A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Ricardo Ferreira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Joelma Pereira Cruz dos, Silveira, Poliana Coutinho Campos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385
Resumo: The aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class.
id IFMT_56a428c70ebb417e6c71497ea2de4752
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1385
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSEUN ESTUDIO DE CASO SOBRE LA PLANIFICACIÓN DE LA ENSEÑANZA EN PORTUGUÉS CON PROFESORES DE SECUNDARIA DE UNA ESCUELA PÚBLICA TOCANTINENSEUM ESTUDO DE CASO ACERCA DO PLANEJAMENTO DE ENSINO EM LÍNGUA PORTUGUESA COM PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO DE UMA ESCOLA PÚBLICA TOCANTINENSEPlanejamentoEnsinoProjetoAçãoFormaçãoPlanningTeachingProjectActionFormationPlanificaciónEnseñandoProyectoAcciónFormaciónThe aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class.El objetivo de este artículo es presentar una discusión sobre los problemas de planificación del profesor de portugués que se entrelazan con la enseñanza de la lectura. El texto sigue un enfoque didáctico-pedagógico de seis profesores de una escuela urbana ubicada en la Palmas, capital del estado de Tocantins. En este proceso, se verifica cómo los profesores de la unidad escolar planifican sus clases, trabajan con proyectos de lectura y qué implicaciones se reflejan en la práctica. La investigación se entiende como un estudio de caso y el análisis sigue un enfoque cualitativo e interpretativo de los datos. Los resultados denotan una actitud innovadora de los docentes con la práctica de proyectos de lectura y se señalaron los desafíos a la insuficiencia de recursos didácticos y la recepción de la clase.O presente artigo tem por objetivo apresentar uma discussão sobre as questões do planejamento do professor de língua portuguesa imbricadas no ensino da leitura. O texto segue uma abordagem didático-pedagógica de seis professores de uma escola urbana localizada em Palmas, capital do estado do Tocantins. Nesse processo, verifica-se como os professores da unidade escolar planejam suas aulas, trabalham com projetos de leitura e quais implicações são reverberadas na prática. A pesquisa trata-se de um estudo de caso e a análise segue a abordagem qualitativa e interpretativista dos dados. Os resultados denotam uma postura inovadora das professoras com a prática de projetos de leitura e os desafios foram apontados para a insuficiência de recursos de ensino e recepção da aula.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/138510.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e016Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e016Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385/609Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Ricardo Ferreira deSantos, Joelma Pereira Cruz dosSilveira, Poliana Coutinho Campos da2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1385Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
UN ESTUDIO DE CASO SOBRE LA PLANIFICACIÓN DE LA ENSEÑANZA EN PORTUGUÉS CON PROFESORES DE SECUNDARIA DE UNA ESCUELA PÚBLICA TOCANTINENSE
UM ESTUDO DE CASO ACERCA DO PLANEJAMENTO DE ENSINO EM LÍNGUA PORTUGUESA COM PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO DE UMA ESCOLA PÚBLICA TOCANTINENSE
title A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
spellingShingle A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
Sousa, Ricardo Ferreira de
Planejamento
Ensino
Projeto
Ação
Formação
Planning
Teaching
Project
Action
Formation
Planificación
Enseñando
Proyecto
Acción
Formación
title_short A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
title_full A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
title_fullStr A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
title_full_unstemmed A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
title_sort A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
author Sousa, Ricardo Ferreira de
author_facet Sousa, Ricardo Ferreira de
Santos, Joelma Pereira Cruz dos
Silveira, Poliana Coutinho Campos da
author_role author
author2 Santos, Joelma Pereira Cruz dos
Silveira, Poliana Coutinho Campos da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Ricardo Ferreira de
Santos, Joelma Pereira Cruz dos
Silveira, Poliana Coutinho Campos da
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento
Ensino
Projeto
Ação
Formação
Planning
Teaching
Project
Action
Formation
Planificación
Enseñando
Proyecto
Acción
Formación
topic Planejamento
Ensino
Projeto
Ação
Formação
Planning
Teaching
Project
Action
Formation
Planificación
Enseñando
Proyecto
Acción
Formación
description The aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385/609
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e016
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e016
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e016
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726258561024