THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novakowski Kierepka, Janice Silvana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bremm, Daniele, Costa Güllich, Roque Ismael da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536
Resumo: The paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices.
id IFMT_cd65d043febb9a1a2e11c1b84dd7f5ad
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/536
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTIONO PROCESSO INVESTIGATIVO-REFLEXIVO COMO PROPULSOR DA CONSTITUIÇÃO DOCENTEEnsino de CiênciasNarrativasDiário de FormaçãoInvestigação-açãoScience TeachingNarrativesTeaching JournaResearch ActionThe paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices.O trabalho objetiva reconhecer o papel da reflexão e das narrativas no processo de constituição docente. Para tanto, foram analisados diários de formação de duas professoras de Ciências, que participam dos Ciclos Formativos em Ensino de Ciências e Matemática, projeto de extensão do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo.  Foi possível identificar avanços na formação dessas professoras à medida que se distinguem diferentes níveis de reflexão, o que vai gradativamente transformando teorias e práticas. Também foi possível identificar progressos ocorridos nas práticas pedagógicas, de uma perspectiva tradicional para a valorização da pesquisa em sala de aula, diversificando as metodologias empregadas, porém mantendo alguns aspectos da aula tradicional. As reflexões no diário de bordo propiciam a explicitação das concepções de docência, Ciência e de ensino de Ciências, o que implica um processo de transformação das teorias e práticas.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/53610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-8092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536/526Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNovakowski Kierepka, Janice SilvanaBremm, DanieleCosta Güllich, Roque Ismael da2023-06-06T00:47:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/536Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:47:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
O PROCESSO INVESTIGATIVO-REFLEXIVO COMO PROPULSOR DA CONSTITUIÇÃO DOCENTE
title THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
spellingShingle THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
Novakowski Kierepka, Janice Silvana
Ensino de Ciências
Narrativas
Diário de Formação
Investigação-ação
Science Teaching
Narratives
Teaching Journa
Research Action
title_short THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
title_full THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
title_fullStr THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
title_full_unstemmed THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
title_sort THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
author Novakowski Kierepka, Janice Silvana
author_facet Novakowski Kierepka, Janice Silvana
Bremm, Daniele
Costa Güllich, Roque Ismael da
author_role author
author2 Bremm, Daniele
Costa Güllich, Roque Ismael da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novakowski Kierepka, Janice Silvana
Bremm, Daniele
Costa Güllich, Roque Ismael da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Narrativas
Diário de Formação
Investigação-ação
Science Teaching
Narratives
Teaching Journa
Research Action
topic Ensino de Ciências
Narrativas
Diário de Formação
Investigação-ação
Science Teaching
Narratives
Teaching Journa
Research Action
description The paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536/526
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943986262016