SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352 |
Resumo: | This research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes. |
id |
IFMT_c269ccfe29c21601ad5165bcb04b2902 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/352 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONSPASANTÍA SUPERVISADA EN LA CARRERA DE LICENCIATURA EN CIENCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS Y REFLEXIONES DE LOS ESTUDIANTESESTÁGIO SUPERVISIONADO NO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS E REFLEXÕES DISCENTESLicenciatura em Ciências BiológicasFormação de professoresIniciação à docênciaDegree in Biological SciencesTeacher trainingInitiation to teachingLicenciada en Ciencias BiológicasFormación de profesoresIniciación a la docenciaThis research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes.Esta investigación tuvo como objetivo comprender las perspectivas de los estudiantes de pregrado en Ciencias Biológicas de la Universidad Estadual de Ceará, ubicada en la ciudad de Fortaleza-CE, respecto al proceso de formación docente que se lleva a cabo en el desarrollo de Pasantías Supervisadas en Bachillerato y Bachillerato. La investigación, con enfoque cualitativo y el uso de cuestionarios, se llevó a cabo con dieciséis becarios de la Licenciatura en Ciencias Biológicas de la Universidad Estatal de Ceará. Los datos se analizaron mediante análisis de contenido. Los resultados revelan que la mayoría de los pasantes reportaron tener una buena relación con el supervisor de la escuela y el asesor universitario, y mostraron que la orientación brindada por ellos contribuyó positivamente a su formación como futuro docente. También manifestaron que tienen grandes dificultades para trabajar con estudiantes con discapacidad. Por tanto, es necesario abordar la inclusión escolar con mayor intensidad durante las clases de prácticas.Esta pesquisa teve como objetivo compreender as perspectivas dos licenciandos em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Ceará, localizada na cidade de Fortaleza-CE, diante do processo de formação de professores realizado no desenvolvimento do Estágio Supervisionado do Ensino Fundamental e do Ensino Médio. A pesquisa, com abordagem qualitativa e uso de questionários, foi realizada com dezesseis estagiários do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Ceará. Os dados foram analisados por meio de Análise de Conteúdo. Os resultados revelam que a maioria dos estagiários relataram ter uma boa relação com o professor supervisor escolar e o orientador da universidade, e expuseram que o direcionamento dado por eles contribuiu de forma positiva para sua formação como futuro docente. Afirmaram também apresentar grandes dificuldades em trabalhar com alunos com deficiência. Portanto, é necessário abordar com mais intensidade a inclusão escolar durante as aulas presenciais de estágio.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35210.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352/344Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires Praciano, Jaírla Bianca Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália VellosoAlves Feitosa, Raphael2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/352Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS PASANTÍA SUPERVISADA EN LA CARRERA DE LICENCIATURA EN CIENCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS Y REFLEXIONES DE LOS ESTUDIANTES ESTÁGIO SUPERVISIONADO NO CURSO DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS BIOLÓGICAS: PERSPECTIVAS E REFLEXÕES DISCENTES |
title |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
spellingShingle |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS Aires Praciano, Jaírla Bianca Licenciatura em Ciências Biológicas Formação de professores Iniciação à docência Degree in Biological Sciences Teacher training Initiation to teaching Licenciada en Ciencias Biológicas Formación de profesores Iniciación a la docencia |
title_short |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
title_full |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
title_fullStr |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
title_full_unstemmed |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
title_sort |
SUPERVISED INTERNSHIP IN THE BIOLOGICAL SCIENCES DEGREE COURSE: STUDENT PERSPECTIVES AND REFLECTIONS |
author |
Aires Praciano, Jaírla Bianca |
author_facet |
Aires Praciano, Jaírla Bianca Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso Alves Feitosa, Raphael |
author_role |
author |
author2 |
Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso Alves Feitosa, Raphael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aires Praciano, Jaírla Bianca Fontenelle Camelo Rodrigues, Natália Velloso Alves Feitosa, Raphael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura em Ciências Biológicas Formação de professores Iniciação à docência Degree in Biological Sciences Teacher training Initiation to teaching Licenciada en Ciencias Biológicas Formación de profesores Iniciación a la docencia |
topic |
Licenciatura em Ciências Biológicas Formação de professores Iniciação à docência Degree in Biological Sciences Teacher training Initiation to teaching Licenciada en Ciencias Biológicas Formación de profesores Iniciación a la docencia |
description |
This research aimed to understand the perspectives of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Ceará, located in the city of Fortaleza-CE, regarding the teacher training process carried out in the development of Supervised Internship in Elementary and High School. The research, with a qualitative approach and the use of questionnaires, was carried out with sixteen trainees from the Licentiate Degree in Biological Sciences at the State University of Ceará. Data were analyzed using Content Analysis. The results reveal that most interns reported having a good relationship with the school supervisor and the university advisor, and showed that the guidance given by them contributed positively to their training as a future teacher. They also stated that they have great difficulties in working with students with disabilities. Therefore, it is necessary to address school inclusion with greater intensity during internship classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e064.id1144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/352/344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e064 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943078195200 |