Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Bianca Tamires Silva dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Chaves, Silvia Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079
Resumo: This essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching.
id SBEnBio_e825f724646d3581c908d1fe41b598b4
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1079
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagationsLa difusión científica como currículo, ¿un currículo para la difusión? : conexiones y diversacionesDivulgação científica como currículo, um currículo para divulgação? conexões e divagaçõesDivulgação CientíficaEnsino de CiênciasCurrículoDivulgação CientíficaCurrículoScientific divulgationScience teachingCurriculumScientific divulgationCurriculumDivulgación científicaEnseñanza de las cienciasCurrículoDivulgación científicaCurrículoThis essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching.Este ensayo problematiza cómo el concepto de comunicación científica se relacionó históricamente con la educación científica y cómo instituyó un currículo para la educación científica. En este currículo se toma la ciencia como elemento orientador de la vida y la divulgación como comunicación de resultados. Pero cuando lo inesperado y sin precedentes golpea a la ciencia y no hay respuestas inmediatas, ¿la divulgación pierde su significado o su significado se vuelve más abundante? Recorrimos estos temas para plantearnos la posibilidad de abrir brechas en los currículos saturados de verdades, entrelazándose con otros códigos que fueron abandonados en las líneas duras de las composiciones curriculares: como los sueños, la fantasía... Quizás entonces la divulgación científica pueda funcionar como mediadora. entre estos mundos, creando nuevas conexiones entre sociedad-ciencia-enseñanzaEste ensaio problematiza como o conceito de divulgação científica foi historicamente relacionado à educação científica e como isso instituiu um currículo para educação em ciências. Neste currículo a ciência é tomada como elemento balizador da vida e a divulgação como comunicação de resultados. Mas quando o inesperado e inédito atinge a ciência e não há respostas imediatas, a divulgação perde o sentido ou seu sentido é mais abundante? Percorremos essas questões para considerar a possibilidade de abrir brechas nos currículos saturados de verdades, imbricando-se em outros códigos que foram abandonados nas linhas duras das composições curriculares: como o sonho, a fantasia... Talvez aí a divulgação científica possa funcionar como mediadora entre esses mundos, fabricando novas conexões entre sociedade- ciência-ensino.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107910.46667/renbio.v16inesp.1.1079SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 693-704Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 693-704Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 693-7042763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079/362Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Bianca Tamires Silva dos Chaves, Silvia Nogueira2023-11-22T05:19:59Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1079Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:59Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
La difusión científica como currículo, ¿un currículo para la difusión? : conexiones y diversaciones
Divulgação científica como currículo, um currículo para divulgação? conexões e divagações
title Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
spellingShingle Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
Santos, Bianca Tamires Silva dos
Divulgação Científica
Ensino de Ciências
Currículo
Divulgação Científica
Currículo
Scientific divulgation
Science teaching
Curriculum
Scientific divulgation
Curriculum
Divulgación científica
Enseñanza de las ciencias
Currículo
Divulgación científica
Currículo
title_short Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
title_full Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
title_fullStr Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
title_full_unstemmed Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
title_sort Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
author Santos, Bianca Tamires Silva dos
author_facet Santos, Bianca Tamires Silva dos
Chaves, Silvia Nogueira
author_role author
author2 Chaves, Silvia Nogueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Bianca Tamires Silva dos
Chaves, Silvia Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Divulgação Científica
Ensino de Ciências
Currículo
Divulgação Científica
Currículo
Scientific divulgation
Science teaching
Curriculum
Scientific divulgation
Curriculum
Divulgación científica
Enseñanza de las ciencias
Currículo
Divulgación científica
Currículo
topic Divulgação Científica
Ensino de Ciências
Currículo
Divulgação Científica
Currículo
Scientific divulgation
Science teaching
Curriculum
Scientific divulgation
Curriculum
Divulgación científica
Enseñanza de las ciencias
Currículo
Divulgación científica
Currículo
description This essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079
10.46667/renbio.v16inesp.1.1079
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079/362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 693-704
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 693-704
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 693-704
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866251128832