THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laranjeira, Viviane Pereira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Vera Lúcia Reis da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173
Resumo: This study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved.
id IFMT_0a3127bef274fae0ff6340aca436a4a2
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/173
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?LAS PRÁCTICAS CURRICULARES SUPERVISADAS EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO: ¿QUÉ DICEN LAS INVESTIGACIONES SOBRE ESTA TEMÁTICA?O ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O QUE DIZEM PESQUISAS SOBRE A TEMÁTICA?Estágio Curricular SupervisionadoFormação inicial de professoresEstado do ConhecimentoSupervised Curricular TrainingInitial Teaching PracticeState of KnowledgePasantía supervisadaFormación inicial del profesoradoEstado del conocimientoThis study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved.Este estudio es parte de una investigación de maestría en desarrollo, que tuvo como objetivo mapear disertaciones del Banco de Datos de Tesis y Disertaciones - BDTD con foco en el tema Práctica de Formación Inicial. Se trata del Estado del Conocimiento (MOROSONI; FERNANDES, 2014), teniendo en cuenta que esta, inicialmente, es una búsqueda en la que está presente la revisión bibliográfica. El estudio cualitativo busca dar respuesta a la pregunta: ¿Qué muestran las disertaciones sobre la Pasantía Supervisada en la Práctica Inicial Docente? Los descriptores de búsqueda fueron: formación docente, pasantía supervisada y práctica docente inicial, con un marco temporal de 2010 a 2020. Los resultados encontrados convergen a la importancia de la formación en la construcción del conocimiento y la identidad profesional, pero el currículo necesita seguir las necesidades de la práctica docente, la apertura de actividades extraescolares y un seguimiento eficaz que fomente concretamente la colaboración entre las instituciones implicadas.Este estudo faz parte de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, que objetivou mapear dissertações da Base de Dados de Teses e Dissertações (BDTD) voltadas para a temática do Estágio na Formação Inicial. Versa sobre o Estado do Conhecimento (MOROSONI; FERNANDES, 2014), levando em consideração que este, a princípio, é uma busca em que a revisão da literatura se faz presente. O estudo de cunho qualitativo busca resposta para a questão: O que as dissertações evidenciam sobre o Estágio Curricular Supervisionado na formação inicial de professores? Os descritores de busca foram: formação de professores, estágio supervisionado e formação inicial, com recorte temporal de 2010 a 2020. Os resultados encontrados convergem para a importância do estágio na construção de saberes e da identidade profissional, mas o currículo precisa acompanhar as necessidades formativas, dando abertura para atividades extraclasses e acompanhamento efetivo que suscite de forma concreta a parceria entre as instituições envolvidas. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/17310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23028Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23028Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173/165Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLaranjeira, Viviane PereiraSilva, Vera Lúcia Reis da2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/173Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
LAS PRÁCTICAS CURRICULARES SUPERVISADAS EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO: ¿QUÉ DICEN LAS INVESTIGACIONES SOBRE ESTA TEMÁTICA?
O ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O QUE DIZEM PESQUISAS SOBRE A TEMÁTICA?
title THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
spellingShingle THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
Laranjeira, Viviane Pereira
Estágio Curricular Supervisionado
Formação inicial de professores
Estado do Conhecimento
Supervised Curricular Training
Initial Teaching Practice
State of Knowledge
Pasantía supervisada
Formación inicial del profesorado
Estado del conocimiento
title_short THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
title_full THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
title_fullStr THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
title_full_unstemmed THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
title_sort THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
author Laranjeira, Viviane Pereira
author_facet Laranjeira, Viviane Pereira
Silva, Vera Lúcia Reis da
author_role author
author2 Silva, Vera Lúcia Reis da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laranjeira, Viviane Pereira
Silva, Vera Lúcia Reis da
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio Curricular Supervisionado
Formação inicial de professores
Estado do Conhecimento
Supervised Curricular Training
Initial Teaching Practice
State of Knowledge
Pasantía supervisada
Formación inicial del profesorado
Estado del conocimiento
topic Estágio Curricular Supervisionado
Formação inicial de professores
Estado do Conhecimento
Supervised Curricular Training
Initial Teaching Practice
State of Knowledge
Pasantía supervisada
Formación inicial del profesorado
Estado del conocimiento
description This study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173/165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23028
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23028
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23028
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939697586176