GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/425 |
Resumo: | This article is part of the Master's Research of the Graduate Program of the University of Cuiabá and its object of study is the teaching of geometry in the formation of normal teachers of primary education in Barra do Garças. Anchored in the historical-cultural approach, the study was based on the theoretical contributions of Chervel (1990), De Certeau (1982), Julia (2001), Pinto (2014) and Silva; Valente (2014). It aimed to analyze the presence of geometry in the training of normalists who attended the teaching and taught at the Santa Marta Institute in the limited period of the research. The sources were constituted by statements and class diaries with an emphasis on teaching geometry in primary school. The data reveal the presence of geometry, indicating how normalists learned and taught geometric concepts in the classroom, enabling new questions and reflections in the face of the neglect of schools by the discipline. |
id |
IFMT_63f51707467bb61d5ee559fe889eda35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/425 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980)GEOMETRIA NA FORMAÇÃO DAS NORMALISTAS DO INSTITUTO SANTA MARTA NO MUNICÍPIO DE BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980)Ensino de geometriaHistória da educação matemáticaFormação de professoresEscola primáriaGeometry teachingHistory of mathematical educationTeacher trainingPrimary schoolThis article is part of the Master's Research of the Graduate Program of the University of Cuiabá and its object of study is the teaching of geometry in the formation of normal teachers of primary education in Barra do Garças. Anchored in the historical-cultural approach, the study was based on the theoretical contributions of Chervel (1990), De Certeau (1982), Julia (2001), Pinto (2014) and Silva; Valente (2014). It aimed to analyze the presence of geometry in the training of normalists who attended the teaching and taught at the Santa Marta Institute in the limited period of the research. The sources were constituted by statements and class diaries with an emphasis on teaching geometry in primary school. The data reveal the presence of geometry, indicating how normalists learned and taught geometric concepts in the classroom, enabling new questions and reflections in the face of the neglect of schools by the discipline.Este artigo é parte da Pesquisa de Mestrado do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Cuiabá e tem como objeto de estudo o ensino de geometria na formação de professoras normaliatas do ensino primário em Barra do Garças/MT. Ancorada na abordagem histórico-cultural, o estudo fundamentou-se nos aportes teóricos de Chervel (1990), De Certeau (1982), Julia (2001), Pinto (2014) e Silva; Valente (2014). Teve como objetivo analisar a presença da geometria na formação das normalistas que cursaram o magistério e lecionaram no Instituto Santa Marta no período delimitado da pesquisa. As fontes foram constituídas pelos depoimentos e diários de classe com ênfase no ensino da geometria na escola primária. Os dados revelam a presença da geometria indicando como as normalistas aprendiam e ensinavam os conceitos geométricos em sala de aula, possibilitando novas indagações e reflexões frente ao descaso das escolas pela disciplina.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p626-651.id691Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-651Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-651Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-6512526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/425/415Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Maria Gama, MartaVasconcelos de Almeida, Laura Isabel MarquesBertoni Pinto, Neuza2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/425Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) GEOMETRIA NA FORMAÇÃO DAS NORMALISTAS DO INSTITUTO SANTA MARTA NO MUNICÍPIO DE BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
title |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
spellingShingle |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) Maria Gama, Marta Ensino de geometria História da educação matemática Formação de professores Escola primária Geometry teaching History of mathematical education Teacher training Primary school |
title_short |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
title_full |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
title_fullStr |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
title_full_unstemmed |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
title_sort |
GEOMETRY IN THE FORMATION OF NORMALISTS AT THE SANTA MARTA INSTITUTE IN THE MUNICIPALITY OF BARRA DO GARÇAS (1960 - 1980) |
author |
Maria Gama, Marta |
author_facet |
Maria Gama, Marta Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel Marques Bertoni Pinto, Neuza |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel Marques Bertoni Pinto, Neuza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maria Gama, Marta Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel Marques Bertoni Pinto, Neuza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de geometria História da educação matemática Formação de professores Escola primária Geometry teaching History of mathematical education Teacher training Primary school |
topic |
Ensino de geometria História da educação matemática Formação de professores Escola primária Geometry teaching History of mathematical education Teacher training Primary school |
description |
This article is part of the Master's Research of the Graduate Program of the University of Cuiabá and its object of study is the teaching of geometry in the formation of normal teachers of primary education in Barra do Garças. Anchored in the historical-cultural approach, the study was based on the theoretical contributions of Chervel (1990), De Certeau (1982), Julia (2001), Pinto (2014) and Silva; Valente (2014). It aimed to analyze the presence of geometry in the training of normalists who attended the teaching and taught at the Santa Marta Institute in the limited period of the research. The sources were constituted by statements and class diaries with an emphasis on teaching geometry in primary school. The data reveal the presence of geometry, indicating how normalists learned and taught geometric concepts in the classroom, enabling new questions and reflections in the face of the neglect of schools by the discipline. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/425 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p626-651.id691 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/425 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p626-651.id691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/425/415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-651 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-651 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 626-651 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943250161664 |