DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Jáisse Mendes Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Luciano da Silva, Pereira, Cláudio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1096
Resumo: The objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents.
id IFMT_9143ed4d7acb0f974396f1bf988ed64c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1096
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERSDISCUSIONES SOBRE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN EL ESPACIOS DE CURSOS DE FORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA PARA PROFESORESDISCUSSÕES SOBRE A EDUCAÇÃO INCLUSIVA NOS ESPAÇOS DOS CURSOS DE FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORESEducationTrainingInclusionTeachersEducaciónCapacitaciónInclusiónMaestrosEducaçãoFormaçãoInclusãoProfessoresThe objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents.El objetivo del artículo es analizar cómo se desarrolla la temática en pantalla en los cursos de educación continua para docentes en dos ciudades brasileñas, Cuiabá en el estado de Mato Grosso y Presidente Dutra, en Bahía, así como identificar si en su formación inicial hubo asignaturas que preparan para procesos de educación inclusiva y si, en el ejercicio de la docencia, estos educadores tuvieron oportunidades de formación continua en este ámbito. La metodología adoptó la perspectiva del enfoque cualitativo y el principal instrumento de recolección de información fue un cuestionario electrónico disponible en Google Forms. Teóricamente, el artículo está respaldado por Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), entre otros. Los resultados muestran que los docentes entrevistados reconocen la importancia de discutir el tema de la inclusión en el ámbito escolar, ya sea en la educación inicial o continua, así como, reconocen que muchas acciones de los órganos competentes se han quedado solo en los documentos normativos.O objetivo do artigo é analisar como a temática em tela se desenvolve nos cursos de formação continuada dos professores em duas cidades brasileiras, Cuiabá, no estado de Mato Grosso e Presidente Dutra, na Bahia, assim como identificar se houve, em sua formação inicial, disciplinas que os preparassem para os processos de educação inclusiva e se, no exercício da docência, tais educadores tiveram oportunidades para formações continuadas na área. A metodologia baseou-se na perspectiva da abordagem qualitativa e o principal instrumento de coleta de informações foi um questionário eletrônico disponibilizado no Google Forms. Teoricamente, o artigo se apoia em Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), entre outros. Os resultados apontam que os professores entrevistados reconhecem a importância de discutir a temática da inclusão no ambiente escolar, seja na formação inicial ou continuada e, da mesma forma, reconhecem que muitas ações por parte dos órgãos competentes têm permanecido presentes apenas nos documentos normativos.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/109610.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e016Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e016Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1096/470Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Jáisse Mendes SouzaPereira, Luciano da SilvaPereira, Cláudio Alves2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1096Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
DISCUSIONES SOBRE EDUCACIÓN INCLUSIVA EN EL ESPACIOS DE CURSOS DE FORMACIÓN INICIAL Y CONTINUA PARA PROFESORES
DISCUSSÕES SOBRE A EDUCAÇÃO INCLUSIVA NOS ESPAÇOS DOS CURSOS DE FORMAÇÃO INICIAL E CONTINUADA DE PROFESSORES
title DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
spellingShingle DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
Cunha, Jáisse Mendes Souza
Education
Training
Inclusion
Teachers
Educación
Capacitación
Inclusión
Maestros
Educação
Formação
Inclusão
Professores
title_short DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
title_full DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
title_fullStr DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
title_full_unstemmed DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
title_sort DISCUSSIONS ON INCLUSIVE EDUCATION IN THE SPACES OF INITIAL AND CONTINUING TRAINING COURSES FOR TEACHERS
author Cunha, Jáisse Mendes Souza
author_facet Cunha, Jáisse Mendes Souza
Pereira, Luciano da Silva
Pereira, Cláudio Alves
author_role author
author2 Pereira, Luciano da Silva
Pereira, Cláudio Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Jáisse Mendes Souza
Pereira, Luciano da Silva
Pereira, Cláudio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Training
Inclusion
Teachers
Educación
Capacitación
Inclusión
Maestros
Educação
Formação
Inclusão
Professores
topic Education
Training
Inclusion
Teachers
Educación
Capacitación
Inclusión
Maestros
Educação
Formação
Inclusão
Professores
description The objective of the article is to analyze how the theme on screen develops in the continuing education courses for teachers in two Brazilian cities, Cuiabá in the state of Mato Grosso and Presidente Dutra, in Bahia, as well as to identify if in their initial training there were subjects that prepare for inclusive education processes and whether, in the exercise of teaching, these educators had opportunities for continued training in this area. The methodology adopted the perspective of the qualitative approach and the main instrument for collecting information was an electronic questionnaire available on Google Forms. Theoretically, the article is supported by Diniz (2012), Duek (2014), Pletsch (2009), among others. The results show that the teachers interviewed recognize the importance of discussing the theme of inclusion in the school environment, whether in initial or continuing education, as well as, they recognize that many actions by the competent bodies have remained only in the normative documents.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1096
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1096
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e016.id1096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1096/470
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e016
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e016
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e016
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725612638208