A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385 |
Resumo: | The aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class. |
id |
IFMT_56a428c70ebb417e6c71497ea2de4752 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1385 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSEUN ESTUDIO DE CASO SOBRE LA PLANIFICACIÓN DE LA ENSEÑANZA EN PORTUGUÉS CON PROFESORES DE SECUNDARIA DE UNA ESCUELA PÚBLICA TOCANTINENSEUM ESTUDO DE CASO ACERCA DO PLANEJAMENTO DE ENSINO EM LÍNGUA PORTUGUESA COM PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO DE UMA ESCOLA PÚBLICA TOCANTINENSEPlanejamentoEnsinoProjetoAçãoFormaçãoPlanningTeachingProjectActionFormationPlanificaciónEnseñandoProyectoAcciónFormaciónThe aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class.El objetivo de este artículo es presentar una discusión sobre los problemas de planificación del profesor de portugués que se entrelazan con la enseñanza de la lectura. El texto sigue un enfoque didáctico-pedagógico de seis profesores de una escuela urbana ubicada en la Palmas, capital del estado de Tocantins. En este proceso, se verifica cómo los profesores de la unidad escolar planifican sus clases, trabajan con proyectos de lectura y qué implicaciones se reflejan en la práctica. La investigación se entiende como un estudio de caso y el análisis sigue un enfoque cualitativo e interpretativo de los datos. Los resultados denotan una actitud innovadora de los docentes con la práctica de proyectos de lectura y se señalaron los desafíos a la insuficiencia de recursos didácticos y la recepción de la clase.O presente artigo tem por objetivo apresentar uma discussão sobre as questões do planejamento do professor de língua portuguesa imbricadas no ensino da leitura. O texto segue uma abordagem didático-pedagógica de seis professores de uma escola urbana localizada em Palmas, capital do estado do Tocantins. Nesse processo, verifica-se como os professores da unidade escolar planejam suas aulas, trabalham com projetos de leitura e quais implicações são reverberadas na prática. A pesquisa trata-se de um estudo de caso e a análise segue a abordagem qualitativa e interpretativista dos dados. Os resultados denotam uma postura inovadora das professoras com a prática de projetos de leitura e os desafios foram apontados para a insuficiência de recursos de ensino e recepção da aula.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/138510.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e016Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e016Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385/609Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Ricardo Ferreira deSantos, Joelma Pereira Cruz dosSilveira, Poliana Coutinho Campos da2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1385Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE UN ESTUDIO DE CASO SOBRE LA PLANIFICACIÓN DE LA ENSEÑANZA EN PORTUGUÉS CON PROFESORES DE SECUNDARIA DE UNA ESCUELA PÚBLICA TOCANTINENSE UM ESTUDO DE CASO ACERCA DO PLANEJAMENTO DE ENSINO EM LÍNGUA PORTUGUESA COM PROFESSORES DO ENSINO MÉDIO DE UMA ESCOLA PÚBLICA TOCANTINENSE |
title |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
spellingShingle |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE Sousa, Ricardo Ferreira de Planejamento Ensino Projeto Ação Formação Planning Teaching Project Action Formation Planificación Enseñando Proyecto Acción Formación |
title_short |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
title_full |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
title_fullStr |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
title_full_unstemmed |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
title_sort |
A CASE STUDY ABOUT TEACHING PLANNING IN PORTUGUESE WITH HIGH TEACHERS FROM A PUBLIC SCHOOL IN TOCANTINENSE |
author |
Sousa, Ricardo Ferreira de |
author_facet |
Sousa, Ricardo Ferreira de Santos, Joelma Pereira Cruz dos Silveira, Poliana Coutinho Campos da |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Joelma Pereira Cruz dos Silveira, Poliana Coutinho Campos da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Ricardo Ferreira de Santos, Joelma Pereira Cruz dos Silveira, Poliana Coutinho Campos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento Ensino Projeto Ação Formação Planning Teaching Project Action Formation Planificación Enseñando Proyecto Acción Formación |
topic |
Planejamento Ensino Projeto Ação Formação Planning Teaching Project Action Formation Planificación Enseñando Proyecto Acción Formación |
description |
The aim of this article is to present a discussion about the planning issues of the Portuguese language teacher which are intertwined with the teaching of reading. The text follows a didactic-pedagogical approach of six teachers from an urban school located in the Palmas, capital of the state of Tocantins. In this process, it is verified how the teachers of the school unit plan their classes, work with reading projects and what implications are reflected in practice. The research is understood as a case study and the analysis follows a qualitative and interpretive approach to the data. The results denote an innovative attitude of the teachers with the practice of reading projects and the challenges were pointed out to the insufficiency of teaching resources and reception of the class. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Linguagens Linguagens Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e016.id1385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1385/609 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e016 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e016 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e016 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726258561024 |