CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362 |
Resumo: | This research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive. |
id |
IFMT_b7f3d1695a341fb344e43f379b44ac11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1362 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJACONTRIBUCIONES DE UNA APLICACIÓN MÓVIL A LA ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS EN EL PROEJACONTRIBUIÇÕES DE UM APLICATIVO MÓVEL PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA NO PROEJALíngua InglesaProejaAplicativo MóvelEnglish languageProjectMobile ApplicationIdioma en InglésProyectoAplicación movilThis research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive.Esta investigación tuvo como objetivo comprender las posibles contribuciones de una aplicación móvil para la enseñanza y el aprendizaje del idioma inglés en PROEJA. Se utilizó la observación directa, cuestionario y diario de campo como instrumento de recolección de datos, siendo realizado con estudiantes de secundaria integrados en la modalidad EJA de un Instituto Federal. Los datos fueron analizados desde la perspectiva de Bardin (2016), a través de la cual surgieron tres categorías finales, las cuales fueron: i) El proceso de enseñanza y aprendizaje de la IL y los aportes de las TIC; ii) La aplicación móvil en el contexto de factores emocionales; iii) Una nueva forma de enseñar y aprender inglés. Así, se encontró que el uso educativo de la aplicación contribuyó al mantenimiento y elevación de factores como: seguridad, motivación y autoestima, haciendo que la enseñanza aprendizaje sea más dinámica y atractiva.A presente pesquisa teve como objetivo compreender as possíveis contribuições de um aplicativo móvel para o ensino e a aprendizagem da Língua Inglesa no PROEJA. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se a observação direta, o questionário e o diário de campo, sendo a pesquisa realizada com alunos do ensino médio integrado na modalidade EJA de um Instituto Federal. Os dados foram analisados sob a perspectiva de Bardin (2016), através da qual emergiram três categorias finais, quais foram: i) o processo de ensino e aprendizagem da LI e as contribuições das TICs; ii) o aplicativo móvel no contexto dos fatores emocionais; iii) uma nova forma de ensinar e aprender inglês. Constatou-se, assim, que o uso educacional do aplicativo contribuiu para a manutenção e elevação de fatores como: segurança, motivação e autoestima, tornando o processo de ensino e aprendizagem mais dinâmico e atrativo.Revista Prática Docente2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/136210.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e031Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e031Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0312526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362/627Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUmbelino , Maria Lucilene MenezesSilva, Cirlande Cabral2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1362Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA CONTRIBUCIONES DE UNA APLICACIÓN MÓVIL A LA ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS EN EL PROEJA CONTRIBUIÇÕES DE UM APLICATIVO MÓVEL PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA NO PROEJA |
title |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
spellingShingle |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA Umbelino , Maria Lucilene Menezes Língua Inglesa Proeja Aplicativo Móvel English language Project Mobile Application Idioma en Inglés Proyecto Aplicación movil |
title_short |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
title_full |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
title_fullStr |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
title_full_unstemmed |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
title_sort |
CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA |
author |
Umbelino , Maria Lucilene Menezes |
author_facet |
Umbelino , Maria Lucilene Menezes Silva, Cirlande Cabral |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Cirlande Cabral |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Umbelino , Maria Lucilene Menezes Silva, Cirlande Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua Inglesa Proeja Aplicativo Móvel English language Project Mobile Application Idioma en Inglés Proyecto Aplicación movil |
topic |
Língua Inglesa Proeja Aplicativo Móvel English language Project Mobile Application Idioma en Inglés Proyecto Aplicación movil |
description |
This research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Linguagens Linguagens Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362/627 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e031 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e031 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726235492352 |