HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Silva, Luiza
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Abreu Mendes, Iran
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273
Resumo: This article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities.
id IFMT_52b136ffa37e5451ac79afc23e6690b1
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/273
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)HISTORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN LOS PRIMEROS AÑOS DE TESIS Y DISERTACIONES (1990-2018)HISTÓRIA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS EM TESES E DISSERTAÇÕES (1990-2018)História para o ensinoFormação de professoresInvestigação históricaAnos IniciaisHistory for teachingTeacher trainingHistorical researchEarly YearsHistoria para la docenciaFormación de profesoresInvestigación históricaPrimeros añosThis article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities.Este artículo presenta resultados parciales de una investigación más amplia, que tiene como objetivo identificar el potencial pedagógico de las producciones académicas que abogan por el uso de la historia para la enseñanza de las matemáticas (HEnM) y para la formación de docentes en los primeros años. Se trata de una investigación cualitativa con un enfoque analítico del tipo investigación, basada en los planteamientos de Sánchez Gamboa (2012). Los estudios se basaron en Tesis y Disertaciones en Historia de las Matemáticas (HM), producidas de 1990 a 2018 en el Programa Brasileño de Posgrado. Se seleccionaron un total de 698 investigaciones en consulta con sitios web especializados, clasificados en los 3 tipos de estudios definidos por Mendes (2012, 2018). De este total, 150 producciones fueron consideradas en HEnM, 17 enfocadas a los primeros años, de estas, 8 enfocadas a la formación docente, presentando los usos de la historia en los procesos de formación conceptual, didáctica y metodológica de la matemática a través de artefactos y materiales concretos e investigativos actividades.Este artigo apresenta resultados parciais de uma investigação mais ampla, que objetiva identificar potencialidades pedagógicas das produções acadêmicas que advogam a favor da utilização da história para o ensino de matemática (HEnM) e para a formação de professores dos anos iniciais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com abordagem analítica do tipo pesquisa da pesquisa, a partir das proposições de Sanchez Gamboa (2012). Os estudos se basearam em Teses e Dissertações em História da Matemática (HM), produzidas no período de 1990 a 2018 na Pós-Graduação brasileira. Foram selecionadas 698 pesquisas em consulta aos sites especializados, com classificação nas 3 modalidades de estudo definidos por Mendes (2012, 2018). Desse total, 150 produções foram consideradas em HEnM, 17 com enfoque para os anos iniciais, destas, 8 voltadas à formação docente, apresentando os usos da história nos processos de formação conceitual, didático e metodológico da matemática mediante artefatos e materiais concretos e atividades investigativas. Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/27310.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0232526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273/262Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, LuizaAbreu Mendes, Iran2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/273Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
HISTORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN LOS PRIMEROS AÑOS DE TESIS Y DISERTACIONES (1990-2018)
HISTÓRIA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS EM TESES E DISSERTAÇÕES (1990-2018)
title HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
spellingShingle HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
Pereira da Silva, Luiza
História para o ensino
Formação de professores
Investigação histórica
Anos Iniciais
History for teaching
Teacher training
Historical research
Early Years
Historia para la docencia
Formación de profesores
Investigación histórica
Primeros años
title_short HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
title_full HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
title_fullStr HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
title_full_unstemmed HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
title_sort HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
author Pereira da Silva, Luiza
author_facet Pereira da Silva, Luiza
Abreu Mendes, Iran
author_role author
author2 Abreu Mendes, Iran
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Silva, Luiza
Abreu Mendes, Iran
dc.subject.por.fl_str_mv História para o ensino
Formação de professores
Investigação histórica
Anos Iniciais
History for teaching
Teacher training
Historical research
Early Years
Historia para la docencia
Formación de profesores
Investigación histórica
Primeros años
topic História para o ensino
Formação de professores
Investigação histórica
Anos Iniciais
History for teaching
Teacher training
Historical research
Early Years
Historia para la docencia
Formación de profesores
Investigación histórica
Primeros años
description This article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273/262
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941264158720