SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franco de Sá, Pedro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lourdes Silva Santos, Maria de, Silva Marques Ribeiro, Andrea da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427
Resumo: This paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies.
id IFMT_ccab7f22b8abe484cd7860f767972af4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/427
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXTSAEB E PNLD: DISSONÂNCIAS E IMPLICAÇÕES DAS AVALIAÇÕES DE LARGA ESCALA NO CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIROAvaliação EducacionalAvaliação de Larga EscalaDiálogo entre SAEB e PNLDEducational assessmentLarger scale ratingDialogue between SAEB and PNLDThis paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies.Este trabalho apresenta os resultados de uma investigação que teve como objetivo analisar o diálogo referencial entre o Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) e o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). A produção das informações se deu por meio da análise de documentos do SAEB, na busca de referências sobre o PNLD e de documentos do PNLD buscando referências ao SAEB. Os resultados indicam que o diálogo entre as duas políticas é praticamente nulo e que provoca um efeito drástico da avaliação educacional brasileira, o que leva ao questionamento dos resultados que o SAEB produz acerca da Educação Brasileira. As análises evidenciam a existência de um ciclo de fracasso como produto da falta de diálogo entre as referidas políticas.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-6992526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427/417Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de Silva Marques Ribeiro, Andrea da2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/427Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
SAEB E PNLD: DISSONÂNCIAS E IMPLICAÇÕES DAS AVALIAÇÕES DE LARGA ESCALA NO CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIRO
title SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
spellingShingle SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
Franco de Sá, Pedro
Avaliação Educacional
Avaliação de Larga Escala
Diálogo entre SAEB e PNLD
Educational assessment
Larger scale rating
Dialogue between SAEB and PNLD
title_short SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
title_full SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
title_fullStr SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
title_full_unstemmed SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
title_sort SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
author Franco de Sá, Pedro
author_facet Franco de Sá, Pedro
Lourdes Silva Santos, Maria de
Silva Marques Ribeiro, Andrea da
author_role author
author2 Lourdes Silva Santos, Maria de
Silva Marques Ribeiro, Andrea da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franco de Sá, Pedro
Lourdes Silva Santos, Maria de
Silva Marques Ribeiro, Andrea da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação Educacional
Avaliação de Larga Escala
Diálogo entre SAEB e PNLD
Educational assessment
Larger scale rating
Dialogue between SAEB and PNLD
topic Avaliação Educacional
Avaliação de Larga Escala
Diálogo entre SAEB e PNLD
Educational assessment
Larger scale rating
Dialogue between SAEB and PNLD
description This paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427/417
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943254355968