Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Adeilson Moizés de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, José Adolfo Mota de, Moritz, Jaqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013
Resumo: Textbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks.
id SBEnBio_19df29782233f9dd71cb34358ca3ebe5
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1013
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooksAnálisis de la contribución de la historia de la Ciencia a la enseñanza de la teoría celular en los libros de texto de BiologíaAnálise da contribuição da história da ciência ao ensino da teoria celular em livros didáticos de Biologia Ensino de ciênciasEnsino de BiologiaLivro didáticoTeoria CelularVisões Deformadas de Ciência.Livro DidáticoBiologiaScience teachingBiology TeachingTextbookCell TheoryDeformed Views of ScienceTextbook BiologyEnseñanza de las CienciasEnseñanza de BiologíaLibro didácticoTeoría CelularVisiones Deformadas de Ciencia.Libro de texto BiologíaTextbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks.Los libros didácticos constituyen una importante fuente de consulta de profesores; incluyendo, por ejemplo, temas relacionados a la historia de la Teoría Celular. Dentro de esa perspectiva, esta investigación analizó cómo los libros didácticos de Biología han abordado cuestiones históricas relacionadas a la Teoría Celular. Para eso, fueron seleccionados tres libros didácticos, los cuales fueron analizados para verificar cómo los autores utilizaron la Historia de la Ciencia al contextualizar temas relacionados a la Teoría Celular. Se trata de una investigación cualitativa, con análisis bibliográfico y documental. Como metodología de análisis empleamos el Análisis de Contenido estableciendo como categorías algunas de las visiones deformadas presentadas por Gil Pérez y colaboradores. Los resultados revelaron que muchas de las visiones deformadas de ciencia se reproducen en los libros didácticos.Os livros didáticos constituem importante fonte de pesquisa dos professores, incluindo, por exemplo, temas relacionados à história da Teoria Celular. Nessa perspectiva, esta pesquisa analisou como os livros didáticos de biologia, do ensino médio, têm trabalhado as questões históricas relacionadas à Teoria Celular. Para isso, foram selecionados três livros didáticos, os quais foram analisados para verificar como os autores utilizaram a História da Ciência, ao contextualizarem temas relacionados à Teoria Celular. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, com análise bibliográfica e documental. Como metodologia de análise, empregamos a Análise de Conteúdo, estabelecendo, como categorias, algumas das visões deformadas apresentadas por Gil Pérez e colaboradores. Os resultados revelaram que muitas das visões deformadas de ciência são reproduzidas nos livros didáticos.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/101310.46667/renbio.v16inesp.1.1013SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 865-887Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 865-887Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 865-8872763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013/442Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira, Adeilson Moizés deAlmeida, José Adolfo Mota deMoritz, Jaqueline2023-12-13T13:57:01Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1013Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-13T13:57:01Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
Análisis de la contribución de la historia de la Ciencia a la enseñanza de la teoría celular en los libros de texto de Biología
Análise da contribuição da história da ciência ao ensino da teoria celular em livros didáticos de Biologia
title Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
spellingShingle Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
Oliveira, Adeilson Moizés de
Ensino de ciências
Ensino de Biologia
Livro didático
Teoria Celular
Visões Deformadas de Ciência.
Livro Didático
Biologia
Science teaching
Biology Teaching
Textbook
Cell Theory
Deformed Views of Science
Textbook
Biology
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de Biología
Libro didáctico
Teoría Celular
Visiones Deformadas de Ciencia.
Libro de texto
Biología
title_short Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
title_full Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
title_fullStr Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
title_full_unstemmed Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
title_sort Analysis of the contribution of the history of science To the teaching of cell theory in Biology textbooks
author Oliveira, Adeilson Moizés de
author_facet Oliveira, Adeilson Moizés de
Almeida, José Adolfo Mota de
Moritz, Jaqueline
author_role author
author2 Almeida, José Adolfo Mota de
Moritz, Jaqueline
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Adeilson Moizés de
Almeida, José Adolfo Mota de
Moritz, Jaqueline
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Ensino de Biologia
Livro didático
Teoria Celular
Visões Deformadas de Ciência.
Livro Didático
Biologia
Science teaching
Biology Teaching
Textbook
Cell Theory
Deformed Views of Science
Textbook
Biology
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de Biología
Libro didáctico
Teoría Celular
Visiones Deformadas de Ciencia.
Libro de texto
Biología
topic Ensino de ciências
Ensino de Biologia
Livro didático
Teoria Celular
Visões Deformadas de Ciência.
Livro Didático
Biologia
Science teaching
Biology Teaching
Textbook
Cell Theory
Deformed Views of Science
Textbook
Biology
Enseñanza de las Ciencias
Enseñanza de Biología
Libro didáctico
Teoría Celular
Visiones Deformadas de Ciencia.
Libro de texto
Biología
description Textbooks are an important source of research for teachers; including, for example, topics related to the history of Cell Theory. In this perspective, this research analyzed how the textbooks of Biology have worked the historical issues related to the Cell Theory. Thereby, three textbooks were selected, which were analyzed to verify how the authors used the History of Science when contextualizing themes related to Cell Theory. This is a qualitative research, with bibliographical and documentary analysis. As an analysis methodology we use Content Analysis establishing as categories some of the deformed views presented by Gil Pérez and collaborators. The results revealed that many of the warped views of science are reproduced in textbooks.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013
10.46667/renbio.v16inesp.1.1013
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1013/442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 865-887
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 865-887
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 865-887
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866106425344