClassroomDistance education (DE)Virtual Learning Environment (VLE)Infrared (IR) spectroscopyGoogle ClassroomEducación a distancia (EaD)Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA)Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR)Google ClassroomEducação a distância (EaD)Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)Espectroscopia na região do infravermelho (IV)Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal.A pesar de los avances científicos y tecnológicos, la educación todavía está vinculada a una concepción tradicionalista. Sin embargo, están comenzando a surgir medidas innovadoras en esa área, que permiten la creación de nuevas oportunidades y formas de aprender y enseñar. Por lo tanto, el presente estudio tuvo como objetivo presentar el análisis del uso de una de estas medidas, Google Classroom, que se utilizó como un Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) para colaborar para el aprendizaje de los estudiantes en un curso de extensión en la modalidad EaD. Para lograr este objetivo, se creó un aula virtual que contenía materiales potencialmente significativos, que se utilizaron para promover un aprendizaje más efectivo de los conceptos relacionados con el tema elegido, a saber, la espectroscopia en la región infrarroja. El experimento demostró que Google Classroom es un excelente entorno virtual que se puede utilizar en el aprendizaje a distancia, proporcionando una colaboración eficiente entre maestros y estudiantes. Además, a través de este trabajo también se verificó que los estudiantes consideraban que este EVA era fácil de usar y, a pesar de no tener algunas herramientas importantes, alcanzó su objetivo.Apesar dos avanços científicos e tecnológicos, a educação ainda está atrelada a uma concepção tradicionalista. No entanto, medidas inovadoras estão começando a surgir na referida área, possibilitando a criação de oportunidades e meios de aprender e ensinar. Sendo assim, o presente trabalho teve como objetivo apresentar a análise da utilização de uma dessas medidas, o Google Classroom, o qual foi utilizado como Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) de forma a colaborar para a aprendizagem dos alunos de um curso de extensão na modalidade EaD. Para se alcançar este objetivo foi elaborada uma sala de aula virtual contendo materiais potencialmente significativos, que foram utilizados para promover uma aprendizagem mais efetiva dos conceitos relacionados ao tema escolhido, a saber, Espectroscopia na Região do Infravermelho. Por meio deste trabalho percebeu-se que o Google Classroom é um excelente ambiente virtual que pode ser utilizado no ensino a distância, proporcionando uma colaboração eficiente entre professores e alunos. Além disso, por meio deste trabalho também foi verificado que este AVA foi considerado pelos discentes como de fácil utilização e, apesar de não possuir algumas ferramentas importantes, atingiu seu objetivo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1540010.19180/1809-2667.v22n22020p273-297Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 273-297Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 273-297Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 273-2971809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12942https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12959https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/14265Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terrainfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Thalya Soares RibeiroTerra, Wagner da Silva2022-06-14T09:12:35Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15400Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2022-06-14T09:12:35Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region Uso de Google Classroom como recurso didáctico: un informe de experiencia sobre la enseñanza de la Espectroscopia en la región infrarroja (IV) Uso do Google Classroom como recurso didático: um relato de experiência no ensino de Espectroscopia na região do infravermelho (IV) |
title |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
spellingShingle |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region Nogueira, Thalya Soares Ribeiro Google Classroom Distance education (DE) Virtual Learning Environment (VLE) Infrared (IR) spectroscopy Google Classroom Educación a distancia (EaD) Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR) Google Classroom Educação a distância (EaD) Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) Espectroscopia na região do infravermelho (IV) |
title_short |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
title_full |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
title_fullStr |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
title_full_unstemmed |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
title_sort |
Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region |
author |
Nogueira, Thalya Soares Ribeiro |
author_facet |
Nogueira, Thalya Soares Ribeiro Terra, Wagner da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Terra, Wagner da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Thalya Soares Ribeiro Terra, Wagner da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Google Classroom Distance education (DE) Virtual Learning Environment (VLE) Infrared (IR) spectroscopy Google Classroom Educación a distancia (EaD) Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR) Google Classroom Educação a distância (EaD) Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) Espectroscopia na região do infravermelho (IV) |
topic |
Google Classroom Distance education (DE) Virtual Learning Environment (VLE) Infrared (IR) spectroscopy Google Classroom Educación a distancia (EaD) Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR) Google Classroom Educação a distância (EaD) Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) Espectroscopia na região do infravermelho (IV) |
description |
Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400 10.19180/1809-2667.v22n22020p273-297 |
url |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400 |
identifier_str_mv |
10.19180/1809-2667.v22n22020p273-297 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12942 https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12959 https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/14265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terra info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terra |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 273-297 Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 273-297 Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 273-297 1809-2667 1415-2843 reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes instacron:IFFluminense |
instname_str |
Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
instacron_str |
IFFluminense |
institution |
IFFluminense |
reponame_str |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
collection |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes |
repository.mail.fl_str_mv |
essentia@iff.edu.br |
_version_ |
1797077562767179776 |