THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/372 |
Resumo: | This paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices. |
id |
IFMT_3da6a644fcf1c11e707abbd11df17683 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/372 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIESLA GESTIÓN ESCOLAR Y LA MIRADA PEDAGÓGICA HACIA EL DIA A DIA DE LA ESCUELA: UNA EXPERIENCIA DE SUPERACIÓN DE LAS CARENCIAS EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTOESCRITURAA GESTÃO ESCOLAR E O OLHAR PEDAGÓGICO NO COTIDIANO DA ESCOLA: UMA EXPERIÊNCIA DE SUPERAÇÃO DA NÃO APRENDIZAGEM DA LEITURA E DA ESCRITAGestão EscolarAlfabetizaçãoPrática PedagógicaLiteracySchool managementPedagogical practiceGestión EscolarAlfabetizaciónPráctica PedagógicaThis paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices.El presente artículo describe las acciones conjuntas entre profesoras y gestora escolar para posibilitar que estudiantes superasen el no aprendizaje de lectura y de escrita. Frente al indicador de reprobación, divulgado en 2018 en la municipalidad, que ha demostrado que un promedio de 300 alumnos reprobó en el tercer año de la Enseñanza Fundamental, ha surgido la preocupación en las escuelas en mejorar ese resultado. En ese escenario, se presenta la experiencia de una escuela pública municipal, describiendo los procedimientos adoptados para auxiliar en ese aprendizaje. A partir de grupos de discusión, se debatían alternativas y acciones que deberían ser implementadas para rellenar huecos de alfabetización de 13 niños, de 2 terceros años de la Enseñanza Fundamental que, al final del primer trimestre de 2019 se presentaron aún no alfabetizados. En el proyecto, profesoras y gestora escolar acompañaron de cerca al proceso pedagógico, planeando y desarrollando estrategias que ha posibilitado el éxito de los niños y han promovido reflexiones y cambios en el grupo sobre sus prácticas.O presente artigo descreve as ações conjuntas entre professoras e gestora escolar para possibilitar que estudantes superassem a não aprendizagem da leitura e da escrita. Face ao índice de reprovação, divulgado em 2018 no município, demonstrando que cerca de 300 alunos reprovaram no 3º ano do Ensino Fundamental, surge a preocupação nas escolas em melhorar esse resultado. Nesse cenário, apresenta-se a experiência de uma escola municipal, descrevendo os procedimentos adotados para auxiliar nessa aprendizagem. A partir de grupos de discussão, debatiam-se alternativas e ações a serem implementadas para preencher lacunas na alfabetização de 13 crianças, de dois 3ºanos do Ensino Fundamental que, ao final do primeiro trimestre de 2019, apresentavam-se, ainda, não alfabetizados. No projeto, professoras e gestora escolar acompanharam de perto o processo pedagógico, planejando e desenvolvendo estratégias que possibilitaram a aprendizagem das crianças; promoveram reflexões e mudança acerca da metodologia utilizada para alfabetizar na escola e a prática colaborativa.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/37210.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/372/364Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Pretto de Oliveira, Rosane Alves2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/372Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES LA GESTIÓN ESCOLAR Y LA MIRADA PEDAGÓGICA HACIA EL DIA A DIA DE LA ESCUELA: UNA EXPERIENCIA DE SUPERACIÓN DE LAS CARENCIAS EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTOESCRITURA A GESTÃO ESCOLAR E O OLHAR PEDAGÓGICO NO COTIDIANO DA ESCOLA: UMA EXPERIÊNCIA DE SUPERAÇÃO DA NÃO APRENDIZAGEM DA LEITURA E DA ESCRITA |
title |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
spellingShingle |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES Pretto de Oliveira, Rosane Alves Gestão Escolar Alfabetização Prática Pedagógica Literacy School management Pedagogical practice Gestión Escolar Alfabetización Práctica Pedagógica |
title_short |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
title_full |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
title_fullStr |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
title_full_unstemmed |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
title_sort |
THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES |
author |
Pretto de Oliveira, Rosane Alves |
author_facet |
Pretto de Oliveira, Rosane Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pretto de Oliveira, Rosane Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão Escolar Alfabetização Prática Pedagógica Literacy School management Pedagogical practice Gestión Escolar Alfabetización Práctica Pedagógica |
topic |
Gestão Escolar Alfabetização Prática Pedagógica Literacy School management Pedagogical practice Gestión Escolar Alfabetización Práctica Pedagógica |
description |
This paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/372 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/372 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/372/364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943129575424 |