HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273 |
Resumo: | This article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities. |
id |
IFMT_52b136ffa37e5451ac79afc23e6690b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/273 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)HISTORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN LOS PRIMEROS AÑOS DE TESIS Y DISERTACIONES (1990-2018)HISTÓRIA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS EM TESES E DISSERTAÇÕES (1990-2018)História para o ensinoFormação de professoresInvestigação históricaAnos IniciaisHistory for teachingTeacher trainingHistorical researchEarly YearsHistoria para la docenciaFormación de profesoresInvestigación históricaPrimeros añosThis article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities.Este artículo presenta resultados parciales de una investigación más amplia, que tiene como objetivo identificar el potencial pedagógico de las producciones académicas que abogan por el uso de la historia para la enseñanza de las matemáticas (HEnM) y para la formación de docentes en los primeros años. Se trata de una investigación cualitativa con un enfoque analítico del tipo investigación, basada en los planteamientos de Sánchez Gamboa (2012). Los estudios se basaron en Tesis y Disertaciones en Historia de las Matemáticas (HM), producidas de 1990 a 2018 en el Programa Brasileño de Posgrado. Se seleccionaron un total de 698 investigaciones en consulta con sitios web especializados, clasificados en los 3 tipos de estudios definidos por Mendes (2012, 2018). De este total, 150 producciones fueron consideradas en HEnM, 17 enfocadas a los primeros años, de estas, 8 enfocadas a la formación docente, presentando los usos de la historia en los procesos de formación conceptual, didáctica y metodológica de la matemática a través de artefactos y materiales concretos e investigativos actividades.Este artigo apresenta resultados parciais de uma investigação mais ampla, que objetiva identificar potencialidades pedagógicas das produções acadêmicas que advogam a favor da utilização da história para o ensino de matemática (HEnM) e para a formação de professores dos anos iniciais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com abordagem analítica do tipo pesquisa da pesquisa, a partir das proposições de Sanchez Gamboa (2012). Os estudos se basearam em Teses e Dissertações em História da Matemática (HM), produzidas no período de 1990 a 2018 na Pós-Graduação brasileira. Foram selecionadas 698 pesquisas em consulta aos sites especializados, com classificação nas 3 modalidades de estudo definidos por Mendes (2012, 2018). Desse total, 150 produções foram consideradas em HEnM, 17 com enfoque para os anos iniciais, destas, 8 voltadas à formação docente, apresentando os usos da história nos processos de formação conceitual, didático e metodológico da matemática mediante artefatos e materiais concretos e atividades investigativas. Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/27310.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0232526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273/262Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, LuizaAbreu Mendes, Iran2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/273Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) HISTORIA PARA LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO EN LOS PRIMEROS AÑOS DE TESIS Y DISERTACIONES (1990-2018) HISTÓRIA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS EM TESES E DISSERTAÇÕES (1990-2018) |
title |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
spellingShingle |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) Pereira da Silva, Luiza História para o ensino Formação de professores Investigação histórica Anos Iniciais History for teaching Teacher training Historical research Early Years Historia para la docencia Formación de profesores Investigación histórica Primeros años |
title_short |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
title_full |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
title_fullStr |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
title_full_unstemmed |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
title_sort |
HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018) |
author |
Pereira da Silva, Luiza |
author_facet |
Pereira da Silva, Luiza Abreu Mendes, Iran |
author_role |
author |
author2 |
Abreu Mendes, Iran |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva, Luiza Abreu Mendes, Iran |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História para o ensino Formação de professores Investigação histórica Anos Iniciais History for teaching Teacher training Historical research Early Years Historia para la docencia Formación de profesores Investigación histórica Primeros años |
topic |
História para o ensino Formação de professores Investigação histórica Anos Iniciais History for teaching Teacher training Historical research Early Years Historia para la docencia Formación de profesores Investigación histórica Primeros años |
description |
This article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273/262 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e023 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941264158720 |