An study about mathematical ability in Geometry problem solving
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3 |
Resumo: | The main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs. |
id |
UCS-4_c4dd2724acbe6daf0cee0af0412f2e77 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
An study about mathematical ability in Geometry problem solvingUm estudo sobre a habilidade matemática na solução de problemas de GeometriaGeometriaEducação MatemáticaHabilidades MatemáticasGeometryMathematical EducationMathematical AbilitiesThe main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs.Este estudo teve por objetivo contribuir para o desenvolvimento da compreensão sobre alguns componentes da habilidade matemática intrínsecos às atividades que envolviam conceitos geométricos, através da abordagem de solução de problemas, procurando investigar quais as relações existentes entre o nível de desenvolvimento do pensamento em geometria e a habilidade para conceitos espaciais. Para isso, foram sujeitos da pesquisa 201 alunos concluintes do ensino médio de duas escolas, uma pública e outra particular, submetidos a quatro instrumentos do tipo lápis e papel. Foi identificada uma relação linear moderada entre esses constructos, ou seja, alunos com maior nível de desenvolvimento do pensamento em geometria eram também mais habilidosos na solução de problemas que necessitassem de conceitos espaciais.Editora Cruzeiro do Sul2010-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/310.26843/rencima.v1i1.3Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2010): jan./jun.; 34-462179-426X10.26843/rencima.v1i1reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3/3https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDobarro, Viviane ReziBrito, Márcia Regina Ferreira de2023-04-20T20:00:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:00:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving Um estudo sobre a habilidade matemática na solução de problemas de Geometria |
title |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
spellingShingle |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving Dobarro, Viviane Rezi Geometria Educação Matemática Habilidades Matemáticas Geometry Mathematical Education Mathematical Abilities |
title_short |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
title_full |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
title_fullStr |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
title_full_unstemmed |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
title_sort |
An study about mathematical ability in Geometry problem solving |
author |
Dobarro, Viviane Rezi |
author_facet |
Dobarro, Viviane Rezi Brito, Márcia Regina Ferreira de |
author_role |
author |
author2 |
Brito, Márcia Regina Ferreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dobarro, Viviane Rezi Brito, Márcia Regina Ferreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Educação Matemática Habilidades Matemáticas Geometry Mathematical Education Mathematical Abilities |
topic |
Geometria Educação Matemática Habilidades Matemáticas Geometry Mathematical Education Mathematical Abilities |
description |
The main objective of this investigation was to isolate some mathematics abilities components that appear in activities involving geometric concepts, during problems solving situation. The relations between geometric thinking development level and the presence of spatial concepts, were investigated. Subjects were 201 High school students from private and public schools. Instruments were four test and students were submitted to their at class period. A linear moderate relation was identified among theses constructs. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3 10.26843/rencima.v1i1.3 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v1i1.3 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3/3 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 1 n. 1 (2010): jan./jun.; 34-46 2179-426X 10.26843/rencima.v1i1 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128702570496 |