An study about mathematical ability in Geometry problem solving

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dobarro, Viviane Rezi
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Brito, Márcia Regina Ferreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3
Resumo: The main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during  problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs.
id UCS-4_c4dd2724acbe6daf0cee0af0412f2e77
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling An study about mathematical ability in Geometry problem solvingUm estudo sobre a habilidade matemática na solução de problemas de GeometriaGeometriaEducação MatemáticaHabilidades MatemáticasGeometryMathematical EducationMathematical AbilitiesThe main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during  problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs.Este estudo teve por objetivo contribuir para o desenvolvimento da compreensão sobre alguns componentes da habilidade matemática intrínsecos às atividades que envolviam conceitos geométricos, através da abordagem de solução de problemas, procurando investigar quais as relações existentes entre o nível de desenvolvimento do pensamento em geometria e a habilidade para conceitos espaciais. Para isso, foram sujeitos da pesquisa 201 alunos concluintes do ensino médio de duas escolas, uma pública e outra particular, submetidos a quatro instrumentos do tipo lápis e papel. Foi identificada uma relação linear moderada entre esses constructos, ou seja, alunos com maior nível de desenvolvimento do pensamento em geometria eram também mais habilidosos na solução de problemas que necessitassem de conceitos espaciais.Editora Cruzeiro do Sul2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/310.26843/rencima.v1i1.3Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2010): jan./jun.; 34-462179-426X10.26843/rencima.v1i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3/3https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDobarro, Viviane ReziBrito, Márcia Regina Ferreira de2023-04-20T20:00:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:00:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv An study about mathematical ability in Geometry problem solving
Um estudo sobre a habilidade matemática na solução de problemas de Geometria
title An study about mathematical ability in Geometry problem solving
spellingShingle An study about mathematical ability in Geometry problem solving
Dobarro, Viviane Rezi
Geometria
Educação Matemática
Habilidades Matemáticas
Geometry
Mathematical Education
Mathematical Abilities
title_short An study about mathematical ability in Geometry problem solving
title_full An study about mathematical ability in Geometry problem solving
title_fullStr An study about mathematical ability in Geometry problem solving
title_full_unstemmed An study about mathematical ability in Geometry problem solving
title_sort An study about mathematical ability in Geometry problem solving
author Dobarro, Viviane Rezi
author_facet Dobarro, Viviane Rezi
Brito, Márcia Regina Ferreira de
author_role author
author2 Brito, Márcia Regina Ferreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dobarro, Viviane Rezi
Brito, Márcia Regina Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Educação Matemática
Habilidades Matemáticas
Geometry
Mathematical Education
Mathematical Abilities
topic Geometria
Educação Matemática
Habilidades Matemáticas
Geometry
Mathematical Education
Mathematical Abilities
description The main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during  problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3
10.26843/rencima.v1i1.3
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v1i1.3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3/3
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2010): jan./jun.; 34-46
2179-426X
10.26843/rencima.v1i1
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128702570496