THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Sena, Érica Cristina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fátima Ramos de Andrade, Maria de, Nicoletti Mizukami, Maria da Graça, Moço Aparício, Ana Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/360
Resumo: From a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments.
id IFMT_6a43441b9f1ef62e1ee15bc6ccd01655
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/360
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHERLOS PROCESOS DE INDUCCIÓN Y TEJIDO PEDAGÓGICO DEL MAESTRO PRINCIPIANTEO TECER PEDAGÓGICO DO PROFESSOR INICIANTE E OS PROCESSOS DE INDUÇÃOProfessor inicianteProcesso de induçãoAcolhimentoCoordenador PedagógicoBeginning teacherInduction processWelcoming processPedagogical CoordinatorDocente principianteProceso de inducciónRecepciónCoordinadora PedagógicaFrom a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments.A partir de unestudiodescriptivo-analítico de carácter cualitativo, este artículo tiene como objetivo investigar cómolos docentes principiantes sonacogidos y acompañadoseneldesarrollo de sus acciones pedagógicas, “aprender a ser docentes”. Como fundamento teórico, profundizamoslos conceptos relacionados coneldesarrolloprofesionaldel docente principiante, larecepción, losprocesos de inducción pedagógica y laconstitución de vínculos entre el docente y elcoordinador pedagógico, eneldesarrollodelproceso de formación. La recolección de datos se realizó a través de uncuestionario, conel objetivo de caracterizar al grupo investigado y también a través de entrevistas. Los datosrevelaron que lasaccionesesenciales, como escuchar, hablar y mirar, fueronpoco evidenciadas por los educadores encuestión. Lasexperiencias vividas antes de elegir una profesiónestán presentes enlatrayectoriaprofesional de estos docentes e influyenenla forma de enseñar. La reflexión de lapráctica, realizada por el docente principiante, se da, lamayoría de lasveces, de forma solitaria, y elconocimiento pedagógico no se imparteenlainstitución escolar, nienlos momentos formativos.A partir de um estudo descritivo-analítico de natureza qualitativa, o presente artigo se propõe a investigar como os professores iniciantes são acolhidos e acompanhados no desenvolvimento de suas ações pedagógicas, “aprendendo a ser professor”. Como fundamentação teórica, aprofundamos os conceitos referentes ao desenvolvimento profissional do professor iniciante, o acolhimento, os processos de indução pedagógica e a constituição de vínculos entre o docente e o coordenador pedagógico, no desenvolvimento do processo formativo. A coleta de dados foi realizada por meio de um questionário, visando a caracterizar o grupo pesquisado e também por entrevistas. Os dados revelaram que as ações essenciais, como a escuta, a fala e o olhar foram pouco evidenciadas pelos educadores em questão. As experiências vividas anteriores à escolha da profissão se fazem presentes na história profissional desses professores e influenciam a maneira de ensinar. A reflexão da prática, realizada pelo professor iniciante, ocorre, na maior parte das vezes, de forma solitária, e os conhecimentos pedagógicos não são ensinados na instituição escolar, nem nos momentos formativos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/36010.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0722526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/360/352Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Sena, Érica CristinaFátima Ramos de Andrade, Maria deNicoletti Mizukami, Maria da GraçaMoço Aparício, Ana Silvia2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/360Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
LOS PROCESOS DE INDUCCIÓN Y TEJIDO PEDAGÓGICO DEL MAESTRO PRINCIPIANTE
O TECER PEDAGÓGICO DO PROFESSOR INICIANTE E OS PROCESSOS DE INDUÇÃO
title THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
spellingShingle THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
Souza Sena, Érica Cristina
Professor iniciante
Processo de indução
Acolhimento
Coordenador Pedagógico
Beginning teacher
Induction process
Welcoming process
Pedagogical Coordinator
Docente principiante
Proceso de inducción
Recepción
Coordinadora Pedagógica
title_short THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
title_full THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
title_fullStr THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
title_full_unstemmed THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
title_sort THE PROCESSES OF PEDAGOGICAL WEAVING AND INDUCTION OF THE BEGINNING TEACHER
author Souza Sena, Érica Cristina
author_facet Souza Sena, Érica Cristina
Fátima Ramos de Andrade, Maria de
Nicoletti Mizukami, Maria da Graça
Moço Aparício, Ana Silvia
author_role author
author2 Fátima Ramos de Andrade, Maria de
Nicoletti Mizukami, Maria da Graça
Moço Aparício, Ana Silvia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Sena, Érica Cristina
Fátima Ramos de Andrade, Maria de
Nicoletti Mizukami, Maria da Graça
Moço Aparício, Ana Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv Professor iniciante
Processo de indução
Acolhimento
Coordenador Pedagógico
Beginning teacher
Induction process
Welcoming process
Pedagogical Coordinator
Docente principiante
Proceso de inducción
Recepción
Coordinadora Pedagógica
topic Professor iniciante
Processo de indução
Acolhimento
Coordenador Pedagógico
Beginning teacher
Induction process
Welcoming process
Pedagogical Coordinator
Docente principiante
Proceso de inducción
Recepción
Coordinadora Pedagógica
description From a descriptive-analytical study of a qualitative nature, this article proposes to investigate how beginning teachers are welcome and companied in the development of their pedagogical actions, “learning to be a teacher”. As a theoretical foundation, we deepened several concepts related to the professional development of the beginning teacher such as: there ception, the pedagogical induction processes and the constitution of bonds between the teacher and the pedagogical coordinator, in the development of the training process. The data revealed that essential actions, such as listening, speaking and looking, were little high lighted by the educators in question. Experiences prior tochoosing a profession are present in the professional history of the se teachers and reflect the way of teaching. The reflection of the practice, carried out by the beginning teacher, occurs, most of the time, in a solitary way, and the pedagogical knowledge is not taught in the school institution, nor in the formative moments.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/360
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/360
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e072.id1233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/360/352
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e072
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943099166720