Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Thalya Soares Ribeiro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Terra, Wagner da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
Texto Completo: https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400
Resumo: Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal.
id IFFlu_1fdf12f67544cd118d73f880a5db4fe9
oai_identifier_str oai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15400
network_acronym_str IFFlu
network_name_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository_id_str
spelling Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) regionUso de Google Classroom como recurso didáctico: un informe de experiencia sobre la enseñanza de la Espectroscopia en la región infrarroja (IV)Uso do Google Classroom como recurso didático: um relato de experiência no ensino de Espectroscopia na região do infravermelho (IV)Google ClassroomDistance education (DE)Virtual Learning Environment (VLE)Infrared (IR) spectroscopyGoogle ClassroomEducación a distancia (EaD)Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA)Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR)Google ClassroomEducação a distância (EaD)Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)Espectroscopia na região do infravermelho (IV)Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal.A pesar de los avances científicos y tecnológicos, la educación todavía está vinculada a una concepción tradicionalista. Sin embargo, están comenzando a surgir medidas innovadoras en esa área, que permiten la creación de nuevas oportunidades y formas de aprender y enseñar. Por lo tanto, el presente estudio tuvo como objetivo presentar el análisis del uso de una de estas medidas, Google Classroom, que se utilizó como un Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) para colaborar para el aprendizaje de los estudiantes en un curso de extensión en la modalidad EaD. Para lograr este objetivo, se creó un aula virtual que contenía materiales potencialmente significativos, que se utilizaron para promover un aprendizaje más efectivo de los conceptos relacionados con el tema elegido, a saber, la espectroscopia en la región infrarroja. El experimento demostró que Google Classroom es un excelente entorno virtual que se puede utilizar en el aprendizaje a distancia, proporcionando una colaboración eficiente entre maestros y estudiantes. Además, a través de este trabajo también se verificó que los estudiantes consideraban que este EVA era fácil de usar y, a pesar de no tener algunas herramientas importantes, alcanzó su objetivo.Apesar dos avanços científicos e tecnológicos, a educação ainda está atrelada a uma concepção tradicionalista. No entanto, medidas inovadoras estão começando a surgir na referida área, possibilitando a criação de oportunidades e meios de aprender e ensinar. Sendo assim, o presente trabalho teve como objetivo apresentar a análise da utilização de uma dessas medidas, o Google Classroom, o qual foi utilizado como Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA) de forma a colaborar para a aprendizagem dos alunos de um curso de extensão na modalidade EaD. Para se alcançar este objetivo foi elaborada uma sala de aula virtual contendo materiais potencialmente significativos, que foram utilizados para promover uma aprendizagem mais efetiva dos conceitos relacionados ao tema escolhido, a saber, Espectroscopia na Região do Infravermelho. Por meio deste trabalho percebeu-se que o Google Classroom é um excelente ambiente virtual que pode ser utilizado no ensino a distância, proporcionando uma colaboração eficiente entre professores e alunos. Além disso, por meio deste trabalho também foi verificado que este AVA foi considerado pelos discentes como de fácil utilização e, apesar de não possuir algumas ferramentas importantes, atingiu seu objetivo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense2020-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/1540010.19180/1809-2667.v22n22020p273-297Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 273-297Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 273-297Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 273-2971809-26671415-2843reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesinstacron:IFFluminenseporhttps://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12942https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12959https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/14265Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terrainfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Thalya Soares RibeiroTerra, Wagner da Silva2022-06-14T09:12:35Zoai:ojs.editoraessentia.iff.edu.br:article/15400Revistahttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/PUBhttps://essentiaeditora.iff.edu.br/index.php/vertices/oaiessentia@iff.edu.br1809-26671415-2843opendoar:2022-06-14T09:12:35Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazesfalse
dc.title.none.fl_str_mv Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
Uso de Google Classroom como recurso didáctico: un informe de experiencia sobre la enseñanza de la Espectroscopia en la región infrarroja (IV)
Uso do Google Classroom como recurso didático: um relato de experiência no ensino de Espectroscopia na região do infravermelho (IV)
title Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
spellingShingle Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
Nogueira, Thalya Soares Ribeiro
Google Classroom
Distance education (DE)
Virtual Learning Environment (VLE)
Infrared (IR) spectroscopy
Google Classroom
Educación a distancia (EaD)
Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA)
Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR)
Google Classroom
Educação a distância (EaD)
Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)
Espectroscopia na região do infravermelho (IV)
title_short Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
title_full Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
title_fullStr Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
title_full_unstemmed Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
title_sort Use of Google Classroom as a pedagogical resource: an experience report for the teaching of Spectroscopy in the infrared (IR) region
author Nogueira, Thalya Soares Ribeiro
author_facet Nogueira, Thalya Soares Ribeiro
Terra, Wagner da Silva
author_role author
author2 Terra, Wagner da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Thalya Soares Ribeiro
Terra, Wagner da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Google Classroom
Distance education (DE)
Virtual Learning Environment (VLE)
Infrared (IR) spectroscopy
Google Classroom
Educación a distancia (EaD)
Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA)
Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR)
Google Classroom
Educação a distância (EaD)
Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)
Espectroscopia na região do infravermelho (IV)
topic Google Classroom
Distance education (DE)
Virtual Learning Environment (VLE)
Infrared (IR) spectroscopy
Google Classroom
Educación a distancia (EaD)
Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA)
Espectroscopia en la Región Infrarroja (IR)
Google Classroom
Educação a distância (EaD)
Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA)
Espectroscopia na região do infravermelho (IV)
description Despite scientific and technological advances, education is still linked to more traditional approaches. However, innovative measures are beginning to emerge in the area, enabling the creation of opportunities and ways to learn and teach. The present work presents the analysis of one of such measures, Google Classroom, used as a Virtual Learning Environment (VLE) in order to contribute to student learning in an online extension course. To achieve this, a virtual classroom was created containing potentially significant materials to promote a more effective learning of the concepts related to the selected theme, Spectroscopy in the Infrared Region. The experiment demonstrated that Google Classroom is an excellent virtual environment that can be used in distance learning, providing efficient collaboration between teachers and students. In addition, it was also noted that the students found this VLE easy to use and that, despite missing some important tools, it reached its goal.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400
10.19180/1809-2667.v22n22020p273-297
url https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400
identifier_str_mv 10.19180/1809-2667.v22n22020p273-297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12942
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/12959
https://editoraessentia.iff.edu.br/index.php/vertices/article/view/15400/14265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terra
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Thalya Soares Ribeiro Nogueira, Wagner da Silva Terra
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense
dc.source.none.fl_str_mv Revista Vértices; Vol. 22 No. 2 (2020): May/Aug.; 273-297
Revista Vértices; Vol. 22 Núm. 2 (2020): mayo/ago.; 273-297
Revista Vértices; v. 22 n. 2 (2020): maio/ago.; 273-297
1809-2667
1415-2843
reponame:Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
instname:Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron:IFFluminense
instname_str Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
instacron_str IFFluminense
institution IFFluminense
reponame_str Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
collection Vértices (Campos dos Goitacazes. Online)
repository.name.fl_str_mv Vértices (Campos dos Goitacazes. Online) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Campos dos Goytacazes
repository.mail.fl_str_mv essentia@iff.edu.br
_version_ 1797077562767179776