TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Luciane Lopes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, Silvia Regina Sampaio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1206
Resumo: The use of non-formal spaces in the Science and Biology curricula is recommended, both in the National Curriculum Parameter and in the National Common Curricular Base, as a requirement for the promotion of scientific education. In this context, the present work aimed to identify the motivations and the main obstacles faced by Amazonian teachers when promoting classes in non-formal environments. The research was carried out using an electronic form exclusively for teachers who work in basic education in the state of Amazonas. The data were analyzed using descriptive statistical tests and the results indicated that 55.2% of Amazonian teachers regularly use non-formal spaces for the practical development of transversal themes. However, 44.8% of the interviewed teachers reported insurmountable challenges such as the lack of non-formal spaces and the absence of management support for carrying out extra-class activities. The results revealed that teaching practice in extra-class environments is not yet consolidated in Amazonas.
id IFMT_726c102c743bbbfa997d26c5e814af7a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1206
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONASLA ENSEÑANZA DE LA CIENCIA Y LA BIOLOGÍA EN ESPACIOS NO FORMALES: DESAFÍOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN EN AMAZONASENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: DESAFIOS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO DO AMAZONASEspaço não formalFatores limitantesPrática de ensinoEnsino fundamental e médioEducação ambientalNon-formal spaceLimiting factorsTeaching practiceElementary and high schoolEnvironmental educationEspacio no formalFactores limitantesPráctica docenteEscuela primaria y secundariaEducación ambientalThe use of non-formal spaces in the Science and Biology curricula is recommended, both in the National Curriculum Parameter and in the National Common Curricular Base, as a requirement for the promotion of scientific education. In this context, the present work aimed to identify the motivations and the main obstacles faced by Amazonian teachers when promoting classes in non-formal environments. The research was carried out using an electronic form exclusively for teachers who work in basic education in the state of Amazonas. The data were analyzed using descriptive statistical tests and the results indicated that 55.2% of Amazonian teachers regularly use non-formal spaces for the practical development of transversal themes. However, 44.8% of the interviewed teachers reported insurmountable challenges such as the lack of non-formal spaces and the absence of management support for carrying out extra-class activities. The results revealed that teaching practice in extra-class environments is not yet consolidated in Amazonas.Se recomienda la incorporación de espacios no formales en los planes de estudio de Ciencias y Biología, tanto en el Parámetro Curricular Nacional como en la Base Curricular Nacional Común, como requisito para promover la formación científica. En este contexto, el presente trabajo tuvo como objetivo identificar las motivaciones y los principales obstáculos que enfrentan los docentes amazónicos a la hora de promover clases en entornos no formales. La investigación se realizó con la aplicación de un formulario electrónico exclusivo para docentes que laboran en educación básica en el estado de Amazonas. Los datos fueron analizados mediante pruebas estadísticas descriptivas y los resultados indicaron que el 55,2% de los docentes amazónicos utilizan habitualmente espacios no formales para el desarrollo práctico de temas transversales. Sin embargo, el 44,8% de los docentes entrevistados refirió retos insuperables como la falta de espacios no formales y la ausencia de apoyo de la gestión para realizar actividades extra-escolares. Los resultados revelaron que la práctica docente en ambientes extraescolares no está consolidada en Amazonas.A incorporação dos espaços não formais nos currículos de Ciências e de Biologia é preconizada, tanto no Parâmetro Nacional Curricular quanto na Base Nacional Comum Curricular, como requisito para promoção da educação científica. Nesse contexto, o presente trabalho visou a identificar as motivações e os principais obstáculos enfrentados por professores amazonenses ao promoverem aulas em ambientes não formais. A pesquisa foi realizada com a aplicação de formulário eletrônico exclusivo para professores que atuam no ensino básico no estado do Amazonas. Os dados foram analisados através de testes estatísticos descritivos, e os resultados indicaram que 55,2% dos docentes amazonenses utilizam regularmente os espaços não formais para o desenvolvimento prático de temas transversais. Entretanto, 44,8% dos professores entrevistados relataram desafios intransponíveis, como carência de espaços não formais e ausência de apoio da gestão para a realização de atividades extraclasse. Os resultados revelaram que a prática docente em ambientes extraclasse não está consolidada no Amazonas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/120610.23926/RPD.2021.v6.n2.e067.id1206Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e067Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e067Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0672526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1206/546Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Luciane Lopes deFreitas, Silvia Regina Sampaio2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1206Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
LA ENSEÑANZA DE LA CIENCIA Y LA BIOLOGÍA EN ESPACIOS NO FORMALES: DESAFÍOS Y PERSPECTIVAS EN LA EDUCACIÓN EN AMAZONAS
ENSINO DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA EM ESPAÇOS NÃO FORMAIS: DESAFIOS E PERSPECTIVAS NA EDUCAÇÃO DO AMAZONAS
title TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
spellingShingle TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
Souza, Luciane Lopes de
Espaço não formal
Fatores limitantes
Prática de ensino
Ensino fundamental e médio
Educação ambiental
Non-formal space
Limiting factors
Teaching practice
Elementary and high school
Environmental education
Espacio no formal
Factores limitantes
Práctica docente
Escuela primaria y secundaria
Educación ambiental
title_short TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
title_full TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
title_fullStr TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
title_full_unstemmed TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
title_sort TEACHING SCIENCE AND BIOLOGY IN NON-FORMAL SPACES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES OF EDUCATION IN AMAZONAS
author Souza, Luciane Lopes de
author_facet Souza, Luciane Lopes de
Freitas, Silvia Regina Sampaio
author_role author
author2 Freitas, Silvia Regina Sampaio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Luciane Lopes de
Freitas, Silvia Regina Sampaio
dc.subject.por.fl_str_mv Espaço não formal
Fatores limitantes
Prática de ensino
Ensino fundamental e médio
Educação ambiental
Non-formal space
Limiting factors
Teaching practice
Elementary and high school
Environmental education
Espacio no formal
Factores limitantes
Práctica docente
Escuela primaria y secundaria
Educación ambiental
topic Espaço não formal
Fatores limitantes
Prática de ensino
Ensino fundamental e médio
Educação ambiental
Non-formal space
Limiting factors
Teaching practice
Elementary and high school
Environmental education
Espacio no formal
Factores limitantes
Práctica docente
Escuela primaria y secundaria
Educación ambiental
description The use of non-formal spaces in the Science and Biology curricula is recommended, both in the National Curriculum Parameter and in the National Common Curricular Base, as a requirement for the promotion of scientific education. In this context, the present work aimed to identify the motivations and the main obstacles faced by Amazonian teachers when promoting classes in non-formal environments. The research was carried out using an electronic form exclusively for teachers who work in basic education in the state of Amazonas. The data were analyzed using descriptive statistical tests and the results indicated that 55.2% of Amazonian teachers regularly use non-formal spaces for the practical development of transversal themes. However, 44.8% of the interviewed teachers reported insurmountable challenges such as the lack of non-formal spaces and the absence of management support for carrying out extra-class activities. The results revealed that teaching practice in extra-class environments is not yet consolidated in Amazonas.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1206
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e067.id1206
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1206
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e067.id1206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1206/546
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e067
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e067
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e067
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725684989952