CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/319 |
Resumo: | In this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems. |
id |
IFMT_3e383f53f2ed0410d61f6eb2afc52112 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/319 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHESCONTRIBUCIONES DE NEUROCIENCIA Y APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO A LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA Y CONCEPTOS BÁSICOS DE ASTRONOMÍA: ALGUNOS ENFOQUES PRELIMINARESCONTRIBUIÇÕES DA NEUROCIÊNCIA E DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE FÍSICA E DE CONCEITOS BÁSICOS DE ASTRONOMIA: ALGUMAS APROXIMAÇÕES PRELIMINARESNeurociênciaAprendizagem SignificativaEnsino de Física e AstronomiaNeuroscienceMeaningful LearningTeaching Physics and AstronomyNeurocienciaAprendizaje significativoDocencia de Física y AstronomíaIn this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems.En este trabajo, se llevó a cabo una investigación sobre algunas aproximaciones entre neurociencia y aprendizaje significativo. Por lo tanto, se planteó la siguiente pregunta: a partir de estas aproximaciones, ¿qué contribuciones se pueden evidenciar para la enseñanza de la física y los conceptos básicos de astronomía? La investigación se basó en documentos oficiales nacionales y los resultados de investigaciones anteriores descritas en artículos, disertaciones y tesis, destacando los publicados en los últimos diez años. Los resultados indican que la comprensión de los aspectos neurocientíficos y las premisas para un aprendizaje significativo tendrá un impacto favorable en la formación y el rendimiento del profesor de física y conceptos básicos de astronomía, teniendo en cuenta que será posible que desarrolle en los estudiantes sus funciones ejecutivas, como la atención, la memoria, la capacidad de establecer una relación entre dos materias , la capacidad de hacer cálculos con la mente, el uso de la imaginación y la creatividad para resolver problemas.Neste trabalho, realizou-se uma investigação sobre algumas aproximações entre a Neurociência e a Aprendizagem Significativa. Para tanto, levantou-se a seguinte questão: a partir dessas aproximações, que contribuições podem ser evidenciadas para o ensino de Física e de conceitos básicos de Astronomia? A pesquisa tomou por base documentos oficiais nacionais e os resultados de pesquisas anteriores descritos em artigos, dissertações e teses, dando ênfase aos publicados nos últimos dez anos. Os resultados apontam que a compreensão de aspectos neurocientíficos e das premissas para uma aprendizagem significativa impactará favoravelmente na formação e na atuação do professor de Física e de conceitos básicos de Astronomia, tendo em vista que será possível ele desenvolver nos alunos suas funções executivas, como exemplo, a atenção, a memória, a capacidade de estabelecer relação entre dois assuntos, a habilidade de fazer cálculos com a mente, a utilização da imaginação e da criatividade para resolver problemas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/31910.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0332526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/319/311Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Júnior, José AdemirCavalcante Romeu, Mairton2023-05-30T00:43:15Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/319Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:43:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES CONTRIBUCIONES DE NEUROCIENCIA Y APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO A LA ENSEÑANZA DE LA FÍSICA Y CONCEPTOS BÁSICOS DE ASTRONOMÍA: ALGUNOS ENFOQUES PRELIMINARES CONTRIBUIÇÕES DA NEUROCIÊNCIA E DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA PARA O ENSINO DE FÍSICA E DE CONCEITOS BÁSICOS DE ASTRONOMIA: ALGUMAS APROXIMAÇÕES PRELIMINARES |
title |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
spellingShingle |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES Damasceno Júnior, José Ademir Neurociência Aprendizagem Significativa Ensino de Física e Astronomia Neuroscience Meaningful Learning Teaching Physics and Astronomy Neurociencia Aprendizaje significativo Docencia de Física y Astronomía |
title_short |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
title_full |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
title_fullStr |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
title_sort |
CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES |
author |
Damasceno Júnior, José Ademir |
author_facet |
Damasceno Júnior, José Ademir Cavalcante Romeu, Mairton |
author_role |
author |
author2 |
Cavalcante Romeu, Mairton |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno Júnior, José Ademir Cavalcante Romeu, Mairton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neurociência Aprendizagem Significativa Ensino de Física e Astronomia Neuroscience Meaningful Learning Teaching Physics and Astronomy Neurociencia Aprendizaje significativo Docencia de Física y Astronomía |
topic |
Neurociência Aprendizagem Significativa Ensino de Física e Astronomia Neuroscience Meaningful Learning Teaching Physics and Astronomy Neurociencia Aprendizaje significativo Docencia de Física y Astronomía |
description |
In this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/319 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/319 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/319/311 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e033 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941395230720 |