Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013 |
Resumo: | Textbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks. |
id |
SBEnBio_19df29782233f9dd71cb34358ca3ebe5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1013 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooksAnálisis de la contribución de la historia de la Ciencia a la enseñanza de la teoría celular en los libros de texto de BiologíaAnálise da contribuição da história da ciência ao ensino da teoria celular em livros didáticos de Biologia Ensino de ciênciasEnsino de BiologiaLivro didáticoTeoria CelularVisões Deformadas de Ciência.Livro DidáticoBiologiaScience teachingBiology TeachingTextbookCell TheoryDeformed Views of ScienceTextbook BiologyEnseñanza de las CienciasEnseñanza de BiologíaLibro didácticoTeoría CelularVisiones Deformadas de Ciencia.Libro de texto BiologíaTextbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks.Los libros didácticos constituyen una importante fuente de consulta de profesores; incluyendo, por ejemplo, temas relacionados a la historia de la Teoría Celular. Dentro de esa perspectiva, esta investigación analizó cómo los libros didácticos de Biología han abordado cuestiones históricas relacionadas a la Teoría Celular. Para eso, fueron seleccionados tres libros didácticos, los cuales fueron analizados para verificar cómo los autores utilizaron la Historia de la Ciencia al contextualizar temas relacionados a la Teoría Celular. Se trata de una investigación cualitativa, con análisis bibliográfico y documental. Como metodología de análisis empleamos el Análisis de Contenido estableciendo como categorías algunas de las visiones deformadas presentadas por Gil Pérez y colaboradores. Los resultados revelaron que muchas de las visiones deformadas de ciencia se reproducen en los libros didácticos.Os livros didáticos constituem importante fonte de pesquisa dos professores, incluindo, por exemplo, temas relacionados à história da Teoria Celular. Nessa perspectiva, esta pesquisa analisou como os livros didáticos de biologia, do ensino médio, têm trabalhado as questões históricas relacionadas à Teoria Celular. Para isso, foram selecionados três livros didáticos, os quais foram analisados para verificar como os autores utilizaram a História da Ciência, ao contextualizarem temas relacionados à Teoria Celular. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com análise bibliográfica e documental. Como metodologia de análise, empregamos a Análise de Conteúdo, estabelecendo, como categorias, algumas das visões deformadas apresentadas por Gil Pérez e colaboradores. Os resultados revelaram que muitas das visões deformadas de ciência são reproduzidas nos livros didáticos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/101310.46667/renbio.v16inesp.1.1013SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 865-887Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 865-887Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 865-8872763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013/442Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira, Adeilson Moizés deAlmeida, José Adolfo Mota deMoritz, Jaqueline2023-12-13T13:57:01Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1013Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-13T13:57:01Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks Análisis de la contribución de la historia de la Ciencia a la enseñanza de la teoría celular en los libros de texto de Biología Análise da contribuição da história da ciência ao ensino da teoria celular em livros didáticos de Biologia |
title |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
spellingShingle |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks Oliveira, Adeilson Moizés de Ensino de ciências Ensino de Biologia Livro didático Teoria Celular Visões Deformadas de Ciência. Livro Didático Biologia Science teaching Biology Teaching Textbook Cell Theory Deformed Views of Science Textbook Biology Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de Biología Libro didáctico Teoría Celular Visiones Deformadas de Ciencia. Libro de texto Biología |
title_short |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
title_full |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
title_fullStr |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
title_full_unstemmed |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
title_sort |
Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks |
author |
Oliveira, Adeilson Moizés de |
author_facet |
Oliveira, Adeilson Moizés de Almeida, José Adolfo Mota de Moritz, Jaqueline |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, José Adolfo Mota de Moritz, Jaqueline |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Adeilson Moizés de Almeida, José Adolfo Mota de Moritz, Jaqueline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Ensino de Biologia Livro didático Teoria Celular Visões Deformadas de Ciência. Livro Didático Biologia Science teaching Biology Teaching Textbook Cell Theory Deformed Views of Science Textbook Biology Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de Biología Libro didáctico Teoría Celular Visiones Deformadas de Ciencia. Libro de texto Biología |
topic |
Ensino de ciências Ensino de Biologia Livro didático Teoria Celular Visões Deformadas de Ciência. Livro Didático Biologia Science teaching Biology Teaching Textbook Cell Theory Deformed Views of Science Textbook Biology Enseñanza de las Ciencias Enseñanza de Biología Libro didáctico Teoría Celular Visiones Deformadas de Ciencia. Libro de texto Biología |
description |
Textbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013 10.46667/renbio.v16inesp.1.1013 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013/442 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 865-887 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 865-887 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 865-887 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866106425344 |