THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294 |
Resumo: | With an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals. |
id |
IFMT_45495065cf4f5c5529d1d16d525cc9e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1294 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTIONEL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES EN EL PROCESO DE APRENDIZAJE: UNA REFLEXIÓN NECESARIAO USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM NO ENSINO REMOTO: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIATecnologias da EducaçãoAprendizagemFormação continuadaEducation TechnologiesLearningContinuing trainingTecnologías de la educaciónAprendiendoFormación continuaWith an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals.Con una sociedad cada vez más tecnológica, la educación debe ser consciente y mantenerse al día con estos cambios. Reflexionar sobre los impactos que provoca la inserción tecnológica en el contexto educativo es el objetivo de este trabajo. A través de una investigación bibliográfica, de carácter aplicado, con enfoque cualitativo y exploratorio, el estudio de caso utilizó un cuestionario abierto y observaciones de prácticas docentes como instrumentos de recolección de datos. La encuesta realizada a 14 docentes de la Escuela Estatal Conquista D’Oeste mostró por qué los docentes se resisten tanto a esta nueva realidad y cómo la educación continua puede ayudar a romper esta resistencia. También revela la importancia de insertar las Tecnologías de la Información en la educación, observando las necesidades de los estudiantes, favoreciendo la integración de los estudiantes en el proceso de construcción del conocimiento, dado que ya crecen informatizados, lo que hace que la calificación de sus estudiantes sea fundamental para los profesionales de la educación.Com uma sociedade cada vez mais tecnológica, a educação precisa estar atenta e acompanhar essas mudanças. Refletir sobre os impactos que a inserção tecnológica causa no contexto educacional é o objetivo desse trabalho. Através de uma pesquisa bibliográfica, de natureza aplicada, com abordagem qualitativa e exploratória, o estudo de caso utilizou um questionário aberto e observações das práticas docentes como instrumentos de coleta de dados. A pesquisa realizada com 14 professores da Escola Estadual Conquista D’Oeste evidenciou o porquê de os professores resistirem tanto a essa nova realidade e como a formação continuada pode ajudar a quebrar essa resistência. Também revela a importância da inserção das Tecnologias de Informação na educação, observando as necessidades dos educandos, favorecendo a integração dos estudantes no processo de construção do conhecimento, uma vez que eles já crescem informatizados, o que torna imprescindível para a educação a qualificação de seus profissionais.Revista Prática Docente2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/129410.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e095Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e095Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0952526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294/574Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mônica Vieira da Carvalho, Edione Teixeira de2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1294Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION EL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES EN EL PROCESO DE APRENDIZAJE: UNA REFLEXIÓN NECESARIA O USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM NO ENSINO REMOTO: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIA |
title |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
spellingShingle |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION Silva, Mônica Vieira da Tecnologias da Educação Aprendizagem Formação continuada Education Technologies Learning Continuing training Tecnologías de la educación Aprendiendo Formación continua |
title_short |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
title_full |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
title_fullStr |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
title_full_unstemmed |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
title_sort |
THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION |
author |
Silva, Mônica Vieira da |
author_facet |
Silva, Mônica Vieira da Carvalho, Edione Teixeira de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Edione Teixeira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Mônica Vieira da Carvalho, Edione Teixeira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias da Educação Aprendizagem Formação continuada Education Technologies Learning Continuing training Tecnologías de la educación Aprendiendo Formación continua |
topic |
Tecnologias da Educação Aprendizagem Formação continuada Education Technologies Learning Continuing training Tecnologías de la educación Aprendiendo Formación continua |
description |
With an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294/574 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e095 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e095 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e095 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725753147392 |