WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teodoro, Virgínia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Menezes, João Paulo Cunha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1048
Resumo: This paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.
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spelling WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS¿QUÉ HAY EN EL RÍO, PROFESOR? ACTIVIDAD DE INVESTIGACIÓN SOBRE MACROINVERTEBRADOS EN LA ESCUELA SECUNDARIAO QUE TEM NO RIO PROFESSOR? ATIVIDADE INVESTIGATIVA SOBRE MACROINVERTEBRADOS NO ENSINO MÉDIOInvestigaçãoEnsino de CiênciasQualidade da águaResearchScience teachingWater qualityInvestigaciónLa enseñanza de las cienciasCalidad del aguaThis paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.Este trabajo presenta un estudio cualitativo desarrollado a partir de la realización de una Actividad de Investigación que explora la fauna de macroinvertebrados en fuentes de agua con diferentes niveles de contaminación. Los datos presentados y discutidos aquí se recogieron mediante grabaciones de audio de las actividades y el diario de campo del investigador. Su análisis pretendía investigar cómo el uso de una actividad de investigación puede contribuir a la mejora de la enseñanza de las ciencias. Los resultados señalaron elementos que indican la contribución de la actividad en el compromiso e interés de los estudiantes en las actividades desarrolladas, de la misma manera que ayudaron en la comprensión de los contenidos abordados.Esse trabalho apresenta um estudo qualitativo desenvolvido a partir da implementação de uma atividade investigativa explorando a fauna de macroinvertebrados em fontes de água com diferentes níveis de poluição. Os dados aqui apresentados e discutidos foram coletados por meio de gravações em áudio das atividades e diário de campo da pesquisadora. Sua análise objetivou investigar como o uso de uma atividade investigativa pode contribuir para a melhoria do ensino de Ciências. Os resultados apontaram elementos que indicam a contribuição da atividade no engajamento e interesse dos estudantes nas atividades desenvolvidas, do mesmo modo que auxiliou na compreensão dos conteúdos abordados.Revista Prática Docente2021-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/104810.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e035Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e035Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1048/485Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, VirgíniaMenezes, João Paulo Cunha de2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1048Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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