Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Adriano Silveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Maria Goretti de Vasconcelos, Almeida, Maria Mozarina Beserra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605
Resumo: The objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.
id IFMT_a514fcf04fa38eb394a4b5dc1598363d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1605
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teachingLa enseñanza de las ciencias y el uso de tecnomedia: estrategias para la enseñanza de la QuímicaA didática de ciências e o uso de recursos tecnopedagógicos: estratégias para o ensino de QuímicaLearning SoftwareScientific LearningChemistry teaching strategiesSoftware de aprendizajeAprendizaje científicoEstrategias de enseñanza de la químicaSoftwares de aprendizagemAprendizagem CientíficaEstratégias de ensino de químicaThe objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.El objetivo de la investigación es presentar un mapeo de un conjunto de estudios que abordan el uso de recursos tecnológicos, especialmente Recursos Educativos Abiertos (REA), Software Educativo (SE) y Objetos de Aprendizaje (AO) para la Enseñanza de Química. La estrategia de investigación exploratoria y método hipotético-deductivo hizo uso de una Revisión Sistemática de Literatura (RSL) entre los años 2005 y 2021, minada en repositorios digitales - SciELO, Google Scholar y Capes Periodical. Se buscó analizar una lista de artículos y publicaciones que trataran sobre el uso de tecnologías para la Enseñanza de la Química, con miras a obtener una RSL asociada al uso de estrategias didácticas en Química. El estudio demuestra que el uso de recursos tecnopedagógicos se configura como una estrategia de apoyo a la enseñanza-aprendizaje, favorable al aprendizaje científico, y está presente en espacios escolares/universitarios, sumando experiencias exitosas en el aumento de la capacidad de abstracción química.O objetivo da investigação é apresentar um mapeamento de um grupo de estudos que aborda o uso de recursos tecnológicos, em especial os Recursos Educacionais Abertos (REA), Softwares Educacionais (SE) e Objetos de Aprendizagem (AO) para o Ensino de Química. A estratégia exploratória de pesquisa e de método hipotético-dedutivo lançou mão de uma Revisão Sistemática da Literatura (RSL) entre os anos de 2005 até 2021 garimpada nos repositórios digitais - SciELO, Google Acadêmico e Periódico da Capes. Buscou-se analisar um rol de artigos e publicações que tratavam o uso das tecnologias para o Ensino de Química, com vistas a obtenção de uma RSL associada ao uso de estratégias didáticas na Química. O estudo demonstra que o uso de recursos tecnopedagógicos configura-se como estratégia de apoio ao ensino e aprendizagem, favoráveis à aprendizagem científica, e está presente nos espaços escolares/universitários agregando experiências exitosas no aumento da capacidade de abstração química.Revista Prática Docente2022-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/160510.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22072Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22072Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220722526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605/698Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Adriano SilveiraSilva, Maria Goretti de Vasconcelos Almeida, Maria Mozarina Beserra 2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1605Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
La enseñanza de las ciencias y el uso de tecnomedia: estrategias para la enseñanza de la Química
A didática de ciências e o uso de recursos tecnopedagógicos: estratégias para o ensino de Química
title Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
spellingShingle Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
Machado, Adriano Silveira
Learning Software
Scientific Learning
Chemistry teaching strategies
Software de aprendizaje
Aprendizaje científico
Estrategias de enseñanza de la química
Softwares de aprendizagem
Aprendizagem Científica
Estratégias de ensino de química
title_short Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
title_full Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
title_fullStr Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
title_full_unstemmed Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
title_sort Science teaching and the use of technomedia: strategies for Chemistry teaching
author Machado, Adriano Silveira
author_facet Machado, Adriano Silveira
Silva, Maria Goretti de Vasconcelos
Almeida, Maria Mozarina Beserra
author_role author
author2 Silva, Maria Goretti de Vasconcelos
Almeida, Maria Mozarina Beserra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Adriano Silveira
Silva, Maria Goretti de Vasconcelos
Almeida, Maria Mozarina Beserra
dc.subject.por.fl_str_mv Learning Software
Scientific Learning
Chemistry teaching strategies
Software de aprendizaje
Aprendizaje científico
Estrategias de enseñanza de la química
Softwares de aprendizagem
Aprendizagem Científica
Estratégias de ensino de química
topic Learning Software
Scientific Learning
Chemistry teaching strategies
Software de aprendizaje
Aprendizaje científico
Estrategias de enseñanza de la química
Softwares de aprendizagem
Aprendizagem Científica
Estratégias de ensino de química
description The objective of the investigation is to present a mapping of a group of studies that addresses the use of technological resources, especially Open Educational Resources (OER), Educational Software (SE) and Learning Objects (AO) for Chemistry Teaching. The exploratory research strategy and hypothetical-deductive method made use of a Systematic Literature Review (RSL) between the years 2005 and 2021, mined in digital repositories - SciELO, Google Scholar and Capes Periodical. We sought to analyze a list of articles and publications that dealt with the use of technologies for the Teaching of Chemistry, with a view to obtaining a RSL associated with the use of didactic strategies in Chemistry. The study demonstrates that the use of techno-pedagogical resources is configured as a strategy to support teaching and learning, favorable to scientific learning, and is present in school/university spaces, adding successful experiences in increasing the capacity for chemical abstraction.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22072.id1605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1605/698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22072
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22072
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22072
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726374952960