LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Custódio de Oliveira, Matheus Fernando
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aparecida Stenzel, Elaine, Orlandini, Priscila, Sebastiani, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/214
Resumo: The study of plants is as old as humanity itself. Studying them is essential to reduce the barriers of “botanical blindness” and “botanical illiteracy”, and these concepts are a result of the way Botany is taught in schools. To help overcome this, a didactic sequence of Botany through Teaching by Investigation was proposed for the 9th grades of Elementary School II in a municipal school in Araras/SP. For evaluation, a single questionnaire of four questions was used with the students in two moments: before and after classes. The results indicated that this is a plausible path, as it quadrupled the number of students who managed to make a valid relationship between a plant organ and its respective function in the plant. Therefore, this article shows that the teaching of Botany should be explored in different ways from the traditional one in order to reduce the gaps in Basic Education.
id IFMT_8dd502a7ffbc99dd465ec58f15d85c41
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/214
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL IIAPRENDIENDO CON PLANTAS: SECUENCIA DIDÁCTICA DE BOTÁNICA PARA ENSEÑANZA BÁSICAAPRENDENDO COM AS PLANTAS: SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE BOTÂNICA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL IIAnalfabetismo BotânicoCegueira BotânicaEnsino de BotânicaEnsino por InvestigaçãoBotanical illiteracyBotanical BlindnessBotany TeachingTeaching by ResearchAnalfabetismo botánicoCeguera botánicaEnseñanza de la BotánicaEnseñanza por InvestigaciónThe study of plants is as old as humanity itself. Studying them is essential to reduce the barriers of “botanical blindness” and “botanical illiteracy”, and these concepts are a result of the way Botany is taught in schools. To help overcome this, a didactic sequence of Botany through Teaching by Investigation was proposed for the 9th grades of Elementary School II in a municipal school in Araras/SP. For evaluation, a single questionnaire of four questions was used with the students in two moments: before and after classes. The results indicated that this is a plausible path, as it quadrupled the number of students who managed to make a valid relationship between a plant organ and its respective function in the plant. Therefore, this article shows that the teaching of Botany should be explored in different ways from the traditional one in order to reduce the gaps in Basic Education.El estudio de las plantas es tan antiguo como la humanidad misma. Estudiarlos es fundamental para reducir las barreras de la “ceguera botánica” y el “analfabetismo botánico”, y estos conceptos son el resultado de la forma en que se enseña la Botánica en las escuelas. Para ayudar a superar esto, se propuso una secuencia didáctica de Botánica a través de la Enseñanza por la Investigación para los grados 9 de la Enseñanza Básica en una escuela municipal de Araras/SP. Para la evaluación se utilizó un cuestionario único de cuatro preguntas con los estudiantes en dos momentos: antes y después de las clases. Los resultados indicaron que este es un camino plausible, ya que cuadriplicó el número de estudiantes que lograron hacer una relación válida entre un órgano vegetal y su respectiva función en la planta. Por lo tanto, este artículo muestra que la enseñanza de la Botánica debe ser explorada de maneras diferentes a la tradicional para reducir las brechas en la Educación Básica.O estudo das plantas é tão antigo quanto a própria humanidade. Estudá-las é fundamental para diminuir as barreiras da “cegueira botânica” e do “analfabetismo botânico”, conceitos estes decorrentes da forma como a Botânica é ensinada nas escolas. Para auxiliar na superação disto, foi proposto uma sequência didática de Botânica através do Ensino por Investigação para os 9º anos do Ensino Fundamental II em uma escola municipal de Araras/SP. Para avaliação, utilizou-se um único questionário de quatro perguntas com os estudantes em dois momentos: antes e após as aulas. Os resultados indicaram que este é um caminho plausível, pois quadruplicou o número de estudantes que conseguiram fazer uma relação válida entre um órgão vegetal e sua respectiva função na planta. Portanto, o presente artigo traz que o ensino de Botânica deve ser explorado de formas diferentes do tradicional a fim de reduzir as lacunas da Educação Básica.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/21410.23926/RPD.2022.v7.n3.e22075.id1648Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22075Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22075Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220752526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/214/204Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCustódio de Oliveira, Matheus Fernando Aparecida Stenzel, ElaineOrlandini, PriscilaSebastiani, Renata2023-05-26T00:37:18Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/214Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:37:18Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
APRENDIENDO CON PLANTAS: SECUENCIA DIDÁCTICA DE BOTÁNICA PARA ENSEÑANZA BÁSICA
APRENDENDO COM AS PLANTAS: SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE BOTÂNICA PARA O ENSINO FUNDAMENTAL II
title LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
spellingShingle LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
Custódio de Oliveira, Matheus Fernando
Analfabetismo Botânico
Cegueira Botânica
Ensino de Botânica
Ensino por Investigação
Botanical illiteracy
Botanical Blindness
Botany Teaching
Teaching by Research
Analfabetismo botánico
Ceguera botánica
Enseñanza de la Botánica
Enseñanza por Investigación
title_short LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
title_full LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
title_fullStr LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
title_full_unstemmed LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
title_sort LEARNING WITH PLANTS: DIDACTIC SEQUENCE OF BOTANY FOR ELEMENTARY SCHOOL II
author Custódio de Oliveira, Matheus Fernando
author_facet Custódio de Oliveira, Matheus Fernando
Aparecida Stenzel, Elaine
Orlandini, Priscila
Sebastiani, Renata
author_role author
author2 Aparecida Stenzel, Elaine
Orlandini, Priscila
Sebastiani, Renata
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Custódio de Oliveira, Matheus Fernando
Aparecida Stenzel, Elaine
Orlandini, Priscila
Sebastiani, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv Analfabetismo Botânico
Cegueira Botânica
Ensino de Botânica
Ensino por Investigação
Botanical illiteracy
Botanical Blindness
Botany Teaching
Teaching by Research
Analfabetismo botánico
Ceguera botánica
Enseñanza de la Botánica
Enseñanza por Investigación
topic Analfabetismo Botânico
Cegueira Botânica
Ensino de Botânica
Ensino por Investigação
Botanical illiteracy
Botanical Blindness
Botany Teaching
Teaching by Research
Analfabetismo botánico
Ceguera botánica
Enseñanza de la Botánica
Enseñanza por Investigación
description The study of plants is as old as humanity itself. Studying them is essential to reduce the barriers of “botanical blindness” and “botanical illiteracy”, and these concepts are a result of the way Botany is taught in schools. To help overcome this, a didactic sequence of Botany through Teaching by Investigation was proposed for the 9th grades of Elementary School II in a municipal school in Araras/SP. For evaluation, a single questionnaire of four questions was used with the students in two moments: before and after classes. The results indicated that this is a plausible path, as it quadrupled the number of students who managed to make a valid relationship between a plant organ and its respective function in the plant. Therefore, this article shows that the teaching of Botany should be explored in different ways from the traditional one in order to reduce the gaps in Basic Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/214
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22075.id1648
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/214
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22075.id1648
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/214/204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22075
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22075
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22075
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939811880960