HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/403 |
Resumo: | Biology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology. |
id |
IFMT_b4a1c0d19dd7eff18c69040a939bd965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/403 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAFENSINO HÍBRIDO DE HISTOLOGIA EM TURMAS DE INCLUSÃO DE SURDOSBiologiaEnsino MédioSequência DidáticaObjetos Educacionais DigitaisTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoBiologyHigh SchoolDidactic SequenceDigital Educational ObjectsDigital Information and Communication TechnologiesBiology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology.O Ensino de Biologia no Brasil se caracteriza por utilizar uma metodologia predominante expositiva e, somando-se a isso, no caso dos surdos, não há um material didático específico. Então, este estudo objetiva produzir e analisar uma sequência didática de histologia, utilizando a concepção de Ensino Híbrido para surdos, em turmas de inclusão, assumindo essa metodologia como uma contribuição para processo de ensino e aprendizagem dos demais estudantes da classe inclusiva. A metodologia consistiu no desenvolvimento do conteúdo de histologia, utilizando o Ensino Híbrido com atividades investigativas, Objetos Educacionais Digitais (OED): webquest, sway® e kahoot® e autoavaliação. Estavam envolvidos 61 ouvintes e um surdo do 1º ano do Ensino Médio de um colégio estadual do Paraná. Os estudantes participaram de forma ativa em todas as atividades, e a inclusão de surdos foi colocada em prática viabilizando o acesso a materiais e atividades bilíngues que promoveram a construção de conhecimentos em histologia.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40310.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-18832526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/403/394Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRachid Martins, Joseane MariaRocha Piemonte, Mariana da2023-06-02T00:42:01Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/403Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:01Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF ENSINO HÍBRIDO DE HISTOLOGIA EM TURMAS DE INCLUSÃO DE SURDOS |
title |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
spellingShingle |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF Rachid Martins, Joseane Maria Biologia Ensino Médio Sequência Didática Objetos Educacionais Digitais Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Biology High School Didactic Sequence Digital Educational Objects Digital Information and Communication Technologies |
title_short |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
title_full |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
title_fullStr |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
title_full_unstemmed |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
title_sort |
HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF |
author |
Rachid Martins, Joseane Maria |
author_facet |
Rachid Martins, Joseane Maria Rocha Piemonte, Mariana da |
author_role |
author |
author2 |
Rocha Piemonte, Mariana da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rachid Martins, Joseane Maria Rocha Piemonte, Mariana da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biologia Ensino Médio Sequência Didática Objetos Educacionais Digitais Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Biology High School Didactic Sequence Digital Educational Objects Digital Information and Communication Technologies |
topic |
Biologia Ensino Médio Sequência Didática Objetos Educacionais Digitais Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação Biology High School Didactic Sequence Digital Educational Objects Digital Information and Communication Technologies |
description |
Biology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/403 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/403 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/403/394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943202975744 |