Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826 |
Resumo: | This paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production. [1] The same as Multiverses. |
id |
IFMT_b60da81706a10299055f5153a220712f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/826 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on BiologyAnálisis Epistemológico de textos que componen los libros didácticos de Ciencias Naturales: Enfoque en BiologíaAnálise Epistemológica de textos que compõem os livros didáticos de Ciências da natureza: Enfoque em BiologiaCiênciasBiologiaLivro didáticoEpistemologiaSciencesBiologyTextbookEpistemologyCienciasBiologíaLibro de textoEpistemología. Enseñanza de la músicaThis paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production. [1] The same as Multiverses.El presente artículo tuvo como objetivo realizar un análisis epistemológico en libros de Ciencias Naturales con enfoque en textos de Biología de la Escuela Secundaria, una investigación cualitativa del tipo revisión bibliográfica. Para llevar a cabo los análisis, se utilizaron libros de texto que conforman una colección de seis volúmenes denominada “Multiversos”, de la editorial FTD, recogiendo fragmentos que demuestran evidencias de un abordaje científico de las bases epistemológicas. Como resultado, se evidenció que la presente colección aún trae muchos vestigios de una visión deformada de la Ciencia, y muchos extractos resaltan aspectos que pueden confundir la lectura de un estudiante e incluso del profesor sobre las concepciones de la Ciencia. Como consideraciones, presentamos una secuencia de clases con el objetivo de proponer a los profesores de Ciencias un nuevo enfoque, objetivando deconstruir la visión distorsionada de la Ciencia y potenciar el sentido crítico por parte de los estudiantes sobre la producción científica.O presente artigo objetivou realizar uma análise epistemológica em livros de Ciências da Natureza com foco nos textos de Biologia do Ensino Médio, uma pesquisa qualitativa do tipo revisão bibliográfica. Para as análises, usou-se livros didáticos que compõem uma coleção de seis volumes chamada “Multiversos”, da editora FTD, coletando-se fragmentos que demonstram evidências de uma abordagem científica frente às bases epistemológicas. Como resultado, evidenciou-se que a presente coleção ainda traz muitos vestígios de uma visão deformada da Ciência, sendo que muitos trechos deixam em evidência aspectos que podem confundir a leitura de um estudante e até mesmo do professor sobre as concepções de Ciência. Como considerações, apresentamos uma sequência de aulas com o objetivo de propor aos professores de Ciências uma nova abordagem, visando desconstruir a visão deturpada da Ciência e potencializando o senso crítico por parte dos estudantes sobre a produção científica.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82610.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826/740Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Fabio NevesCoimbra, Mayco PereiraAraújo, Vanessa SantiagoRodrigues, Fábio Matos2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/826Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology Análisis Epistemológico de textos que componen los libros didácticos de Ciencias Naturales: Enfoque en Biología Análise Epistemológica de textos que compõem os livros didáticos de Ciências da natureza: Enfoque em Biologia |
title |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
spellingShingle |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology Ribeiro, Fabio Neves Ciências Biologia Livro didático Epistemologia Sciences Biology Textbook Epistemology Ciencias Biología Libro de texto Epistemología . Enseñanza de la música |
title_short |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
title_full |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
title_fullStr |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
title_full_unstemmed |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
title_sort |
Epistemological Analysis of Texts in Natural Sciences Textbooks: Focus on Biology |
author |
Ribeiro, Fabio Neves |
author_facet |
Ribeiro, Fabio Neves Coimbra, Mayco Pereira Araújo, Vanessa Santiago Rodrigues, Fábio Matos |
author_role |
author |
author2 |
Coimbra, Mayco Pereira Araújo, Vanessa Santiago Rodrigues, Fábio Matos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Fabio Neves Coimbra, Mayco Pereira Araújo, Vanessa Santiago Rodrigues, Fábio Matos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências Biologia Livro didático Epistemologia Sciences Biology Textbook Epistemology Ciencias Biología Libro de texto Epistemología . Enseñanza de la música |
topic |
Ciências Biologia Livro didático Epistemologia Sciences Biology Textbook Epistemology Ciencias Biología Libro de texto Epistemología . Enseñanza de la música |
description |
This paper aimed to conduct an epistemological analysis of Natural Sciences textbooks with a focus on Biology texts in High School, through a qualitative research method employing a literature review. The analysis utilized textbooks from a six-volume collection called “Multiversos[1],” published by FTD, extracting fragments that demonstrate evidence of a scientific approach to epistemological foundations. The results revealed that this collection still exhibits many traces of a distorted view of Science, with numerous passages highlighting aspects that could potentially confuse both students and teachers regarding scientific concepts. In conclusion, we propose a sequence of lessons to introduce Science educators to a new approach, seeking to deconstruct the distorted perception of Science and enhance students' critical thinking regarding scientific production. [1] The same as Multiverses. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23109.id826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/826/740 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109 Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23109 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068945026449408 |