Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Gladys
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bonamino, Alicia, Correa, Erisson Viana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199
Resumo: This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school.
id UNESP-15_fb66df69f4798d488248f2d292345449
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9199
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school studentsTransposición didáctica en alfabetización: una aproximación a partir de cuadernos escolaresTransposição didática em alfabetização: Uma aproximação a partir de cadernos escolaresDidactic transposition. Literacy. School notebooks.Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica.Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática.This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school.Este texto presenta algunas reflexiones sobre énfasis de prácticas de enseñanza de la palabra escrita en el proceso de alfabetización, aprehendidas a partir de cuadernos escolares de alumnos del primer año de la Enseñanza Fundamental. Guía el trabajo la comprensión de que los cuadernos escolares pueden constituirse en instrumento privilegiado en la identificación de aspectos que muestran dimensiones de la práctica docente. Se trata, por lo tanto, de un estudio que concibe los cuadernos como documentos que, aunque no abarquen toda la escritura organizada en sala de clase, traducida a partir de la interacción con otros soportes como hojas de papel sueltas y pantallas de ordenadores, informan sobre una parte de lo que en ella ocurre y remiten, aunque parcialmente, a interpretaciones de práctica de enseñanza de alfabetización en lengua portuguesa, en los primeros años de la Enseñanza Fundamental.Este texto apresenta algumas reflexões sobre ênfases de práticas de ensino da palavra escrita no processo de alfabetização, apreendidas a partir de cadernos escolares de alunos do primeiro ano do Ensino Fundamental. Orienta o trabalho a compreensão de que os cadernos escolares podem se constituir em instrumento privilegiado na identificação de aspectos que indiciam dimensões da prática docente. Trata-se, portanto, de um estudo que concebe os cadernos como documentos que, apesar de não abrangerem toda a escrita organizada na sala de aula, traduzida a partir da interação com outros suportes que vão desde a folha solta até a tela do computador, informam sobre uma parcela do que nela ocorre e remetem, ainda que parcialmente, a interpretações de práticas de ensino de alfabetização em língua portuguesa, nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/919910.21723/riaee.v11.n.esp4.9199Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-23941982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199/6090Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, GladysBonamino, AliciaCorrea, Erisson Viana2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9199Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
Transposición didáctica en alfabetización: una aproximación a partir de cuadernos escolares
Transposição didática em alfabetização: Uma aproximação a partir de cadernos escolares
title Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
spellingShingle Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
Rocha, Gladys
Didactic transposition. Literacy. School notebooks.
Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica.
Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática.
title_short Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
title_full Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
title_fullStr Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
title_full_unstemmed Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
title_sort Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
author Rocha, Gladys
author_facet Rocha, Gladys
Bonamino, Alicia
Correa, Erisson Viana
author_role author
author2 Bonamino, Alicia
Correa, Erisson Viana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Gladys
Bonamino, Alicia
Correa, Erisson Viana
dc.subject.por.fl_str_mv Didactic transposition. Literacy. School notebooks.
Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica.
Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática.
topic Didactic transposition. Literacy. School notebooks.
Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica.
Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática.
description This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9199
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199/6090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v0i0
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215855476244480