RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo Feitosa, Soraya de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares da Silva Oliveira, Naralina Viana, Tintorer Delgado, Oscar, García Mendoza, Héctor José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/183
Resumo: The Didactic Research Group on Problem Solving in Science and Mathematics is linked to the Federal University of Roraima, works together with the Professional Masters in Science Education and Academic Masters in Education of the State University of Roraima and with the Doctoral Programme of the Amazonian Network of Education in Science and Mathematics. The aim of the article is to analyse the contributions of the studies and research carried out by the Research Group in the state of Roraima based on the Historical-Cultural Theory of Activity in mathematics education in secondary, pre-university and university education. The research presented and discussed here used preferably qualitative methodological procedures and focused on student learning with respect to the mathematics curricular component. The results obtained in the studies carried out at the undergraduate, master's and doctoral levels point to advances in both theoretical-methodological procedures and student learning.
id IFMT_949453c4c321e37782f589f5c5975bef
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/183
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMARESULTADOS DEL GRUPO DE INVESTIGACIÓN “DIDÁCTICA DE LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN CIENCIAS Y MATEMÁTICA” EN EL ESTADO DE RORAIMARESULTADOS DO GRUPO DE PESQUISA DIDÁTICA DA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA DO ESTADO DE RORAIMATeoria da atividadeResolução de problemas em matemáticaAtividade de situações problema discenteSistema didático Galperin-Talízina-MajmutovActivity theoryProblem solving in mathematicsStudent problem situations activityGalperin-Talízina-Majmutov didactic systemTeoría de la actividadResolución de problemas en matemáticaActividad de situaciones problema docenteSistema didáctico Galperin-Talízina-MajmutovThe Didactic Research Group on Problem Solving in Science and Mathematics is linked to the Federal University of Roraima, works together with the Professional Masters in Science Education and Academic Masters in Education of the State University of Roraima and with the Doctoral Programme of the Amazonian Network of Education in Science and Mathematics. The aim of the article is to analyse the contributions of the studies and research carried out by the Research Group in the state of Roraima based on the Historical-Cultural Theory of Activity in mathematics education in secondary, pre-university and university education. The research presented and discussed here used preferably qualitative methodological procedures and focused on student learning with respect to the mathematics curricular component. The results obtained in the studies carried out at the undergraduate, master's and doctoral levels point to advances in both theoretical-methodological procedures and student learning.El Grupo de Investigación Didáctica en Resolución de Problemas en Ciencias y Matemática está estrechamente vinculado a la Universidad Federal de Roraima, y trabaja de conjunto con la Maestría Profesional en Enseñanza de las Ciencias, Maestría Académica en Educación de la Universidad Estadual de Roraima y con el Programa de Doctorado de la Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemática. El objetivo del artículo es analizar las contribuciones de los estudios e investigaciones realizadas por este Grupo investigativo en el estado de Roraima a partir de la Teoría Histórico-Cultural de la Actividad en la educación matemática en los niveles de secundaria, preuniversitaria y universitaria. La investigación aquí presentada y discutida utilizó principalmente los procedimientos metodológicos cualitativos y se centró en el aprendizaje de los estudiantes respecto al componente curricular de matemática. Los resultados obtenidos en los diferentes niveles de enseñanza de pregrado, maestría y doctorado apuntan avances tanto en los procedimientos teórico-metodológicos como en el aprendizaje de los estudiantes.O Grupo de Pesquisa Didática da Resolução de Problemas em Ciências e Matemática está vinculado à Universidade Federal de Roraima, trabalha em parceria com o Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Mestrado Acadêmico em Educação da Universidade Estadual de Roraima e com o Programa de Doutorado da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática. O objetivo do artigo é analisar as contribuições dos estudos e investigações realizados pelo Grupo de Pesquisa no estado de Roraima para a Teoria Histórico-Cultural da Atividade na Educação Matemática no ensino fundamental, médio e superior. As pesquisas aqui apresentadas e discutidas utilizaram procedimentos metodológicos preferencialmente qualitativos e se concentraram na aprendizagem discente referente ao componente curricular de matemática. Os resultados obtidos nos estudos realizados em nível de graduação, mestrado e doutorado na área de Educação Matemática, apontam avanços tanto nos procedimentos teórico-metodológicos quanto na aprendizagem discente.