CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Jones Baroni Ferreira de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Nascimento, Edilane Ribeiro do, Rodrigues, Marcos Paulo Lopes, Silva, Ana Carolina Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/910
Resumo: The use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students.
id IFMT_87167275ce525aee33db6e8fc91ebb8e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/910
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGYCRIAÇÃO E APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO ENSINO DE BIOLOGIAEducational technologiesTeachingLearningTecnologias educacionaisDocênciaAprendizagemThe use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students.O uso de tecnologias está sendo amplamente difundido no ensino, com objetivo de dinamizar o processo de ensino-aprendizagem, sobretudo neste período pandêmico, no qual aconselha-se o distanciamento social, paralisando as atividades presenciais das escolas, tornando o ensino mediado pelas tecnologias da informação e comunicação. Nesse propósito, este artigo pretende apresentar a produção de materiais didáticos digitais que possam ser utilizados nas diversas áreas do ensino de Ciências e Biologia. O projeto desenvolveu materiais como cartilhas, livros digitais, mapas conceituais, cruzadinhas, caça-palavras, jogos educacionais, arquivos de aúdios e vídeos, utilizando ferramentas como Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube e o Google Site. Assim, consideramos importante a produção de materiais educativos utilizando recursos tecnológicos, de modo a propiciar a diversificação e dinamismo nas aulas, além de desenvolver habilidades tanto nos docentes como nos discentes.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/91010.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1964-1979Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1964-1979Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-19792526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/910/418Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Jones Baroni Ferreira deNascimento, Edilane Ribeiro doRodrigues, Marcos Paulo LopesSilva, Ana Carolina Oliveira2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/910Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
CRIAÇÃO E APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO ENSINO DE BIOLOGIA
title CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
spellingShingle CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
Menezes, Jones Baroni Ferreira de
Educational technologies
Teaching
Learning
Tecnologias educacionais
Docência
Aprendizagem
title_short CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
title_full CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
title_fullStr CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
title_full_unstemmed CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
title_sort CREATION AND APPLICABILITY OF TECHNOLOGICAL RESOURCES IN TEACHING BIOLOGY
author Menezes, Jones Baroni Ferreira de
author_facet Menezes, Jones Baroni Ferreira de
Nascimento, Edilane Ribeiro do
Rodrigues, Marcos Paulo Lopes
Silva, Ana Carolina Oliveira
author_role author
author2 Nascimento, Edilane Ribeiro do
Rodrigues, Marcos Paulo Lopes
Silva, Ana Carolina Oliveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Jones Baroni Ferreira de
Nascimento, Edilane Ribeiro do
Rodrigues, Marcos Paulo Lopes
Silva, Ana Carolina Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educational technologies
Teaching
Learning
Tecnologias educacionais
Docência
Aprendizagem
topic Educational technologies
Teaching
Learning
Tecnologias educacionais
Docência
Aprendizagem
description The use of technologies is being widespread in teaching, with the objective of streamlining the teaching-learning process, especially in this pandemic period, in which social distance is advised, paralyzing the classroom activities of schools, making teaching mediated by information technologies. information and communication. In this regard, this article aims to present the production of digital teaching materials that can be used in the various areas of science and biology teaching. The project developed materials such as booklets, digital books, concept maps, crosswords, word searches, educational games, audio files and videos, using tools such as Canvas, Kahoot, CmapTools, Spreaker, Flipsnack, Geniol, Educolorir, Youtube and Google Site. Thus, we consider it important to produce educational materials using technological resources, in order to provide diversification and dynamism in classes, in addition to developing skills in both teachers and students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/910
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/910
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/910/418
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1964-1979
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1964-1979
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1964-1979
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724915335168