CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/408 |
Resumo: | The use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students. |
id |
IFMT_525783b30777b7d9205eeb4717346668 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/408 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGYCRIAÇÃO E APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO ENSINO DE BIOLOGIATecnologias EducacionaisDocênciaAprendizagemEducational TechnologiesTeachingLearningThe use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students.O uso de tecnologias está sendo amplamente difundido no ensino, com objetivo de dinamizar o processo de ensino-aprendizagem, sobretudo neste período pandêmico, no qual aconselha-se o distanciamento social, paralisando as atividades presenciais das escolas, tornando o ensino mediado pelas tecnologias da informação e comunicação. Nesse propósito, este artigo pretende apresentar a produção de materiais didáticos digitais que possam ser utilizados nas diversas áreas do ensino de Ciências e Biologia. O projeto desenvolveu materiais como cartilhas, livros digitais, mapas conceituais, cruzadinhas, caça-palavras, jogos educacionais, arquivos de aúdios e vídeos, utilizando ferramentas como Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube e o Google Site. Assim, consideramos importante a produção de materiais educativos utilizando recursos tecnológicos, de modo a propiciar a diversificação e dinamismo nas aulas, além de desenvolver habilidades tanto nos docentes como nos discentes.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40810.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-19792526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/408/399Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira de Menezes, Jones BaroniRibeiro do Nascimento, EdilaneLopes Rodrigues, Marcos PauloOliveira Silva, Ana Carolina2023-06-02T00:41:13Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/408Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:41:13Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY CRIAÇÃO E APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO ENSINO DE BIOLOGIA |
title |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
spellingShingle |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY Ferreira de Menezes, Jones Baroni Tecnologias Educacionais Docência Aprendizagem Educational Technologies Teaching Learning |
title_short |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
title_full |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
title_fullStr |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
title_full_unstemmed |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
title_sort |
CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY |
author |
Ferreira de Menezes, Jones Baroni |
author_facet |
Ferreira de Menezes, Jones Baroni Ribeiro do Nascimento, Edilane Lopes Rodrigues, Marcos Paulo Oliveira Silva, Ana Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro do Nascimento, Edilane Lopes Rodrigues, Marcos Paulo Oliveira Silva, Ana Carolina |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira de Menezes, Jones Baroni Ribeiro do Nascimento, Edilane Lopes Rodrigues, Marcos Paulo Oliveira Silva, Ana Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Educacionais Docência Aprendizagem Educational Technologies Teaching Learning |
topic |
Tecnologias Educacionais Docência Aprendizagem Educational Technologies Teaching Learning |
description |
The use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/408 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/408 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/408/399 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943213461504 |