THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mônica Vieira da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Edione Teixeira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294
Resumo: With an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals.
id IFMT_45495065cf4f5c5529d1d16d525cc9e0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1294
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTIONEL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES EN EL PROCESO DE APRENDIZAJE: UNA REFLEXIÓN NECESARIAO USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM NO ENSINO REMOTO: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIATecnologias da EducaçãoAprendizagemFormação continuadaEducation TechnologiesLearningContinuing trainingTecnologías de la educaciónAprendiendoFormación continuaWith an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals.Con una sociedad cada vez más tecnológica, la educación debe ser consciente y mantenerse al día con estos cambios. Reflexionar sobre los impactos que provoca la inserción tecnológica en el contexto educativo es el objetivo de este trabajo. A través de una investigación bibliográfica, de carácter aplicado, con enfoque cualitativo y exploratorio, el estudio de caso utilizó un cuestionario abierto y observaciones de prácticas docentes como instrumentos de recolección de datos. La encuesta realizada a 14 docentes de la Escuela Estatal Conquista D’Oeste mostró por qué los docentes se resisten tanto a esta nueva realidad y cómo la educación continua puede ayudar a romper esta resistencia. También revela la importancia de insertar las Tecnologías de la Información en la educación, observando las necesidades de los estudiantes, favoreciendo la integración de los estudiantes en el proceso de construcción del conocimiento, dado que ya crecen informatizados, lo que hace que la calificación de sus estudiantes sea fundamental para los profesionales de la educación.Com uma sociedade cada vez mais tecnológica, a educação precisa estar atenta e acompanhar essas mudanças. Refletir sobre os impactos que a inserção tecnológica causa no contexto educacional é o objetivo desse trabalho. Através de uma pesquisa bibliográfica, de natureza aplicada, com abordagem qualitativa e exploratória, o estudo de caso utilizou um questionário aberto e observações das práticas docentes como instrumentos de coleta de dados.  A pesquisa realizada com 14 professores da Escola Estadual Conquista D’Oeste  evidenciou o porquê de os professores resistirem tanto a essa nova realidade e como a formação continuada pode ajudar a quebrar essa resistência. Também revela a importância da inserção das Tecnologias de Informação na educação, observando as necessidades dos educandos, favorecendo a integração dos estudantes no processo de construção do conhecimento, uma vez que eles já crescem informatizados, o que torna imprescindível para a educação a qualificação de seus profissionais.Revista Prática Docente2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/129410.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e095Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e095Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0952526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294/574Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mônica Vieira da Carvalho, Edione Teixeira de2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1294Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
EL USO DE TECNOLOGÍAS DIGITALES EN EL PROCESO DE APRENDIZAJE: UNA REFLEXIÓN NECESARIA
O USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM NO ENSINO REMOTO: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIA
title THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
spellingShingle THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
Silva, Mônica Vieira da
Tecnologias da Educação
Aprendizagem
Formação continuada
Education Technologies
Learning
Continuing training
Tecnologías de la educación
Aprendiendo
Formación continua
title_short THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
title_full THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
title_fullStr THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
title_full_unstemmed THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
title_sort THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE LEARNING PROCESS: A NECESSARY REFLECTION
author Silva, Mônica Vieira da
author_facet Silva, Mônica Vieira da
Carvalho, Edione Teixeira de
author_role author
author2 Carvalho, Edione Teixeira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mônica Vieira da
Carvalho, Edione Teixeira de
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias da Educação
Aprendizagem
Formação continuada
Education Technologies
Learning
Continuing training
Tecnologías de la educación
Aprendiendo
Formación continua
topic Tecnologias da Educação
Aprendizagem
Formação continuada
Education Technologies
Learning
Continuing training
Tecnologías de la educación
Aprendiendo
Formación continua
description With an increasingly technological society, education needs to be aware of and keep up with these changes. Reflecting on the impacts that technological insertion causes in the educational context is the objective of this work. Through a bibliographical research, of an applied nature, with a qualitative and exploratory approach, the case study used an open questionnaire and observations of teaching practices as data collection instruments. The survey carried out with 14 teachers from the Conquista D’Oeste State School showed why teachers are so resistant to this new reality and how continuing education can help to break this resistance. It also reveals the importance of inserting Information Technologies in education, observing the needs of students, favoring the integration of students in the knowledge construction process, since they already grow up computerized, which makes the qualification of their students essential for education. professionals.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e095.id1294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1294/574
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e095
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e095
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e095
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725753147392