Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199 |
Resumo: | This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school. |
id |
UNESP-15_fb66df69f4798d488248f2d292345449 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9199 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school studentsTransposición didáctica en alfabetización: una aproximación a partir de cuadernos escolaresTransposição didática em alfabetização: Uma aproximação a partir de cadernos escolaresDidactic transposition. Literacy. School notebooks.Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica.Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática.This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school.Este texto presenta algunas reflexiones sobre énfasis de prácticas de enseñanza de la palabra escrita en el proceso de alfabetización, aprehendidas a partir de cuadernos escolares de alumnos del primer año de la Enseñanza Fundamental. Guía el trabajo la comprensión de que los cuadernos escolares pueden constituirse en instrumento privilegiado en la identificación de aspectos que muestran dimensiones de la práctica docente. Se trata, por lo tanto, de un estudio que concibe los cuadernos como documentos que, aunque no abarquen toda la escritura organizada en sala de clase, traducida a partir de la interacción con otros soportes como hojas de papel sueltas y pantallas de ordenadores, informan sobre una parte de lo que en ella ocurre y remiten, aunque parcialmente, a interpretaciones de práctica de enseñanza de alfabetización en lengua portuguesa, en los primeros años de la Enseñanza Fundamental.Este texto apresenta algumas reflexões sobre ênfases de práticas de ensino da palavra escrita no processo de alfabetização, apreendidas a partir de cadernos escolares de alunos do primeiro ano do Ensino Fundamental. Orienta o trabalho a compreensão de que os cadernos escolares podem se constituir em instrumento privilegiado na identificação de aspectos que indiciam dimensões da prática docente. Trata-se, portanto, de um estudo que concebe os cadernos como documentos que, apesar de não abrangerem toda a escrita organizada na sala de aula, traduzida a partir da interação com outros suportes que vão desde a folha solta até a tela do computador, informam sobre uma parcela do que nela ocorre e remetem, ainda que parcialmente, a interpretações de práticas de ensino de alfabetização em língua portuguesa, nos primeiros anos do Ensino Fundamental. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/919910.21723/riaee.v11.n.esp4.9199Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-23941982-55872446-860610.21723/riaee.v0i0reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199/6090Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRocha, GladysBonamino, AliciaCorrea, Erisson Viana2019-01-11T12:47:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9199Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-01-11T12:47:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students Transposición didáctica en alfabetización: una aproximación a partir de cuadernos escolares Transposição didática em alfabetização: Uma aproximação a partir de cadernos escolares |
title |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
spellingShingle |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students Rocha, Gladys Didactic transposition. Literacy. School notebooks. Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica. Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática. |
title_short |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
title_full |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
title_fullStr |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
title_full_unstemmed |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
title_sort |
Literacy didatique transposition: analyze notebooks from first year elementary school students |
author |
Rocha, Gladys |
author_facet |
Rocha, Gladys Bonamino, Alicia Correa, Erisson Viana |
author_role |
author |
author2 |
Bonamino, Alicia Correa, Erisson Viana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Gladys Bonamino, Alicia Correa, Erisson Viana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didactic transposition. Literacy. School notebooks. Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica. Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática. |
topic |
Didactic transposition. Literacy. School notebooks. Alfabetización. Cuadernos escolares. Transposición didáctica. Alfabetização. Cadernos escolares. Transposição didática. |
description |
This text examines approaches to teach writing, especially words, in the context of early literacy education. In order to that, we analyze notebooks from first year elementary school students. The analysis is guided by the understanding that school notebooks are a rich source for identifying various dimensions of teaching processes. The notebooks do not represent all the writing that goes on the classroom (e.g. separated copies of exercise, writing in the computer). However, students’ notebooks are seen as documents that give a glimpse to the ways teachers conceive how writing should be thought in the first years of elementary school. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199 10.21723/riaee.v11.n.esp4.9199 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n.esp4.9199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9199/6090 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. esp. 4, (2016) Dossiê: Alfabetização: desafios atuais e novas abordagens; 2379-2394 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v0i0 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855476244480 |