Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605 |
Resumo: | The objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction. |
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Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teachingLa enseñanza de las ciencias y el uso de tecnomedia: estrategias para la enseñanza de la QuímicaA didática de ciências e o uso de recursos tecnopedagógicos: estratégias para o ensino de QuímicaLearning SoftwareScientific LearningChemistry teaching strategiesSoftware de aprendizajeAprendizaje científicoEstrategias de enseñanza de la químicaSoftwares de aprendizagemAprendizagem CientíficaEstratégias de ensino de químicaThe objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.El objetivo de la investigación es presentar un mapeo de un conjunto de estudios que abordan el uso de recursos tecnológicos, especialmente Recursos Educativos Abiertos (REA), Software Educativo (SE) y Objetos de Aprendizaje (AO) para la Enseñanza de Química. La estrategia de investigación exploratoria y método hipotético-deductivo hizo uso de una Revisión Sistemática de Literatura (RSL) entre los años 2005 y 2021, minada en repositorios digitales - SciELO, Google Scholar y Capes Periodical. Se buscó analizar una lista de artículos y publicaciones que trataran sobre el uso de tecnologías para la Enseñanza de la Química, con miras a obtener una RSL asociada al uso de estrategias didácticas en Química. El estudio demuestra que el uso de recursos tecnopedagógicos se configura como una estrategia de apoyo a la enseñanza-aprendizaje, favorable al aprendizaje científico, y está presente en espacios escolares/universitarios, sumando experiencias exitosas en el aumento de la capacidad de abstracción química.O objetivo da investigação é apresentar um mapeamento de um grupo de estudos que aborda o uso de recursos tecnológicos, em especial os Recursos Educacionais Abertos (REA), Softwares Educacionais (SE) e Objetos de Aprendizagem (AO) para o Ensino de Química. A estratégia exploratória de pesquisa e de método hipotético-dedutivo lançou mão de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL) entre os anos de 2005 até 2021 garimpada nos repositórios digitais - SciELO, Google Acadêmico e Periódico da Capes. Buscou-se analisar um rol de artigos e publicações que tratavam o uso das tecnologias para o Ensino de Química, com vistas a obtenção de uma RSL associada ao uso de estratégias didáticas na Química. O estudo demonstra que o uso de recursos tecnopedagógicos configura-se como estratégia de apoio ao ensino e aprendizagem, favoráveis à aprendizagem científica, e está presente nos espaços escolares/universitários agregando experiências exitosas no aumento da capacidade de abstração química.Revista Prática Docente2022-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/160510.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22072Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22072Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220722526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605/698Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Adriano SilveiraSilva, Maria Goretti de Vasconcelos Almeida, Maria Mozarina Beserra 2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1605Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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