TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Gessyka Kalen Diniz, Silva, Natanael Charles da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699
Resumo: This study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education.
id IFMT_96d478789c6bf06d9c59b475d7216886
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/699
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATIONLA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN COMO ENFOQUE DIDÁCTICO DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOSO ENSINO POR INVESTIGAÇÃO COMO ABORDAGEM DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSAprendizagem significativaContextualização do ensino em EJAAbordagens metodológicas diversificadasMeaningful learningContextualization of teaching in YAEDiverse methodological approachesAprendizaje significativoContextualización de la enseñanza en EJADiversos enfoques metodológicosThis study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education.Este estudio tuvo como objetivo relatar una experiencia de inserción de elementos de enseñanza por investigación en la realidad de la Educación de Jóvenes y Adultos y discutir las posibilidades y matices que este abordaje didáctico puede traer a la Enseñanza de las Ciencias en este tipo de educación. La investigación tiene un enfoque empírico y cualitativo y se hizo uso de la Técnica de Elaboración y Análisis de Significados para el análisis de datos. Los sujetos fueron quince alumnos del 1er ciclo y diez del 2º ciclo de Educación de Jóvenes y Adultos de escuelas públicas del estado de Rio Grande do Norte. El enfoque de enseñanza basado en la investigación demostró ser relevante para la Enseñanza de las Ciencias en el contexto de la Educación de Jóvenes y Adultos, contribuyendo a despertar el interés y la participación de los estudiantes en las clases. Por lo tanto, se cree que cuanto más explorado por los docentes, mejor se puede aplicar y difundir el enfoque para la educación de jóvenes y adultos.O presente estudo objetivou relatar uma experiência de inserção de elementos do ensino por investigação na realidade da Educação de Jovens e Adultos e discutir sobre as possibilidades e nuances que essa abordagem didática pode trazer para o Ensino de Ciências nessa modalidade de educação. A pesquisa tem abordagem empírica e qualitativa e fez uso da Técnica de Elaboração e Análise de Significados para a análise dos dados. Os sujeitos foram quinze alunos do 1° ciclo e dez do 2° ciclo da Educação de Jovens e Adultos de escolas públicas do estado do Rio Grande do Norte. A abordagem de ensino por investigação se mostrou pertinente para o Ensino de Ciências no contexto da Educação de Jovens e Adultos, contribuindo para o despertar do interesse e envolvimento dos alunos nas aulas. Assim, acredita-se que, quanto mais explorada pelos docentes, a abordagem pode ser melhor aplicada e disseminada para a Educação de Jovens e Adultos.Revista Prática Docente2023-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/69910.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23041Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23041Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230412526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699/680Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Magnólia Fernandes Florêncio deLima, Gessyka Kalen DinizSilva, Natanael Charles da2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/699Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
LA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN COMO ENFOQUE DIDÁCTICO DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS
O ENSINO POR INVESTIGAÇÃO COMO ABORDAGEM DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS
title TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
spellingShingle TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
Aprendizagem significativa
Contextualização do ensino em EJA
Abordagens metodológicas diversificadas
Meaningful learning
Contextualization of teaching in YAE
Diverse methodological approaches
Aprendizaje significativo
Contextualización de la enseñanza en EJA
Diversos enfoques metodológicos
title_short TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
title_full TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
title_fullStr TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
title_full_unstemmed TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
title_sort TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
author Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
author_facet Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
Lima, Gessyka Kalen Diniz
Silva, Natanael Charles da
author_role author
author2 Lima, Gessyka Kalen Diniz
Silva, Natanael Charles da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de
Lima, Gessyka Kalen Diniz
Silva, Natanael Charles da
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem significativa
Contextualização do ensino em EJA
Abordagens metodológicas diversificadas
Meaningful learning
Contextualization of teaching in YAE
Diverse methodological approaches
Aprendizaje significativo
Contextualización de la enseñanza en EJA
Diversos enfoques metodológicos
topic Aprendizagem significativa
Contextualização do ensino em EJA
Abordagens metodológicas diversificadas
Meaningful learning
Contextualization of teaching in YAE
Diverse methodological approaches
Aprendizaje significativo
Contextualización de la enseñanza en EJA
Diversos enfoques metodológicos
description This study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699
10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699/680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23041
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23041
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23041
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944964583424