CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Umbelino , Maria Lucilene Menezes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Cirlande Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362
Resumo: This research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive.
id IFMT_b7f3d1695a341fb344e43f379b44ac11
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1362
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJACONTRIBUCIONES DE UNA APLICACIÓN MÓVIL A LA ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS EN EL PROEJACONTRIBUIÇÕES DE UM APLICATIVO MÓVEL PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA NO PROEJALíngua InglesaProejaAplicativo MóvelEnglish languageProjectMobile ApplicationIdioma en InglésProyectoAplicación movilThis research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive.Esta investigación tuvo como objetivo comprender las posibles contribuciones de una aplicación móvil para la enseñanza y el aprendizaje del idioma inglés en PROEJA. Se utilizó la observación directa, cuestionario y diario de campo como instrumento de recolección de datos, siendo realizado con estudiantes de secundaria integrados en la modalidad EJA de un Instituto Federal. Los datos fueron analizados desde la perspectiva de Bardin (2016), a través de la cual surgieron tres categorías finales, las cuales fueron: i) El proceso de enseñanza y aprendizaje de la IL y los aportes de las TIC; ii) La aplicación móvil en el contexto de factores emocionales; iii) Una nueva forma de enseñar y aprender inglés. Así, se encontró que el uso educativo de la aplicación contribuyó al mantenimiento y elevación de factores como: seguridad, motivación y autoestima, haciendo que la enseñanza aprendizaje sea más dinámica y atractiva.A presente pesquisa teve como objetivo compreender as possíveis contribuições de um aplicativo móvel para o ensino e a aprendizagem da Língua Inglesa no PROEJA. Como instrumento de coleta de dados, utilizou-se a observação direta, o questionário e o diário de campo, sendo a pesquisa realizada com alunos do ensino médio integrado na modalidade EJA de um Instituto Federal. Os dados foram analisados sob a perspectiva de Bardin (2016), através da qual emergiram três categorias finais, quais foram: i) o processo de ensino e aprendizagem da LI e as contribuições das TICs; ii) o aplicativo móvel no contexto dos fatores emocionais; iii) uma nova forma de ensinar e aprender inglês. Constatou-se, assim, que o uso educacional do aplicativo contribuiu para a manutenção e elevação de fatores como: segurança, motivação e autoestima, tornando o processo de ensino e aprendizagem mais dinâmico e atrativo.Revista Prática Docente2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/136210.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e031Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e031Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0312526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362/627Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUmbelino , Maria Lucilene MenezesSilva, Cirlande Cabral2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1362Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
CONTRIBUCIONES DE UNA APLICACIÓN MÓVIL A LA ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE DEL IDIOMA INGLÉS EN EL PROEJA
CONTRIBUIÇÕES DE UM APLICATIVO MÓVEL PARA O ENSINO E A APRENDIZAGEM DE LÍNGUA INGLESA NO PROEJA
title CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
spellingShingle CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
Umbelino , Maria Lucilene Menezes
Língua Inglesa
Proeja
Aplicativo Móvel
English language
Project
Mobile Application
Idioma en Inglés
Proyecto
Aplicación movil
title_short CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
title_full CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
title_fullStr CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
title_full_unstemmed CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
title_sort CONTRIBUTIONS OF A MOBILE APPLICATION TO THE TEACHING AND LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE IN THE PROEJA
author Umbelino , Maria Lucilene Menezes
author_facet Umbelino , Maria Lucilene Menezes
Silva, Cirlande Cabral
author_role author
author2 Silva, Cirlande Cabral
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Umbelino , Maria Lucilene Menezes
Silva, Cirlande Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Língua Inglesa
Proeja
Aplicativo Móvel
English language
Project
Mobile Application
Idioma en Inglés
Proyecto
Aplicación movil
topic Língua Inglesa
Proeja
Aplicativo Móvel
English language
Project
Mobile Application
Idioma en Inglés
Proyecto
Aplicación movil
description This research aimed to understand the possible contributions of a mobile application for teaching and learning English at PROEJA. As a data collection instrument, direct observation, a questionnaire and a field diary were used, being carried out with high school students integrated in the EJA modality of a Federal Institute. The data were formed from the perspective of Bardin (2016), through which three final categories emerged, which were: i) The teaching and learning process of LI and the contributions of ICTs; ii) The mobile app in the context of emotional factors; iii) A new way to use and learn English. Thus, it was found that the educational use of the application contributed to the maintenance and elevation of factors such as: safety, motivation and self-esteem, making teaching learning more dynamic and attractive.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e031.id1362
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1362/627
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e031
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e031
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e031
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726235492352