Learning with plants: didactic sequence of Botany for Elementary School II
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1648 |
Resumo: | The study of plants is as old as humanity itself. Studying them is essential to reduce the barriers of “botanical blindness” and “botanical illiteracy”, and these concepts are a result of the way Botany is taught in schools. To help overcome this, a didactic sequence of Botany through Teaching by Investigation was proposed for the 9th grades of Elementary School II in a municipal school in Araras/SP. For evaluation, a single questionnaire of four questions was used with the students in two moments: before and after classes. The results indicated that this is a plausible path, as it quadrupled the number of students who managed to make a valid relationship between a plant organ and its respective function in the plant. Therefore, this article shows that the teaching of Botany should be explored in different ways from the traditional one in order to reduce the gaps in Basic Education. |
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Learning with plants: didactic sequence of Botany for Elementary School IIAprendiendo con plantas: secuencia didáctica de Botánica para Enseñanza BásicaAprendendo com as plantas: sequência didática de Botânica para o Ensino Fundamental IIAnalfabetismo BotânicoCegueira BotânicaEnsino de BotânicaEnsino por InvestigaçãoBotanical illiteracyBotanical BlindnessBotany TeachingTeaching by ResearchAnalfabetismo botánicoCeguera botánicaEnseñanza de la BotánicaEnseñanza por InvestigaciónThe study of plants is as old as humanity itself. Studying them is essential to reduce the barriers of “botanical blindness” and “botanical illiteracy”, and these concepts are a result of the way Botany is taught in schools. To help overcome this, a didactic sequence of Botany through Teaching by Investigation was proposed for the 9th grades of Elementary School II in a municipal school in Araras/SP. For evaluation, a single questionnaire of four questions was used with the students in two moments: before and after classes. The results indicated that this is a plausible path, as it quadrupled the number of students who managed to make a valid relationship between a plant organ and its respective function in the plant. Therefore, this article shows that the teaching of Botany should be explored in different ways from the traditional one in order to reduce the gaps in Basic Education.El estudio de las plantas es tan antiguo como la humanidad misma. Estudiarlos es fundamental para reducir las barreras de la “ceguera botánica” y el “analfabetismo botánico”, y estos conceptos son el resultado de la forma en que se enseña la Botánica en las escuelas. Para ayudar a superar esto, se propuso una secuencia didáctica de Botánica a través de la Enseñanza por la Investigación para los grados 9 de la Enseñanza Básica en una escuela municipal de Araras/SP. Para la evaluación se utilizó un cuestionario único de cuatro preguntas con los estudiantes en dos momentos: antes y después de las clases. Los resultados indicaron que este es un camino plausible, ya que cuadriplicó el número de estudiantes que lograron hacer una relación válida entre un órgano vegetal y su respectiva función en la planta. Por lo tanto, este artículo muestra que la enseñanza de la Botánica debe ser explorada de maneras diferentes a la tradicional para reducir las brechas en la Educación Básica.O estudo das plantas é tão antigo quanto a própria humanidade. Estudá-las é fundamental para diminuir as barreiras da “cegueira botânica” e do “analfabetismo botânico”, conceitos estes decorrentes da forma como a Botânica é ensinada nas escolas. Para auxiliar na superação disto, foi proposto uma sequência didática de Botânica através do Ensino por Investigação para os 9º anos do Ensino Fundamental II em uma escola municipal de Araras/SP. Para avaliação, utilizou-se um único questionário de quatro perguntas com os estudantes em dois momentos: antes e após as aulas. Os resultados indicaram que este é um caminho plausível, pois quadruplicou o número de estudantes que conseguiram fazer uma relação válida entre um órgão vegetal e sua respectiva função na planta. Portanto, o presente artigo traz que o ensino de Botânica deve ser explorado de formas diferentes do tradicional a fim de reduzir as lacunas da Educação Básica.Revista Prática Docente2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/164810.23926/RPD.2022.v7.n3.e22075.id1648Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22075Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22075Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220752526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1648/714Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Matheus Fernando Custódio deStenzel, Elaine AparecidaOrlandini, PriscilaSebastiani, Renata2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1648Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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