Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6257 |
Resumo: | The objective of this research is to approach and analyze some examples of errors in statistical graphs published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. The research has as main theoretical contribution the ideas on statistical literacy of Iddo Gal. Methodologically, the research is characterized as descriptive and bibliographical. The main results point to several improprieties in the construction of the graphs, such as the absence of the y-axis, bars of the charts with disproportional widths and lengths, incompatibility of the data labels with the measures presented in the graphs, among others. The results lead us to stress the need for a statistically literate society, as well as draws attention to the need for a more adequate statistical education for media professionals. |
id |
UFPA-7_06dea1ecf13f5a73df148ada72ebcf76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6257 |
network_acronym_str |
UFPA-7 |
network_name_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the MediaProblemas identificados em gráficos estatísticos publicados nos meios de comunicaçãographs; media; statistical literacygráficos; meios de comunicação; letramento estatísticoThe objective of this research is to approach and analyze some examples of errors in statistical graphs published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. The research has as main theoretical contribution the ideas on statistical literacy of Iddo Gal. Methodologically, the research is characterized as descriptive and bibliographical. The main results point to several improprieties in the construction of the graphs, such as the absence of the y-axis, bars of the charts with disproportional widths and lengths, incompatibility of the data labels with the measures presented in the graphs, among others. The results lead us to stress the need for a statistically literate society, as well as draws attention to the need for a more adequate statistical education for media professionals.O objetivo desta pesquisa é abordar e analisar alguns exemplos de erros contidos em gráficos estatísticos publicados nos meios de comunicação, buscando a construção de subsídios para a interpretação e análise crítica dessas ferramentas no contexto das práticas de letramento estatístico. A pesquisa tem como principal aporte teórico as ideias sobre letramento estatístico de Iddo Gal. Metodologicamente, a pesquisa é caracterizada como descritiva e bibliográfica. Os principais resultados apontam diversas impropriedades na construção dos gráficos, tais como a ausência do eixo das ordenas, barras dos gráficos com larguras e comprimentos desproporcionais, incompatibilidade dos rótulos dos dados com as medidas apresentadas nos gráficos, entre outros. Os resultados nos levam a ressaltar a necessidade de uma sociedade estatisticamente letrada, bem como nos chama a atenção para a necessidade de uma formação estatística mais adequada para os profissionais da imprensa.Universidade Federal do ParáSantos, Rodrigo Medeiros dosBranches, Messias Viana2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/625710.18542/amazrecm.v15i33.6257Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 201-218Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 201-2182317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6257/5613/*ref*/BESSON, J. L. A ilusão das Estatísticas. São Paulo: UNESP, 1992. 289 p./*ref*/BORGES, R. As pesquisas não devem acertar quem será o prefeito da sua cidade. El país, São Paulo, 24 ago. 2016./*ref*/CARNEIRO, J. Edifício Aqua, 31 andares: construtora tem quase 340 ações na justiça do trabalho. Blog do Jeso, 09 abr. 2017. Disponível em: http://www.jesocarneiro.com.br/ negocios/aqua-31-andares-construtora-tem-quase-340-acoes-na-justica-do-trabalho.html. Acesso em: 03 mai. 2018./*ref*/CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O Papel da Estatística na Leitura do Mundo: O Letramento Estatístico. Publicatio UEPG Ciências humanas, linguística, letras e artes, v. 16, n. 1, p. 45-53. 2008./*ref*/CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, p. 382-393. 1987./*ref*/CURY, A. Na bolsa, crise grega ‘apaga’ bom momento da economia brasileira. Portal G1, São Paulo, 17 jun. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/economia/mercados/noticia/2011/ 06/na-bolsa-crise-grega-apaga-bom-momento-da-economia-brasileira.html. Acesso em: 24 jun. 2018./*ref*/CRESPO, A. A. Estatística Fácil. São Paulo: Saraiva, 2002. 224 p. EXAME: Revista semanal. São Paulo: ed. Abril, n. 1139, 7 jun. 2017./*ref*/FIORENTINI, D; LORENZATO, S. Investigação em Educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3º. Ed. São Paulo: Autores Associados, 2009. 228p./*ref*/GAL, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International statistical review, v. 70, n. 1, p. 1-25. 2002./*ref*/HUFF, D. Como mentir com estatística. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016. 130 p./*ref*/MORENO, A. C. Um quarto das escolas públicas não aborda o racismo em atividades extras na sala de aula. Portal G1, São Paulo, 21 mar. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/um-quarto-das-escolas-publicas-nao-aborda-o-racismo-em-atividades-extras-na-sala-de-aula.ghtml. Acesso em: jun. 2018./*ref*/PORTAL IG. 2010 fecha com um milhão de matrículas a menos em educação básica. Portal IG, São Paulo, 20 dez. 2010. Disponível em: https://ultimosegundo.ig.com.br/educacao/2010-fecha-com-um-milhao-de-matriculas-a-menos-em-educacao-basica/n1237887331491.html. Acesso em: 15 jun. 2018./*ref*/PORTAL R7. Homem branco ganha quase R$ 1500 a mais por mês do que mulher negra no Brasil. Portal R7, São Paulo, 06 mar. 2017. Disponível em: https://noticias.r7.com/brasil/ homem-branco-ganha-quase-r-1500-a-mais-por-mes-do-que-mulher-negra-no-brasil-06032017. Acesso em: 19 mai. 2018./*ref*/SOUZA, G. A. A manipulação dos dados estatísticos pela mídia impressa. In: Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação , Curitiba, 2009. p. 1-15./*ref*/TOLEDO, G. L; OVALLE, I. I. Estatística Básica. São Paulo: Atlas, 1981.Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T18:14:24Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/6257Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2020-07-08T18:14:24Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media Problemas identificados em gráficos estatísticos publicados nos meios de comunicação |
