INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho Coletto, Priscila Miranda de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Battini, Okçana, Monteiro, Edenar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/593
Resumo: The use of Digital Information and Communication Technologies TDICs and the active methodologies in the university space point to a new way of establishing the work and role of teachers and students in the process of teaching learning. In this sense, this research aimed to understand the perception of teachers of the Nursing course on the use of TDICs as mediators of learning. It is a qualitative research carried out through a bibliographical survey and case study with 6 teachers of the Nursing course of a Private University of the State of Goiás. The incorporation of technological tools tends to a more enriching pedagogical practice, interaction and integration as well as the ability to understand the knowledge, by teachers and students. In the Nursing area, great efforts have been made to extract greater benefits from the use of the TDICs to obtain and / or guarantee a higher degree of quality in the Teaching. Given this, it was possible to point out that nursing education mediated by the use of TDICs is a challenge requiring students, teachers and institutions of higher education changes in the posture in front of the educational process.
id IFMT_82bb0220195443d04f82e38294253205
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/593
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATIONTECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO E AS METODOLOGIAS ATIVAS: ELEMENTOS PARA O TRABALHO DOCENTE NO ENSINO SUPERIORTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoEnsino de EnfermagemTrabalho DocenteFormação de ProfessoresDigital Information and Communication TechnologiesNursing educationTeaching WorkTeacher trainingThe use of Digital Information and Communication Technologies TDICs and the active methodologies in the university space point to a new way of establishing the work and role of teachers and students in the process of teaching learning. In this sense, this research aimed to understand the perception of teachers of the Nursing course on the use of TDICs as mediators of learning. It is a qualitative research carried out through a bibliographical survey and case study with 6 teachers of the Nursing course of a Private University of the State of Goiás. The incorporation of technological tools tends to a more enriching pedagogical practice, interaction and integration as well as the ability to understand the knowledge, by teachers and students. In the Nursing area, great efforts have been made to extract greater benefits from the use of the TDICs to obtain and / or guarantee a higher degree of quality in the Teaching. Given this, it was possible to point out that nursing education mediated by the use of TDICs is a challenge requiring students, teachers and institutions of higher education changes in the posture in front of the educational process.A utilização da Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) e das metodologias ativas no espaço universitário apontam para uma nova forma de estabelecer o trabalho e papel dos professores e alunos no processo de ensino aprendizagem. Nesse sentido, esse artigo traz os resultados de uma pesquisa que teve como objetivo compreender a percepção dos docentes do curso de Enfermagem sobre a utilização das TDICs como elementos mediadores da aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa de caráter qualitativo realizada por meio estudo de caso com 6 professores do curso de Enfermagem de uma universidade privada do estado de Goiás. A incorporação das ferramentas tecnológica tende a uma prática pedagógica mais enriquecedora, potencializando a interação e integração bem como a capacidade de compreensão dos conhecimentos, por parte de professores e alunos. Na área de Enfermagem, grandes esforços têm sido realizados com a finalidade de extrair maiores benefícios da utilização das TDICs para obter e/ou garantir um grau maior de qualidade no Ensino. Diante disso permitiu apontar que o ensino de enfermagem mediado pelo uso das TDICs configura-se um desafio exigindo dos alunos, docentes e instituições de ensino superior mudanças na postura frente ao processo educacional.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/59310.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p798-812.id281Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-812Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-812Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-8122526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/593/581Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho Coletto, Priscila Miranda deBattini, OkçanaMonteiro, Edenar2023-06-08T00:55:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/593Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:55:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
TECNOLOGIAS DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO E AS METODOLOGIAS ATIVAS: ELEMENTOS PARA O TRABALHO DOCENTE NO ENSINO SUPERIOR
title INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
Carvalho Coletto, Priscila Miranda de
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Ensino de Enfermagem
Trabalho Docente
Formação de Professores
Digital Information and Communication Technologies
Nursing education
Teaching Work
Teacher training
title_short INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
title_full INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
title_sort INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AND ACTIVE METHODOLOGIES: ELEMENTS FOR TEACHING WORK IN HIGHER EDUCATION
author Carvalho Coletto, Priscila Miranda de
author_facet Carvalho Coletto, Priscila Miranda de
Battini, Okçana
Monteiro, Edenar
author_role author
author2 Battini, Okçana
Monteiro, Edenar
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho Coletto, Priscila Miranda de
Battini, Okçana
Monteiro, Edenar
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Ensino de Enfermagem
Trabalho Docente
Formação de Professores
Digital Information and Communication Technologies
Nursing education
Teaching Work
Teacher training
topic Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
Ensino de Enfermagem
Trabalho Docente
Formação de Professores
Digital Information and Communication Technologies
Nursing education
Teaching Work
Teacher training
description The use of Digital Information and Communication Technologies TDICs and the active methodologies in the university space point to a new way of establishing the work and role of teachers and students in the process of teaching learning. In this sense, this research aimed to understand the perception of teachers of the Nursing course on the use of TDICs as mediators of learning. It is a qualitative research carried out through a bibliographical survey and case study with 6 teachers of the Nursing course of a Private University of the State of Goiás. The incorporation of technological tools tends to a more enriching pedagogical practice, interaction and integration as well as the ability to understand the knowledge, by teachers and students. In the Nursing area, great efforts have been made to extract greater benefits from the use of the TDICs to obtain and / or guarantee a higher degree of quality in the Teaching. Given this, it was possible to point out that nursing education mediated by the use of TDICs is a challenge requiring students, teachers and institutions of higher education changes in the posture in front of the educational process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/593
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p798-812.id281
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/593
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p798-812.id281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/593/581
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-812
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-812
Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 798-812
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944595484672