HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Joseane Maria Rachid
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Piemonte, Mariana da Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/863
Resumo: Biology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology.
id IFMT_bdf66c8a48727272fe5a0c3eb6df94b6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/863
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAFENSINO HÍBRIDO DE HISTOLOGIA EM TURMAS DE INCLUSÃO DE SURDOSHistologyHigh SchoolDeafDigital Educational ObjectsDigital Information and Communication TechnologiesHistologiaEnsino MédioSurdosObjetos Educacionais DigitaisTecnologias Digitais de Informação e ComunicaçãoBiology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology.O Ensino de Biologia no Brasil se caracteriza por utilizar uma metodologia predominante expositiva e, somando-se a isso, no caso dos surdos, não há um material didático específico. Então, este estudo objetiva produzir e analisar uma sequência didática de histologia, utilizando a concepção de Ensino Híbrido para surdos, em turmas de inclusão, assumindo essa metodologia como uma contribuição para processo de ensino e aprendizagem dos demais estudantes da classe inclusiva. A metodologia consistiu no desenvolvimento do conteúdo de histologia, utilizando o Ensino Híbrido com atividades investigativas, Objetos Educacionais Digitais (OED): webquest, sway® e kahoot® e autoavaliação. Estavam envolvidos 61 ouvintes e um surdo do 1º ano do Ensino Médio de um colégio estadual do Paraná. Os estudantes participaram de forma ativa em todas as atividades, e a inclusão de surdos foi colocada em prática viabilizando o acesso a materiais e atividades bilíngues que promoveram a construção de conhecimentos em histologia.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/86310.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1865-1883Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1865-1883Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-18832526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/863/413Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Joseane Maria RachidPiemonte, Mariana da Rocha2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/863Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
ENSINO HÍBRIDO DE HISTOLOGIA EM TURMAS DE INCLUSÃO DE SURDOS
title HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
spellingShingle HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
Martins, Joseane Maria Rachid
Histology
High School
Deaf
Digital Educational Objects
Digital Information and Communication Technologies
Histologia
Ensino Médio
Surdos
Objetos Educacionais Digitais
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
title_short HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
title_full HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
title_fullStr HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
title_full_unstemmed HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
title_sort HYBRID TEACHING OF HISTOLOGY IN INCLUSION CLASSES FOR THE DEAF
author Martins, Joseane Maria Rachid
author_facet Martins, Joseane Maria Rachid
Piemonte, Mariana da Rocha
author_role author
author2 Piemonte, Mariana da Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Joseane Maria Rachid
Piemonte, Mariana da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Histology
High School
Deaf
Digital Educational Objects
Digital Information and Communication Technologies
Histologia
Ensino Médio
Surdos
Objetos Educacionais Digitais
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
topic Histology
High School
Deaf
Digital Educational Objects
Digital Information and Communication Technologies
Histologia
Ensino Médio
Surdos
Objetos Educacionais Digitais
Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação
description Biology teaching in Brazil, is characterized by using a predominantly expository methodology, and, for the deaf students, there is no specific didactic material. So, this study aims to produce and analyze a didactic sequence of histology, using the Hybrid Teaching for deaf people concept in inclusion classes, assuming this methodology, as a contribution to the teaching-learning process for the other inclusive classes students. The methodology consisted of the development of histology content, using Hybrid Teaching with investigative activities, Digital Educational Objects (DEO), webquest, sway® e kahoot® and self-evaluation. One deaf and more 61 listeners students, from the 1st year of high school from a state school in Paraná, were actively involved in all activities, and the deaf inclusion was put into practice enabling access to materials and bilingual activities that promoted the construction of knowledge in histology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/863
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/863
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1865-1883.id863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/863/413
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1865-1883
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1865-1883
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1865-1883
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724887023616