title |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
spellingShingle |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media Santos, Rodrigo Medeiros dos graphs; media; statistical literacy gráficos; meios de comunicação; letramento estatístico |
title_short |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
title_full |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
title_fullStr |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
title_full_unstemmed |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
title_sort |
Problems Identified in Statistical Graphs published in the Media |
author |
Santos, Rodrigo Medeiros dos |
author_facet |
Santos, Rodrigo Medeiros dos Branches, Messias Viana |
author_role |
author |
author2 |
Branches, Messias Viana |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Rodrigo Medeiros dos Branches, Messias Viana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
graphs; media; statistical literacy gráficos; meios de comunicação; letramento estatístico |
topic |
graphs; media; statistical literacy gráficos; meios de comunicação; letramento estatístico |
description |
The objective of this research is to approach and analyze some examples of errors in statistical graphs published in the media, seeking the construction of subsidies for the interpretation and critical analysis of these tools in the context of statistical literacy practices. The research has as main theoretical contribution the ideas on statistical literacy of Iddo Gal. Methodologically, the research is characterized as descriptive and bibliographical. The main results point to several improprieties in the construction of the graphs, such as the absence of the y-axis, bars of the charts with disproportional widths and lengths, incompatibility of the data labels with the measures presented in the graphs, among others. The results lead us to stress the need for a statistically literate society, as well as draws attention to the need for a more adequate statistical education for media professionals. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6257 10.18542/amazrecm.v15i33.6257 |
url |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6257 |
identifier_str_mv |
10.18542/amazrecm.v15i33.6257 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/6257/5613 /*ref*/BESSON, J. L. A ilusão das Estatísticas. São Paulo: UNESP, 1992. 289 p. /*ref*/BORGES, R. As pesquisas não devem acertar quem será o prefeito da sua cidade. El país, São Paulo, 24 ago. 2016. /*ref*/CARNEIRO, J. Edifício Aqua, 31 andares: construtora tem quase 340 ações na justiça do trabalho. Blog do Jeso, 09 abr. 2017. Disponível em: http://www.jesocarneiro.com.br/ negocios/aqua-31-andares-construtora-tem-quase-340-acoes-na-justica-do-trabalho.html. Acesso em: 03 mai. 2018. /*ref*/CAZORLA, I. M.; CASTRO, F. C. O Papel da Estatística na Leitura do Mundo: O Letramento Estatístico. Publicatio UEPG Ciências humanas, linguística, letras e artes, v. 16, n. 1, p. 45-53. 2008. /*ref*/CURCIO, F. R. Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, p. 382-393. 1987. /*ref*/CURY, A. Na bolsa, crise grega ‘apaga’ bom momento da economia brasileira. Portal G1, São Paulo, 17 jun. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/economia/mercados/noticia/2011/ 06/na-bolsa-crise-grega-apaga-bom-momento-da-economia-brasileira.html. Acesso em: 24 jun. 2018. /*ref*/CRESPO, A. A. Estatística Fácil. São Paulo: Saraiva, 2002. 224 p. EXAME: Revista semanal. São Paulo: ed. Abril, n. 1139, 7 jun. 2017. /*ref*/FIORENTINI, D; LORENZATO, S. Investigação em Educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3º. Ed. São Paulo: Autores Associados, 2009. 228p. /*ref*/GAL, I. Adults’ statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International statistical review, v. 70, n. 1, p. 1-25. 2002. /*ref*/HUFF, D. Como mentir com estatística. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2016. 130 p. /*ref*/MORENO, A. C. Um quarto das escolas públicas não aborda o racismo em atividades extras na sala de aula. Portal G1, São Paulo, 21 mar. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/um-quarto-das-escolas-publicas-nao-aborda-o-racismo-em-atividades-extras-na-sala-de-aula.ghtml. Acesso em: jun. 2018. /*ref*/PORTAL IG. 2010 fecha com um milhão de matrículas a menos em educação básica. Portal IG, São Paulo, 20 dez. 2010. Disponível em: https://ultimosegundo.ig.com.br/educacao/2010-fecha-com-um-milhao-de-matriculas-a-menos-em-educacao-basica/n1237887331491.html. Acesso em: 15 jun. 2018. /*ref*/PORTAL R7. Homem branco ganha quase R$ 1500 a mais por mês do que mulher negra no Brasil. Portal R7, São Paulo, 06 mar. 2017. Disponível em: https://noticias.r7.com/brasil/ homem-branco-ganha-quase-r-1500-a-mais-por-mes-do-que-mulher-negra-no-brasil-06032017. Acesso em: 19 mai. 2018. /*ref*/SOUZA, G. A. A manipulação dos dados estatísticos pela mídia impressa. In: Anais do Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação , Curitiba, 2009. p. 1-15. /*ref*/TOLEDO, G. L; OVALLE, I. I. Estatística Básica. São Paulo: Atlas, 1981. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Pará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 15, n. 33 (2019); 201-218 Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 15, n. 33 (2019); 201-218 2317-5125 1980-5128 reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) instname:Universidade Federal do Pará (UFPA) instacron:UFPA |
instname_str |
Universidade Federal do Pará (UFPA) |
instacron_str |
UFPA |
institution |
UFPA |
reponame_str |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
collection |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
amazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br |
_version_ |
1809465147638415360 |