FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/204 |
Resumo: | The present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space. |
id |
IFMT_866406b7a9c99b2445ad3417f7e8d227 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/204 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOMDE LA ESCUELA AL ZOOLÓGICO: INTERDISCIPLINARIEDAD DENTRO Y FUERA DEL AULADA ESCOLA PARA O ZOOLÓGICO: A INTERDISCIPLINARIDADE DENTRO E FORA DA SALA DE AULAEdificaçõesEducação profissionalEnsino de BiologiaProjeto técnicoBuildingsProfessional educationBiology TeachingTechnical projectEdificiosEducación profesionalEnseñanza de la BiologíaProyecto técnicoThe present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space.El presente trabajo tuvo como objetivo investigar la práctica interdisciplinaria en un curso técnico en edificaciones integrado al bachillerato. Así, para el estudio se escogieron los componentes curriculares de biología y proyecto técnico, uniéndose así un componente del área técnico profesional y otro del área de formación general. La intervención interdisciplinaria se realizó en dos cuatrimestres, en forma de proyecto, y contó también con la participación de académicos de dos cursos de educación superior. Como producto interdisciplinario, los estudiantes realizaron una visita técnica y, luego de esta visita, elaboraron propuestas para la readecuación de los recintos de animales de un zoológico en la región sur del país. Los resultados de la investigación se produjeron a partir del análisis de contenido y mostraron que la interdisciplinariedad tiene un gran potencial para la significación de conceptos por parte de los estudiantes, pero la planificación y organización de la enseñanza representan un gran desafío para la consolidación de esta práctica en el espacio escolar.O presente trabalho objetivou investigar a prática interdisciplinar em um curso técnico em edificações integrado ao ensino médio. Assim, para o estudo foram escolhidos os componentes curriculares de biologia e projeto técnico, unindo, dessa forma, um componente da área técnica profissional e outro da área de formação geral. A intervenção interdisciplinar, aconteceu em dois bimestres, na forma de projeto, e envolveu ainda a participação de acadêmicos de dois cursos superiores. Como produto interdisciplinar, os estudantes realizaram uma visita técnica e, posteriormente a essa visita, elaboraram propostas de readequações em recintos dos animais de um zoológico na região sul do país. Os resultados da pesquisa foram produzidos a partir da análise de conteúdo e demostraram que a interdisciplinaridade apresenta grande potencial para a significação de conceitos por parte dos estudantes, porém o planejamento e organização docente representam um grande desafio para a consolidação dessa prática no espaço escolar.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/20410.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220652526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/204/194Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlberto Elias, MarceloSantos Lembi Gorla, Grasielle Cristina dosMoizés de Oliveira, AdeilsonMendonça, Heitor Luciano2023-05-26T00:38:54Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/204Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:38:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM DE LA ESCUELA AL ZOOLÓGICO: INTERDISCIPLINARIEDAD DENTRO Y FUERA DEL AULA DA ESCOLA PARA O ZOOLÓGICO: A INTERDISCIPLINARIDADE DENTRO E FORA DA SALA DE AULA |
title |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
spellingShingle |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM Alberto Elias, Marcelo Edificações Educação profissional Ensino de Biologia Projeto técnico Buildings Professional education Biology Teaching Technical project Edificios Educación profesional Enseñanza de la Biología Proyecto técnico |
title_short |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
title_full |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
title_fullStr |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
title_full_unstemmed |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
title_sort |
FROM SCHOOL TO ZOO: INTERDISCIPLINARITY INSIDE AND OUTSIDE THE CLASSROOM |
author |
Alberto Elias, Marcelo |
author_facet |
Alberto Elias, Marcelo Santos Lembi Gorla, Grasielle Cristina dos Moizés de Oliveira, Adeilson Mendonça, Heitor Luciano |
author_role |
author |
author2 |
Santos Lembi Gorla, Grasielle Cristina dos Moizés de Oliveira, Adeilson Mendonça, Heitor Luciano |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alberto Elias, Marcelo Santos Lembi Gorla, Grasielle Cristina dos Moizés de Oliveira, Adeilson Mendonça, Heitor Luciano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Edificações Educação profissional Ensino de Biologia Projeto técnico Buildings Professional education Biology Teaching Technical project Edificios Educación profesional Enseñanza de la Biología Proyecto técnico |
topic |
Edificações Educação profissional Ensino de Biologia Projeto técnico Buildings Professional education Biology Teaching Technical project Edificios Educación profesional Enseñanza de la Biología Proyecto técnico |
description |
The present work aimed to investigate the interdisciplinary practice in a technical course in buildings integrated to high school. Thus, for the study, the curricular components of biology and technical project were chosen, thus uniting a component from the professional technical area and another from the area of general training. The interdisciplinary intervention took place in two quarters in the form of a project and also involved the participation of academics from two higher education courses. As an interdisciplinary product, the students carried out a technical visit and, after this visit, they prepared proposals for readjusting the animal enclosures of a zoo in the southern region of the country. The research results were produced from the content analysis and showed that interdisciplinarity has great potential for the meaning of concepts on the part of students, but the planning and teaching organization represent a great challenge for the consolidation of this practice in the school space. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/204 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/204 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22065.id1490 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/204/194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22065 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939781472256 |