WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teodoro, Virgínia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cunha de Menezes, João Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321
Resumo: This paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.
id IFMT_46988956dca0d89f0a835dd44ce1edc5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/321
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS¿QUÉ HAY EN EL RÍO, PROFESOR? ACTIVIDAD DE INVESTIGACIÓN SOBRE MACROINVERTEBRADOS EN LA ESCUELA SECUNDARIAO QUE TEM NO RIO PROFESSOR? ATIVIDADE INVESTIGATIVA SOBRE MACROINVERTEBRADOS NO ENSINO MÉDIOInvestigaçãoEnsino de CiênciasQualidade da águaResearchScience teachingWater qualityInvestigaciónLa enseñanza de las cienciasCalidad del aguaThis paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.Este trabajo presenta un estudio cualitativo desarrollado a partir de la realización de una Actividad de Investigación que explora la fauna de macroinvertebrados en fuentes de agua con diferentes niveles de contaminación. Los datos presentados y discutidos aquí se recogieron mediante grabaciones de audio de las actividades y el diario de campo del investigador. Su análisis pretendía investigar cómo el uso de una actividad de investigación puede contribuir a la mejora de la enseñanza de las ciencias. Los resultados señalaron elementos que indican la contribución de la actividad en el compromiso e interés de los estudiantes en las actividades desarrolladas, de la misma manera que ayudaron en la comprensión de los contenidos abordados.Esse trabalho apresenta um estudo qualitativo desenvolvido a partir da implementação de uma atividade investigativa explorando a fauna de macroinvertebrados em fontes de água com diferentes níveis de poluição. Os dados aqui apresentados e discutidos foram coletados por meio de gravações em áudio das atividades e diário de campo da pesquisadora. Sua análise objetivou investigar como o uso de uma atividade investigativa pode contribuir para a melhoria do ensino de Ciências. Os resultados apontaram elementos que indicam a contribuição da atividade no engajamento e interesse dos estudantes nas atividades desenvolvidas, do mesmo modo que auxiliou na compreensão dos conteúdos abordados.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/32110.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e035Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321/313Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, VirgíniaCunha de Menezes, João Paulo2023-05-30T00:42:55Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/321Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:42:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
¿QUÉ HAY EN EL RÍO, PROFESOR? ACTIVIDAD DE INVESTIGACIÓN SOBRE MACROINVERTEBRADOS EN LA ESCUELA SECUNDARIA
O QUE TEM NO RIO PROFESSOR? ATIVIDADE INVESTIGATIVA SOBRE MACROINVERTEBRADOS NO ENSINO MÉDIO
title WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
spellingShingle WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
Teodoro, Virgínia
Investigação
Ensino de Ciências
Qualidade da água
Research
Science teaching
Water quality
Investigación
La enseñanza de las ciencias
Calidad del agua
title_short WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
title_full WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
title_fullStr WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
title_full_unstemmed WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
title_sort WHAT'S IN THE RIVER, TEACHER? INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MACROINVERTEBRATES IN HIGH SCHOOLS
author Teodoro, Virgínia
author_facet Teodoro, Virgínia
Cunha de Menezes, João Paulo
author_role author
author2 Cunha de Menezes, João Paulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teodoro, Virgínia
Cunha de Menezes, João Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Investigação
Ensino de Ciências
Qualidade da água
Research
Science teaching
Water quality
Investigación
La enseñanza de las ciencias
Calidad del agua
topic Investigação
Ensino de Ciências
Qualidade da água
Research
Science teaching
Water quality
Investigación
La enseñanza de las ciencias
Calidad del agua
description This paper presents a qualitative study developed from the implementation of an Investigative Activity exploring the macroinvertebrate fauna in water sources with different levels of pollution. The data presented and discussed here were collected through audio recordings of the activities and the field diary of the researcher. Its analysis aimed to investigate how the use of an Investigative Activity can contribute to the improvement of science teaching. The results pointed out elements that indicate the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the developed activities, in the same way that it helped in the understanding of the addressed contents.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e035.id1048
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/321/313
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e035
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e035
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e035
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941400473600