THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173 |
Resumo: | This study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved. |
id |
IFMT_0a3127bef274fae0ff6340aca436a4a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/173 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT?LAS PRÁCTICAS CURRICULARES SUPERVISADAS EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO: ¿QUÉ DICEN LAS INVESTIGACIONES SOBRE ESTA TEMÁTICA?O ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O QUE DIZEM PESQUISAS SOBRE A TEMÁTICA?Estágio Curricular SupervisionadoFormação inicial de professoresEstado do ConhecimentoSupervised Curricular TrainingInitial Teaching PracticeState of KnowledgePasantía supervisadaFormación inicial del profesoradoEstado del conocimientoThis study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved.Este estudio es parte de una investigación de maestría en desarrollo, que tuvo como objetivo mapear disertaciones del Banco de Datos de Tesis y Disertaciones - BDTD con foco en el tema Práctica de Formación Inicial. Se trata del Estado del Conocimiento (MOROSONI; FERNANDES, 2014), teniendo en cuenta que esta, inicialmente, es una búsqueda en la que está presente la revisión bibliográfica. El estudio cualitativo busca dar respuesta a la pregunta: ¿Qué muestran las disertaciones sobre la Pasantía Supervisada en la Práctica Inicial Docente? Los descriptores de búsqueda fueron: formación docente, pasantía supervisada y práctica docente inicial, con un marco temporal de 2010 a 2020. Los resultados encontrados convergen a la importancia de la formación en la construcción del conocimiento y la identidad profesional, pero el currículo necesita seguir las necesidades de la práctica docente, la apertura de actividades extraescolares y un seguimiento eficaz que fomente concretamente la colaboración entre las instituciones implicadas.Este estudo faz parte de uma pesquisa de mestrado em desenvolvimento, que objetivou mapear dissertações da Base de Dados de Teses e Dissertações (BDTD) voltadas para a temática do Estágio na Formação Inicial. Versa sobre o Estado do Conhecimento (MOROSONI; FERNANDES, 2014), levando em consideração que este, a princípio, é uma busca em que a revisão da literatura se faz presente. O estudo de cunho qualitativo busca resposta para a questão: O que as dissertações evidenciam sobre o Estágio Curricular Supervisionado na formação inicial de professores? Os descritores de busca foram: formação de professores, estágio supervisionado e formação inicial, com recorte temporal de 2010 a 2020. Os resultados encontrados convergem para a importância do estágio na construção de saberes e da identidade profissional, mas o currículo precisa acompanhar as necessidades formativas, dando abertura para atividades extraclasses e acompanhamento efetivo que suscite de forma concreta a parceria entre as instituições envolvidas. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/17310.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23028Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23028Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173/165Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLaranjeira, Viviane PereiraSilva, Vera Lúcia Reis da2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/173Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? LAS PRÁCTICAS CURRICULARES SUPERVISADAS EN LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO: ¿QUÉ DICEN LAS INVESTIGACIONES SOBRE ESTA TEMÁTICA? O ESTÁGIO CURRICULAR SUPERVISIONADO NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: O QUE DIZEM PESQUISAS SOBRE A TEMÁTICA? |
title |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
spellingShingle |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? Laranjeira, Viviane Pereira Estágio Curricular Supervisionado Formação inicial de professores Estado do Conhecimento Supervised Curricular Training Initial Teaching Practice State of Knowledge Pasantía supervisada Formación inicial del profesorado Estado del conocimiento |
title_short |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
title_full |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
title_fullStr |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
title_full_unstemmed |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
title_sort |
THE SUPERVISED CURRICULAR TRAINING IN INITIAL TEACHING PRACTICE: WHAT DO RESEARCHES SAY ABOUT IT? |
author |
Laranjeira, Viviane Pereira |
author_facet |
Laranjeira, Viviane Pereira Silva, Vera Lúcia Reis da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Vera Lúcia Reis da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laranjeira, Viviane Pereira Silva, Vera Lúcia Reis da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio Curricular Supervisionado Formação inicial de professores Estado do Conhecimento Supervised Curricular Training Initial Teaching Practice State of Knowledge Pasantía supervisada Formación inicial del profesorado Estado del conocimiento |
topic |
Estágio Curricular Supervisionado Formação inicial de professores Estado do Conhecimento Supervised Curricular Training Initial Teaching Practice State of Knowledge Pasantía supervisada Formación inicial del profesorado Estado del conocimiento |
description |
This study is part of an ongoing master's research, which aimed to map dissertations from the Database of Theses and Dissertations - BDTD focused on the theme Initial Training Practice. It deals with the State of Knowledge (MOROSONI; FERNANDES, 2014), taking into account that this, initially, is a search in which the literature review is present. The qualitative study seeks an answer to the question: What do the dissertations show about the Supervised Curricular Training in Initial Teacher Practice? The search descriptors were: teacher training, supervised curricular training and initial teaching practice, with a time frame from 2010 to 2020. The results found converge to the importance of the training in the construction of knowledge and professional identity, but the curriculum needs to follow the teaching practice needs, opening up extracurricular activities and effective follow-up that concretely encourages partnership between the institutions involved. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23028.id1727 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/173/165 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23028 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23028 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23028 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939697586176 |