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18310.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22111.id1768Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22111Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22111Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221112526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/183/175Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo Feitosa, Soraya deSoares da Silva Oliveira, Naralina VianaTintorer Delgado, OscarGarcía Mendoza, Héctor José2023-05-25T00:38:52Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/183Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:38:52Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
RESULTADOS DEL GRUPO DE INVESTIGACIÓN “DIDÁCTICA DE LA RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS EN CIENCIAS Y MATEMÁTICA” EN EL ESTADO DE RORAIMA
RESULTADOS DO GRUPO DE PESQUISA DIDÁTICA DA RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA DO ESTADO DE RORAIMA
title RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
spellingShingle RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
Araújo Feitosa, Soraya de
Teoria da atividade
Resolução de problemas em matemática
Atividade de situações problema discente
Sistema didático Galperin-Talízina-Majmutov
Activity theory
Problem solving in mathematics
Student problem situations activity
Galperin-Talízina-Majmutov didactic system
Teoría de la actividad
Resolución de problemas en matemática
Actividad de situaciones problema docente
Sistema didáctico Galperin-Talízina-Majmutov
title_short RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
title_full RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
title_fullStr RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
title_full_unstemmed RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
title_sort RESULTS OF THE RESEARCH GROUP "DIDACTICS OF PROBLEM SOLVING IN SCIENCE AND MATHEMATICS" IN THE STATE OF RORAIMA
author Araújo Feitosa, Soraya de
author_facet Araújo Feitosa, Soraya de
Soares da Silva Oliveira, Naralina Viana
Tintorer Delgado, Oscar
García Mendoza, Héctor José
author_role author
author2 Soares da Silva Oliveira, Naralina Viana
Tintorer Delgado, Oscar
García Mendoza, Héctor José
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo Feitosa, Soraya de
Soares da Silva Oliveira, Naralina Viana
Tintorer Delgado, Oscar
García Mendoza, Héctor José
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da atividade
Resolução de problemas em matemática
Atividade de situações problema discente
Sistema didático Galperin-Talízina-Majmutov
Activity theory
Problem solving in mathematics
Student problem situations activity
Galperin-Talízina-Majmutov didactic system
Teoría de la actividad
Resolución de problemas en matemática
Actividad de situaciones problema docente
Sistema didáctico Galperin-Talízina-Majmutov
topic Teoria da atividade
Resolução de problemas em matemática
Atividade de situações problema discente
Sistema didático Galperin-Talízina-Majmutov
Activity theory
Problem solving in mathematics
Student problem situations activity
Galperin-Talízina-Majmutov didactic system
Teoría de la actividad
Resolución de problemas en matemática
Actividad de situaciones problema docente
Sistema didáctico Galperin-Talízina-Majmutov
description The Didactic Research Group on Problem Solving in Science and Mathematics is linked to the Federal University of Roraima, works together with the Professional Masters in Science Education and Academic Masters in Education of the State University of Roraima and with the Doctoral Programme of the Amazonian Network of Education in Science and Mathematics. The aim of the article is to analyse the contributions of the studies and research carried out by the Research Group in the state of Roraima based on the Historical-Cultural Theory of Activity in mathematics education in secondary, pre-university and university education. The research presented and discussed here used preferably qualitative methodological procedures and focused on student learning with respect to the mathematics curricular component. The results obtained in the studies carried out at the undergraduate, master's and doctoral levels point to advances in both theoretical-methodological procedures and student learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/183
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22111.id1768
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/183
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22111.id1768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/183/175
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22111
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22111
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22111
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939726946304