THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536 |
Resumo: | The paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices. |
id |
IFMT_cd65d043febb9a1a2e11c1b84dd7f5ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/536 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTIONO PROCESSO INVESTIGATIVO-REFLEXIVO COMO PROPULSOR DA CONSTITUIÇÃO DOCENTEEnsino de CiênciasNarrativasDiário de FormaçãoInvestigação-açãoScience TeachingNarrativesTeaching JournaResearch ActionThe paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices.O trabalho objetiva reconhecer o papel da reflexão e das narrativas no processo de constituição docente. Para tanto, foram analisados diários de formação de duas professoras de Ciências, que participam dos Ciclos Formativos em Ensino de Ciências e Matemática, projeto de extensão do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. Foi possível identificar avanços na formação dessas professoras à medida que se distinguem diferentes níveis de reflexão, o que vai gradativamente transformando teorias e práticas. Também foi possível identificar progressos ocorridos nas práticas pedagógicas, de uma perspectiva tradicional para a valorização da pesquisa em sala de aula, diversificando as metodologias empregadas, porém mantendo alguns aspectos da aula tradicional. As reflexões no diário de bordo propiciam a explicitação das concepções de docência, Ciência e de ensino de Ciências, o que implica um processo de transformação das teorias e práticas.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/53610.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-8092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536/526Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNovakowski Kierepka, Janice SilvanaBremm, DanieleCosta Güllich, Roque Ismael da2023-06-06T00:47:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/536Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-06T00:47:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION O PROCESSO INVESTIGATIVO-REFLEXIVO COMO PROPULSOR DA CONSTITUIÇÃO DOCENTE |
title |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
spellingShingle |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION Novakowski Kierepka, Janice Silvana Ensino de Ciências Narrativas Diário de Formação Investigação-ação Science Teaching Narratives Teaching Journa Research Action |
title_short |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
title_full |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
title_fullStr |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
title_full_unstemmed |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
title_sort |
THE INVESTIGATIVE-REFLECTIVE PROCESS AS A PROPELLER OF THE TEACHING CONSTITUTION |
author |
Novakowski Kierepka, Janice Silvana |
author_facet |
Novakowski Kierepka, Janice Silvana Bremm, Daniele Costa Güllich, Roque Ismael da |
author_role |
author |
author2 |
Bremm, Daniele Costa Güllich, Roque Ismael da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Novakowski Kierepka, Janice Silvana Bremm, Daniele Costa Güllich, Roque Ismael da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Narrativas Diário de Formação Investigação-ação Science Teaching Narratives Teaching Journa Research Action |
topic |
Ensino de Ciências Narrativas Diário de Formação Investigação-ação Science Teaching Narratives Teaching Journa Research Action |
description |
The paper aims to recognize the role of reflection and narratives in the process of teacher education. Therefore, we analyzed teaching journals of two Science teachers who are, participating of the Educational Cycle in Science and Mathematics Teaching, an extension project of a Group of Study and Research in Science and Mathematics Teaching (GEPECIEM) of the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Cerro Largo. It was possible to identify advances in these teachers’ formation as different levels of thought are distinguished, which gradually transform theories and practices. It was also possible to identify progress in pedagogical practices from a traditional perspective towards the appreciation of classroom research, diversifying methodologies used, while maintaining some aspects of the traditional class. The thoughts in the logbook provide explanation of teaching conceptions, Science and science teaching, which implies a process of transformation of theories and practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p791-809.id480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/536/526 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 791-809 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943986262016 |