ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira Câmara, Yara
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alves de Almeida, Sheila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329
Resumo: This work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children.
id IFMT_7b456d3d3348c037857638b07be8cc94
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/329
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIESLA ANIMACIÓN ES PARA PECES: EL GÉNERO DE LA COMUNICACIÓN CIENTÍFICA EN LA SERIE PEIXONAUTAA ANIMAÇÃO ESTÁ PARA PEIXE: O GÊNERO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA SÉRIE PEIXONAUTADivulgação científicaInfânciaAnimaçãoAnimationScientific divulgationChildhoodAnimaciónDivulgación científicaInfanciaThis work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children.Este trabajo tiene como objetivo investigar la comunicación de la ciencia en la serie animada Peixonauta. Para ello, se realizó un análisis documental de 27 episodios de la segunda temporada de la serie. A partir de la concepción de la ciencia, la actividad de los científicos y la concepción de la infancia, se hizo evidente que, si bien no se produce con fines escolares, los objetivos de esta animación son educativos y siguen una tendencia, en cierta medida, cercana a la escuela. concepciones de la ciencia. Si bien la vida de los animales es un aspecto sobreexplotado en estos materiales, la información sobre animales cercanos a los niños es poco frecuente en la animación. Se reitera la importancia de esta animación como posibilidad de promover el lenguaje de divulgación científica para los niños.Este trabalho tem como objetivo investigar a comunicação da ciência na série animada Peixonauta. Para tanto, foi realizada uma análise documental de 27 episódios da segunda temporada da série. Baseado na concepção de ciência, atividade dos cientistas e concepção de infância evidenciou-se que, embora não seja produzido para fins escolares, os objetivos dessa animação são educacionais e seguem a uma tendência que se aproxima, em alguma medida, de concepções escolares de ciência. Embora a vida dos animais seja um aspecto excessivamente explorado nesses materiais, informações sobre os bichos que estão próximos às crianças são pouco frequentes na animação. Reitera-se a importância dessa animação como possibilidade de promoção da linguagem de divulgação científica para crianças.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/32910.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0432526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329/321Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Câmara, Yara Alves de Almeida, Sheila2023-05-30T00:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/329Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
LA ANIMACIÓN ES PARA PECES: EL GÉNERO DE LA COMUNICACIÓN CIENTÍFICA EN LA SERIE PEIXONAUTA
A ANIMAÇÃO ESTÁ PARA PEIXE: O GÊNERO DE DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NA SÉRIE PEIXONAUTA
title ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
spellingShingle ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
Moreira Câmara, Yara
Divulgação científica
Infância
Animação
Animation
Scientific divulgation
Childhood
Animación
Divulgación científica
Infancia
title_short ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
title_full ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
title_fullStr ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
title_full_unstemmed ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
title_sort ANIMATION IS FOR FISH: THE GENRE OF SCIENCE COMMUNICATION IN THE PEIXONAUTA SERIES
author Moreira Câmara, Yara
author_facet Moreira Câmara, Yara
Alves de Almeida, Sheila
author_role author
author2 Alves de Almeida, Sheila
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira Câmara, Yara
Alves de Almeida, Sheila
dc.subject.por.fl_str_mv Divulgação científica
Infância
Animação
Animation
Scientific divulgation
Childhood
Animación
Divulgación científica
Infancia
topic Divulgação científica
Infância
Animação
Animation
Scientific divulgation
Childhood
Animación
Divulgación científica
Infancia
description This work aims to investigate the communication of science in the animated series Peixonauta. To this end, a documentary analysis of 27 episodes of the second season of the series was carried out. Based on the conception of science, activity of scientists and conception of childhood, it became evident that, although it is not produced for school purposes, the objectives of this animation are educational and follow a trend that is, to some extent, close to school conceptions of science. Although the life of animals is an aspect that is overexploited in these materials, information about animals that are close to children is infrequent in animation. The importance of this animation is reiterated as a possibility of promoting the language of scientific dissemination for children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e043.id1070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/329/321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e043
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941422493696