SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aires Praciano, Jaírla Bianca
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso, Alves Feitosa, Raphael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352
Resumo: This research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes.
id IFMT_c269ccfe29c21601ad5165bcb04b2902
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/352
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONSPASANTÍA SUPERVISADA EN LA CARRERA DE LICENCIATURA EN CIENCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS Y REFLEXIONES DE LOS ESTUDIANTESESTÁGIO SUPERVISIONADO NO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS E REFLEXÕES DISCENTESLicenciatura em Ciências BiológicasFormação de professoresIniciação à docênciaDegree in Biological SciencesTeacher trainingInitiation to teachingLicenciada en Ciencias BiológicasFormación de profesoresIniciación a la docenciaThis research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes.Esta investigación tuvo como objetivo comprender las perspectivas de los estudiantes de pregrado en Ciencias Biológicas de la Universidad Estadual de Ceará, ubicada en la ciudad de Fortaleza-CE, respecto al proceso de formación docente que se lleva a cabo en el desarrollo de Pasantías Supervisadas en Bachillerato y Bachillerato. La investigación, con enfoque cualitativo y el uso de cuestionarios, se llevó a cabo con dieciséis becarios de la Licenciatura en Ciencias Biológicas de la Universidad Estatal de Ceará. Los datos se analizaron mediante análisis de contenido. Los resultados revelan que la mayoría de los pasantes reportaron tener una buena relación con el supervisor de la escuela y el asesor universitario, y mostraron que la orientación brindada por ellos contribuyó positivamente a su formación como futuro docente. También manifestaron que tienen grandes dificultades para trabajar con estudiantes con discapacidad. Por tanto, es necesario abordar la inclusión escolar con mayor intensidad durante las clases de prácticas.Esta pesquisa teve como objetivo compreender as perspectivas dos licenciandos em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Ceará, localizada na cidade de Fortaleza-CE, diante do processo de formação de professores realizado no desenvolvimento do Estágio Supervisionado do Ensino Fundamental e do Ensino Médio. A pesquisa, com abordagem qualitativa e uso de questionários, foi realizada com dezesseis estagiários do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Ceará. Os dados foram analisados por meio de Análise de Conteúdo. Os resultados revelam que a maioria dos estagiários relataram ter uma boa relação com o professor supervisor escolar e o orientador da universidade, e expuseram que o direcionamento dado por eles contribuiu de forma positiva para sua formação como futuro docente. Afirmaram também apresentar grandes dificuldades em trabalhar com alunos com deficiência. Portanto, é necessário abordar com mais intensidade a inclusão escolar durante as aulas presenciais de estágio.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35210.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352/344Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires Praciano, Jaírla Bianca Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália VellosoAlves Feitosa, Raphael2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/352Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
PASANTÍA SUPERVISADA EN LA CARRERA DE LICENCIATURA EN CIENCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS Y REFLEXIONES DE LOS ESTUDIANTES
ESTÁGIO SUPERVISIONADO NO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS E REFLEXÕES DISCENTES
title SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
spellingShingle SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
Aires Praciano, Jaírla Bianca
Licenciatura em Ciências Biológicas
Formação de professores
Iniciação à docência
Degree in Biological Sciences
Teacher training
Initiation to teaching
Licenciada en Ciencias Biológicas
Formación de profesores
Iniciación a la docencia
title_short SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
title_full SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
title_fullStr SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
title_full_unstemmed SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
title_sort SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
author Aires Praciano, Jaírla Bianca
author_facet Aires Praciano, Jaírla Bianca
Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso
Alves Feitosa, Raphael
author_role author
author2 Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso
Alves Feitosa, Raphael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aires Praciano, Jaírla Bianca
Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso
Alves Feitosa, Raphael
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura em Ciências Biológicas
Formação de professores
Iniciação à docência
Degree in Biological Sciences
Teacher training
Initiation to teaching
Licenciada en Ciencias Biológicas
Formación de profesores
Iniciación a la docencia
topic Licenciatura em Ciências Biológicas
Formação de professores
Iniciação à docência
Degree in Biological Sciences
Teacher training
Initiation to teaching
Licenciada en Ciencias Biológicas
Formación de profesores
Iniciación a la docencia
description This research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352/344
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943078195200