Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079 |
Resumo: | This essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching. |
id |
SBEnBio_e825f724646d3581c908d1fe41b598b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1079 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagationsLa difusión científica como currículo, ¿un currículo para la difusión? : conexiones y diversacionesDivulgação científica como currículo, um currículo para divulgação? conexões e divagaçõesDivulgação CientíficaEnsino de CiênciasCurrículoDivulgação CientíficaCurrículoScientific divulgationScience teachingCurriculumScientific divulgationCurriculumDivulgación científicaEnseñanza de las cienciasCurrículoDivulgación científicaCurrículoThis essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching.Este ensayo problematiza cómo el concepto de comunicación científica se relacionó históricamente con la educación científica y cómo instituyó un currículo para la educación científica. En este currículo se toma la ciencia como elemento orientador de la vida y la divulgación como comunicación de resultados. Pero cuando lo inesperado y sin precedentes golpea a la ciencia y no hay respuestas inmediatas, ¿la divulgación pierde su significado o su significado se vuelve más abundante? Recorrimos estos temas para plantearnos la posibilidad de abrir brechas en los currículos saturados de verdades, entrelazándose con otros códigos que fueron abandonados en las líneas duras de las composiciones curriculares: como los sueños, la fantasía... Quizás entonces la divulgación científica pueda funcionar como mediadora. entre estos mundos, creando nuevas conexiones entre sociedad-ciencia-enseñanzaEste ensaio problematiza como o conceito de divulgação científica foi historicamente relacionado à educação científica e como isso instituiu um currículo para educação em ciências. Neste currículo a ciência é tomada como elemento balizador da vida e a divulgação como comunicação de resultados. Mas quando o inesperado e inédito atinge a ciência e não há respostas imediatas, a divulgação perde o sentido ou seu sentido é mais abundante? Percorremos essas questões para considerar a possibilidade de abrir brechas nos currículos saturados de verdades, imbricando-se em outros códigos que foram abandonados nas linhas duras das composições curriculares: como o sonho, a fantasia... Talvez aí a divulgação científica possa funcionar como mediadora entre esses mundos, fabricando novas conexões entre sociedade- ciência-ensino.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/107910.46667/renbio.v16inesp.1.1079SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 693-704Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 693-704Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 693-7042763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079/362Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Bianca Tamires Silva dos Chaves, Silvia Nogueira2023-11-22T05:19:59Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1079Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:59Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations La difusión científica como currículo, ¿un currículo para la difusión? : conexiones y diversaciones Divulgação científica como currículo, um currículo para divulgação? conexões e divagações |
title |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
spellingShingle |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations Santos, Bianca Tamires Silva dos Divulgação Científica Ensino de Ciências Currículo Divulgação Científica Currículo Scientific divulgation Science teaching Curriculum Scientific divulgation Curriculum Divulgación científica Enseñanza de las ciencias Currículo Divulgación científica Currículo |
title_short |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
title_full |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
title_fullStr |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
title_full_unstemmed |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
title_sort |
Scientific dissemination as a curriculum, a curriculum for dissemination? connections and divagations |
author |
Santos, Bianca Tamires Silva dos |
author_facet |
Santos, Bianca Tamires Silva dos Chaves, Silvia Nogueira |
author_role |
author |
author2 |
Chaves, Silvia Nogueira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Bianca Tamires Silva dos Chaves, Silvia Nogueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divulgação Científica Ensino de Ciências Currículo Divulgação Científica Currículo Scientific divulgation Science teaching Curriculum Scientific divulgation Curriculum Divulgación científica Enseñanza de las ciencias Currículo Divulgación científica Currículo |
topic |
Divulgação Científica Ensino de Ciências Currículo Divulgação Científica Currículo Scientific divulgation Science teaching Curriculum Scientific divulgation Curriculum Divulgación científica Enseñanza de las ciencias Currículo Divulgación científica Currículo |
description |
This essay problematizes how the concept of science communication was historically related to science education and how it instituted a curriculum for science education. In this curriculum, science is taken as a guiding element of life and dissemination as communication of results. But when the unexpected and unprecedented hits science and there are no immediate answers, does disclosure lose its meaning or does its meaning become more abundant? We went through these issues to consider the possibility of opening gaps in curricula saturated with truths, intertwining with other codes that were abandoned in the hard lines of curricular compositions: such as dreams, fantasy... Perhaps then scientific dissemination can function as a mediator between these worlds, creating new connections between society-science-teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079 10.46667/renbio.v16inesp.1.1079 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1079/362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 693-704 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 693-704 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 693-704 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866251128832 |