REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290 |
Resumo: | In this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way. |
id |
IFMT_b6f0901559ef0f5d84c487ca65155482 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/290 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASSREFLEXIONES ACERCA DE LA ACCIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESA: TRANSPOSICIÓN DIDÁCTICA EN UNA CLASE DE PUNTUACIÓNREFLEXÕES ACERCA DA AÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: TRANSPOSIÇÃO DIDÁTICA EM UMA AULA DE PONTUAÇÃOTeoriaPráticaAção docenteTransposição didáticaTheoryPracticeTeaching actionDidactic transpositionTeoríaPrácticaAcción docenteTransposición didácticaIn this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way.En este artículo, partimos de la problemática de que el docente no suscite reflexiones sobre la manera como ocurre el proceso de transposición didáctica de un determinado contenido. Nuestro objetivo central es discutir la práctica docente en este proceso, centrándose en el contenido de puntuación. Con respaldo en los presupuestos teóricos de Verret (1975) y Bakhtin (1992), metodológicamente, seleccionamos una clase impartida a una clase del 6º año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública situada en el noroeste de Paraná, para analizar, de modo específico, las adaptaciones efectuadas en la planificación, además de comprender las características de la transposición didáctica. Los resultados evidencian la necesidad de hacer adaptaciones de la teoría a la práctica, a considerar el contexto de la clase, así como el nivel cognitivo de los estudiantes. Concluimos que el saber científico requiere ser moldeado en un saber escolarizado por medio de estrategias que contribuyan para la comprensión del contenido de forma más eficaz y contextualizada.Neste artigo, partimos da problemática de o docente não suscitar reflexões quanto à maneira como ocorre o processo de transposição didática de um determinado conteúdo. Nosso objetivo central é discutir a prática docente nesse processo, focando-se no conteúdo de pontuação. Com respaldo nos pressupostos teóricos de Verret (1975) e Bakhtin (1992), metodologicamente, selecionamos uma aula ministrada a uma turma do 6º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública situada no noroeste do Paraná, para analisar, de modo específico, as adequações efetuadas no planejamento, além de compreender as características da transposição didática. Os resultados evidenciam a necessidade de fazer adaptações da teoria à prática, a considerar o contexto da turma, bem como o nível cognitivo dos estudantes. Concluímos que o saber científico requer ser moldado em um saber escolarizado por meio de estratégias que contribuam para o entendimento do conteúdo de forma mais eficaz e contextualizada.Revista Prática Docente2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/29010.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290/279Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTarlau Balieiro, LuanOkamoto Luca, Cindy MayumiBuzato Ritter, Lilian Cristina2023-05-25T23:13:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/290Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T23:13:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS REFLEXIONES ACERCA DE LA ACCIÓN DOCENTE PARA LA ENSEÑANZA DE LENGUA PORTUGUESA: TRANSPOSICIÓN DIDÁCTICA EN UNA CLASE DE PUNTUACIÓN REFLEXÕES ACERCA DA AÇÃO DOCENTE PARA O ENSINO DE LÍNGUA PORTUGUESA: TRANSPOSIÇÃO DIDÁTICA EM UMA AULA DE PONTUAÇÃO |
title |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
spellingShingle |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS Tarlau Balieiro, Luan Teoria Prática Ação docente Transposição didática Theory Practice Teaching action Didactic transposition Teoría Práctica Acción docente Transposición didáctica |
title_short |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
title_full |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
title_fullStr |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
title_full_unstemmed |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
title_sort |
REFLECTIONS ON THE TEACHING ACTION FOR THE TEACHING OF PORTUGUESE LANGUAGE: DIDACTIC TRANSPOSITION IN A PUNCTUATION CLASS |
author |
Tarlau Balieiro, Luan |
author_facet |
Tarlau Balieiro, Luan Okamoto Luca, Cindy Mayumi Buzato Ritter, Lilian Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Okamoto Luca, Cindy Mayumi Buzato Ritter, Lilian Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tarlau Balieiro, Luan Okamoto Luca, Cindy Mayumi Buzato Ritter, Lilian Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Prática Ação docente Transposição didática Theory Practice Teaching action Didactic transposition Teoría Práctica Acción docente Transposición didáctica |
topic |
Teoria Prática Ação docente Transposição didática Theory Practice Teaching action Didactic transposition Teoría Práctica Acción docente Transposición didáctica |
description |
In this article, we start from the problem of the teacher not raising reflections on how the process of didactic transposition of a certain content occurs. Our main objective is to discuss the teaching practice in this process, focusing on the content of punctuation. Based on the theoretical assumptions of Verret (1975) and Bakhtin (1992), methodologically, we selected a class taught to a 6th grade elementary school of a public school located in the northwest of Paraná, to analyze, in a specific way, the adjustments made in the planning, besides understanding the characteristics of the didactic transposition. The results show the need to adapt theory to practice, considering the class context, as well as the students' cognitive level. We conclude that scientific knowledge requires to be shaped in an educated knowledge through strategies that contribute to the understanding of content in a more effective and contextualized way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e078.id1187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/290/279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e078 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941309247488 |