Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Fabio Neves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Coimbra, Mayco Pereira, Araújo, Vanessa Santiago, Rodrigues, Fábio Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826
Resumo: This paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production.   [1] The same as Multiverses.
id IFMT_b60da81706a10299055f5153a220712f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/826
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on BiologyAnálisis Epistemológico de textos que componen los libros didácticos de Ciencias Naturales: Enfoque en BiologíaAnálise Epistemológica de textos que compõem os livros didáticos de Ciências da natureza: Enfoque em BiologiaCiênciasBiologiaLivro didáticoEpistemologiaSciencesBiologyTextbookEpistemologyCienciasBiologíaLibro de textoEpistemología. Enseñanza de la músicaThis paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production.   [1] The same as Multiverses.El presente artículo tuvo como objetivo realizar un análisis epistemológico en libros de Ciencias Naturales con enfoque en textos de Biología de la Escuela Secundaria, una investigación cualitativa del tipo revisión bibliográfica. Para llevar a cabo los análisis, se utilizaron libros de texto que conforman una colección de seis volúmenes denominada “Multiversos”, de la editorial FTD, recogiendo fragmentos que demuestran evidencias de un abordaje científico de las bases epistemológicas. Como resultado, se evidenció que la presente colección aún trae muchos vestigios de una visión deformada de la Ciencia, y muchos extractos resaltan aspectos que pueden confundir la lectura de un estudiante e incluso del profesor sobre las concepciones de la Ciencia. Como consideraciones, presentamos una secuencia de clases con el objetivo de proponer a los profesores de Ciencias un nuevo enfoque, objetivando deconstruir la visión distorsionada de la Ciencia y potenciar el sentido crítico por parte de los estudiantes sobre la producción científica.O presente artigo objetivou realizar uma análise epistemológica em livros de Ciências da Natureza com foco nos textos de Biologia do Ensino Médio, uma pesquisa qualitativa do tipo revisão bibliográfica. Para as análises, usou-se livros didáticos que compõem uma coleção de seis volumes chamada “Multiversos”, da editora FTD, coletando-se fragmentos que demonstram evidências de uma abordagem científica frente às bases epistemológicas. Como resultado, evidenciou-se que a presente coleção ainda traz muitos vestígios de uma visão deformada da Ciência, sendo que muitos trechos deixam em evidência aspectos que podem confundir a leitura de um estudante e até mesmo do professor sobre as concepções de Ciência. Como considerações, apresentamos uma sequência de aulas com o objetivo de propor aos professores de Ciências uma nova abordagem, visando desconstruir a visão deturpada da Ciência e potencializando o senso crítico por parte dos estudantes sobre a produção científica.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82610.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826/740Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Fabio NevesCoimbra, Mayco PereiraAraújo, Vanessa SantiagoRodrigues, Fábio Matos2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/826Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
Análisis Epistemológico de textos que componen los libros didácticos de Ciencias Naturales: Enfoque en Biología
Análise Epistemológica de textos que compõem os livros didáticos de Ciências da natureza: Enfoque em Biologia
title Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
spellingShingle Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
Ribeiro, Fabio Neves
Ciências
Biologia
Livro didático
Epistemologia
Sciences
Biology
Textbook
Epistemology
Ciencias
Biología
Libro de texto
Epistemología
. Enseñanza de la música
title_short Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
title_full Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
title_fullStr Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
title_full_unstemmed Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
title_sort Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
author Ribeiro, Fabio Neves
author_facet Ribeiro, Fabio Neves
Coimbra, Mayco Pereira
Araújo, Vanessa Santiago
Rodrigues, Fábio Matos
author_role author
author2 Coimbra, Mayco Pereira
Araújo, Vanessa Santiago
Rodrigues, Fábio Matos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Fabio Neves
Coimbra, Mayco Pereira
Araújo, Vanessa Santiago
Rodrigues, Fábio Matos
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências
Biologia
Livro didático
Epistemologia
Sciences
Biology
Textbook
Epistemology
Ciencias
Biología
Libro de texto
Epistemología
. Enseñanza de la música
topic Ciências
Biologia
Livro didático
Epistemologia
Sciences
Biology
Textbook
Epistemology
Ciencias
Biología
Libro de texto
Epistemología
. Enseñanza de la música
description This paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production.   [1] The same as Multiverses.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826/740
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109
Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068945026449408