THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa Jucá, Rosineide de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros Neto, Antonio José de, Franco de Sá, Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217
Resumo: This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.
id IFMT_542fd02f2d838b8ff75505da26b5a8b3
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/217
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERSLA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁCTICO PARA LA ENSEÑANZA DE LOS NÚMEROS DECIMALESA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DOS NÚMEROS DECIMAISEducação matemáticaEnsino e aprendizagemNúmeros decimaisCalculadoraMathematics educationTeaching and learningDecimal numbersCalculatorEducación matemáticaEnseñando y aprendiendoNumeros decimalesCalculadoraThis paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.Este trabajo tuvo como objetivo analizar si una secuencia didáctica utilizando la calculadora simple contribuye a la comprensión del concepto y propiedades de los números decimales. El camino metodológico siguió las cuatro fases de la Ingeniería Didáctica: estudios preliminares, análisis a priori, experimentación, análisis a posteriori y validación. Las actividades con la calculadora fueron aplicadas a alumnos del 6º año de la enseñanza fundamental de una escuela pública de Belém do Pará y forman parte de la investigación de Jucá (2008). Los resultados mostraron que la calculadora contribuyó favorablemente al aprendizaje, permitiendo a los estudiantes realizar actividades de investigación para comprender el concepto de números decimales y sus propiedades.Este trabalho  teve por objetivo analisar se uma sequência de ensino usando a calculadora simples contribui para a compreensão do conceito e das propriedades dos números decimais. O caminho metodológico seguiu as quatros fases da Engenharia Didática: estudos preliminares, análise a priori, experimentação, análise a posteriori e validação. As atividades com a calculadora foram aplicadas aos alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola pública de Belém do Pará e fazem parte da pesquisa de Jucá (2008). Os resultados apontaram que a calculadora contribuiu de forma favorável para a aprendizagem, possibilitando que os alunos se envolvessem em atividades de investigação para que compreendessem o conceito de números decimais e suas propriedades.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21710.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217/207Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Sousa Jucá, Rosineide deBarros Neto, Antonio José de Franco de Sá, Pedro2023-05-25T00:41:18Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/217Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:41:18Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
LA CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁCTICO PARA LA ENSEÑANZA DE LOS NÚMEROS DECIMALES
A CALCULADORA COMO RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DOS NÚMEROS DECIMAIS
title THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
spellingShingle THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
Sousa Jucá, Rosineide de
Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
title_short THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
title_full THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
title_fullStr THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
title_full_unstemmed THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
title_sort THE CALCULATOR AS A TEACHING RESOURCE FOR TEACHING DECIMAL NUMBERS
author Sousa Jucá, Rosineide de
author_facet Sousa Jucá, Rosineide de
Barros Neto, Antonio José de
Franco de Sá, Pedro
author_role author
author2 Barros Neto, Antonio José de
Franco de Sá, Pedro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa Jucá, Rosineide de
Barros Neto, Antonio José de
Franco de Sá, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
topic Educação matemática
Ensino e aprendizagem
Números decimais
Calculadora
Mathematics education
Teaching and learning
Decimal numbers
Calculator
Educación matemática
Enseñando y aprendiendo
Numeros decimales
Calculadora
description This paper whether a teaching sequence using the simple calculator contributes to the understanding of the concept and properties of decimal numbers presentes. The methodological path followed the four phases of Didactic Engineering: preliminary studies, a priori analysis, experimentation, a posteriori analysis and validation.the results. The activities with the calculator were applied to students of the 6th year of elementary school in a public school in Belém do Pará and are part of the research by Jucá (2008). The results showed that the calculator contributed favorably to learning, enabling students to engage in research activities to understand the concept of decimal numbers and their properties.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22078.id1583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/217/207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22078
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939820269568