SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427 |
Resumo: | This paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies. |
id |
IFMT_ccab7f22b8abe484cd7860f767972af4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/427 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXTSAEB E PNLD: DISSONÂNCIAS E IMPLICAÇÕES DAS AVALIAÇÕES DE LARGA ESCALA NO CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIROAvaliação EducacionalAvaliação de Larga EscalaDiálogo entre SAEB e PNLDEducational assessmentLarger scale ratingDialogue between SAEB and PNLDThis paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies.Este trabalho apresenta os resultados de uma investigação que teve como objetivo analisar o diálogo referencial entre o Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) e o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). A produção das informações se deu por meio da análise de documentos do SAEB, na busca de referências sobre o PNLD e de documentos do PNLD buscando referências ao SAEB. Os resultados indicam que o diálogo entre as duas políticas é praticamente nulo e que provoca um efeito drástico da avaliação educacional brasileira, o que leva ao questionamento dos resultados que o SAEB produz acerca da Educação Brasileira. As análises evidenciam a existência de um ciclo de fracasso como produto da falta de diálogo entre as referidas políticas.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-6992526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427/417Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFranco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de Silva Marques Ribeiro, Andrea da2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/427Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT SAEB E PNLD: DISSONÂNCIAS E IMPLICAÇÕES DAS AVALIAÇÕES DE LARGA ESCALA NO CONTEXTO EDUCACIONAL BRASILEIRO |
title |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
spellingShingle |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT Franco de Sá, Pedro Avaliação Educacional Avaliação de Larga Escala Diálogo entre SAEB e PNLD Educational assessment Larger scale rating Dialogue between SAEB and PNLD |
title_short |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
title_full |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
title_fullStr |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
title_full_unstemmed |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
title_sort |
SAEB AND PNLD: DISSONANCES AND IMPLICATIONS OF LARGE-SCALE EVALUATIONS IN BRAZILIAN EDUCATIONAL CONTEXT |
author |
Franco de Sá, Pedro |
author_facet |
Franco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de Silva Marques Ribeiro, Andrea da |
author_role |
author |
author2 |
Lourdes Silva Santos, Maria de Silva Marques Ribeiro, Andrea da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Franco de Sá, Pedro Lourdes Silva Santos, Maria de Silva Marques Ribeiro, Andrea da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Educacional Avaliação de Larga Escala Diálogo entre SAEB e PNLD Educational assessment Larger scale rating Dialogue between SAEB and PNLD |
topic |
Avaliação Educacional Avaliação de Larga Escala Diálogo entre SAEB e PNLD Educational assessment Larger scale rating Dialogue between SAEB and PNLD |
description |
This paper presents the results of a research that aimed at analyzing referential dialogue between The National Basic Education Assessment System (SAEB) and the National Textbook Program (PNLD). Data analysis was based on PNLD references on the documents of SAEB as well as SAEB references on PNLD documents. The results indicate that there is almost no dialogue between the two public policies and it can cause drastic effects in the assessment of Brazilian education, which leads to questioning the results concerning Brazilian Education produced by SAEB. Also, in the analysis, a cycle of failure is highlighted as a product of the lack of dialogue between such policies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p673-699.id724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/427/417 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 673-699 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943254355968 |