TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699 |
Resumo: | This study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education. |
id |
IFMT_96d478789c6bf06d9c59b475d7216886 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/699 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATIONLA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN COMO ENFOQUE DIDÁCTICO DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOSO ENSINO POR INVESTIGAÇÃO COMO ABORDAGEM DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOSAprendizagem significativaContextualização do ensino em EJAAbordagens metodológicas diversificadasMeaningful learningContextualization of teaching in YAEDiverse methodological approachesAprendizaje significativoContextualización de la enseñanza en EJADiversos enfoques metodológicosThis study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education.Este estudio tuvo como objetivo relatar una experiencia de inserción de elementos de enseñanza por investigación en la realidad de la Educación de Jóvenes y Adultos y discutir las posibilidades y matices que este abordaje didáctico puede traer a la Enseñanza de las Ciencias en este tipo de educación. La investigación tiene un enfoque empírico y cualitativo y se hizo uso de la Técnica de Elaboración y Análisis de Significados para el análisis de datos. Los sujetos fueron quince alumnos del 1er ciclo y diez del 2º ciclo de Educación de Jóvenes y Adultos de escuelas públicas del estado de Rio Grande do Norte. El enfoque de enseñanza basado en la investigación demostró ser relevante para la Enseñanza de las Ciencias en el contexto de la Educación de Jóvenes y Adultos, contribuyendo a despertar el interés y la participación de los estudiantes en las clases. Por lo tanto, se cree que cuanto más explorado por los docentes, mejor se puede aplicar y difundir el enfoque para la educación de jóvenes y adultos.O presente estudo objetivou relatar uma experiência de inserção de elementos do ensino por investigação na realidade da Educação de Jovens e Adultos e discutir sobre as possibilidades e nuances que essa abordagem didática pode trazer para o Ensino de Ciências nessa modalidade de educação. A pesquisa tem abordagem empírica e qualitativa e fez uso da Técnica de Elaboração e Análise de Significados para a análise dos dados. Os sujeitos foram quinze alunos do 1° ciclo e dez do 2° ciclo da Educação de Jovens e Adultos de escolas públicas do estado do Rio Grande do Norte. A abordagem de ensino por investigação se mostrou pertinente para o Ensino de Ciências no contexto da Educação de Jovens e Adultos, contribuindo para o despertar do interesse e envolvimento dos alunos nas aulas. Assim, acredita-se que, quanto mais explorada pelos docentes, a abordagem pode ser melhor aplicada e disseminada para a Educação de Jovens e Adultos.Revista Prática Docente2023-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/69910.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23041Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23041Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230412526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699/680Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Magnólia Fernandes Florêncio deLima, Gessyka Kalen DinizSilva, Natanael Charles da2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/699Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION LA ENSEÑANZA POR INVESTIGACIÓN COMO ENFOQUE DIDÁCTICO DE LA ENSEÑANZA DE LAS CIENCIAS EN EL CONTEXTO DE LA EDUCACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS O ENSINO POR INVESTIGAÇÃO COMO ABORDAGEM DIDÁTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO DA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS |
title |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
spellingShingle |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de Aprendizagem significativa Contextualização do ensino em EJA Abordagens metodológicas diversificadas Meaningful learning Contextualization of teaching in YAE Diverse methodological approaches Aprendizaje significativo Contextualización de la enseñanza en EJA Diversos enfoques metodológicos |
title_short |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
title_full |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
title_fullStr |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
title_full_unstemmed |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
title_sort |
TEACHING BY INVESTIGATION AS A DIDACTIC APPROACH TO SCIENCE TEACHING IN THE CONTEXT OF YOUTH AND ADULT EDUCATION |
author |
Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de |
author_facet |
Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de Lima, Gessyka Kalen Diniz Silva, Natanael Charles da |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Gessyka Kalen Diniz Silva, Natanael Charles da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Magnólia Fernandes Florêncio de Lima, Gessyka Kalen Diniz Silva, Natanael Charles da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem significativa Contextualização do ensino em EJA Abordagens metodológicas diversificadas Meaningful learning Contextualization of teaching in YAE Diverse methodological approaches Aprendizaje significativo Contextualización de la enseñanza en EJA Diversos enfoques metodológicos |
topic |
Aprendizagem significativa Contextualização do ensino em EJA Abordagens metodológicas diversificadas Meaningful learning Contextualization of teaching in YAE Diverse methodological approaches Aprendizaje significativo Contextualización de la enseñanza en EJA Diversos enfoques metodológicos |
description |
This study aimed to report an experience of inserting elements of teaching by investigation into the reality of Youth and Adult Education and to discuss the possibilities and nuances that this didactic approach can bring to Science Teaching in this type of education. The research has an empirical and qualitative approach and made use of the Technique of Elaboration and Analysis of Meanings for data analysis. The subjects were fifteen students from the 1st cycle and ten from the 2nd cycle of Youth and Adult Education from public schools in the state of Rio Grande do Norte. The research-based teaching approach proved to be relevant for Science Teaching in the context of Youth and Adult Education, contributing to awaken students' interest and involvement in classes. Thus, it is believed that the more explored by teachers, the better the approach can be applied and disseminated for youth and adult education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699 10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n2.e23041.id699 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/699/680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23041 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23041 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23041 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944964583424 |