THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324 |
Resumo: | The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network. |
id |
IFMT_b22b023dfe2d9543cedaa28c9860b456 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1324 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICEEL LUGAR DONDE EL ESTADO SE ENCUENTRA CON LA POBLACIÓN: LA PERCEPCIÓN DEL DOCENTE EN EL SERVICIO PÚBLICOO LUGAR QUE O ESTADO ENCONTRA A POPULAÇÃO: PERCEPÇÃO DO DOCENTE NO SERVIÇO PÚBLICOEducationStreet-level bureaucracyTeacher’s practiceExecutive SecretariatEducaciónBurocracia al nivel de la callePráctica docenteSecretario EjecutivoEducaçãoBurocracia de nível de ruaPrática docenteSecretariado ExecutivoThe perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.Se analiza la percepción de los burócratas de la calle, específicamente profesores de la Licenciatura de la Secretaría Ejecutiva de la IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva, en relación a su rol en la política pública educativa. La investigación exploratoria es cualitativa y utiliza entrevistas semiestructuradas. Los resultados son: 1) el profesor se inserta en una estructura burocrática institucional que orienta su desempeño y discreción; 2) se identificaron diversas expectativas, específicamente estudiantes desmotivados, una institución incapaz de articular un esfuerzo pedagógico convergente, docentes que enfrentan un entorno no ideal sin incentivos institucionales para prácticas pedagógicas comunes; 3) la discreción del maestro está relacionada con las condiciones del estudiante; 4) el maestro tiene libertad y no se ve amenazado por la alta dirección; 5) desajuste entre lo que quiere el alumno, planifica la gestión y lo ejecuta el docente. Este estudio contribuye a la agenda que aborda la labor docente en el sistema de educación pública.Analisa-se a percepção dos docentes do curso bacharelado em Secretariado Executivo do IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva em relação à sua atuação na política pública educacional, a partir de conceitos de burocracia de nível de rua. O estudo exploratório é qualitativo e faz uso de entrevista semiestruturada. Os resultados são: 1) o docente está inserido em uma estrutura burocrática institucional que pauta a sua atuação e discricionariedade; 2) foram identificadas expectativas diversas, propriamente discentes desmotivados, instituição incapaz de articular um esforço pedagógico convergente, docentes que enfrentam um ambiente não ideal sem incentivos institucionais para práticas pedagógicas comuns; 3) a discricionariedade do docente se relaciona com as condições do discente; 4) o docente possui liberdade e não sofre ameaças da gestão superior; 5) dissintonia entre o que deseja o discente, planeja a gestão e executa o docente. Este artigo contribui com a agenda que trata do trabalho docente na rede pública de educação.Revista Prática Docente2022-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/132410.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e002Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e002Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324/597Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Filho, José Vinicius daOliveira, Tatiane de OliveiraPinto, Luiz Renato de SouzaSantos, Milena Raquel Vital dos2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1324Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE EL LUGAR DONDE EL ESTADO SE ENCUENTRA CON LA POBLACIÓN: LA PERCEPCIÓN DEL DOCENTE EN EL SERVICIO PÚBLICO O LUGAR QUE O ESTADO ENCONTRA A POPULAÇÃO: PERCEPÇÃO DO DOCENTE NO SERVIÇO PÚBLICO |
title |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
spellingShingle |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE Costa Filho, José Vinicius da Education Street-level bureaucracy Teacher’s practice Executive Secretariat Educación Burocracia al nivel de la calle Práctica docente Secretario Ejecutivo Educação Burocracia de nível de rua Prática docente Secretariado Executivo |
title_short |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
title_full |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
title_fullStr |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
title_full_unstemmed |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
title_sort |
THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE |
author |
Costa Filho, José Vinicius da |
author_facet |
Costa Filho, José Vinicius da Oliveira, Tatiane de Oliveira Pinto, Luiz Renato de Souza Santos, Milena Raquel Vital dos |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Tatiane de Oliveira Pinto, Luiz Renato de Souza Santos, Milena Raquel Vital dos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Filho, José Vinicius da Oliveira, Tatiane de Oliveira Pinto, Luiz Renato de Souza Santos, Milena Raquel Vital dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Street-level bureaucracy Teacher’s practice Executive Secretariat Educación Burocracia al nivel de la calle Práctica docente Secretario Ejecutivo Educação Burocracia de nível de rua Prática docente Secretariado Executivo |
topic |
Education Street-level bureaucracy Teacher’s practice Executive Secretariat Educación Burocracia al nivel de la calle Práctica docente Secretario Ejecutivo Educação Burocracia de nível de rua Prática docente Secretariado Executivo |
description |
The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324/597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e002 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e002 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e002 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726208229376 |